کد خبر: ۱۲۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
با حضور دکتر غریب پور //ایمیدرو مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش معدن نخواهد بود /مهندس رضا زاده : ظرفیت زنجیره تولید آهن و فولاد استان فارس با میزان 3.2 میلیون تن
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: استراتژی ما در ایمیدرو نه تنها رقابت با بخش خصوصی نیست بلکه به دنبال فراهم کردن شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش معدن هستیم.

دکتر خداداد غریب پور در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه معادن فارس در شیراز افزود: قطعا ایمیدرو مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش معدن نخواهد بود و بنا به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، ما موظفیم که زمینه فعالیت را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

وی، سرمایه گذاری بر روی مواد معدنی و بخش معدن مقرون به صرفه و دارای ارزش افزوده بسیار بالا دانست و ادامه داد: بخش معدن در دنیا ارقام قابل توجهی دارد و درآمد حوزه محصولات معدنی در حدود هشت هزار میلیارد دلار است.

غریب پور اظهار داشت: پارسال افزون بر ۹ میلیارد دلار از مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی بود که این رقم قابل توجهی است که افزون بر ۲۰ درصد صادرات کشور را شامل می شود.

وی گفت: در بعد اشتغال هم بیش از ۷۰۰ هزار نفر به شکل مستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی مشغول هستند که این مساله بیانگر ضرورت توجه به این بخش است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در بخش معدن ما خالق تکنولوژی نیز هستیم و مهندسان ما توانسته اند در بعد تولید دانش فنی عملکرد خوبی داشته باشند.

غریب پور، اکتشاف را حلقه اول و سنگ بنای توسعه بخش معدن دانست و بیان کرد: قبل از هر اقدامی ابتدا باید بدانیم چه نوع مواد معدنی، چه میزان و در کجا داریم.

وی گفت: در بحث اکتشاف معادن، ایمیدرو مصمم است و هیچ مشکلی در زمینه همکاری با سازمان زمین شناسی برای مطالعات زمین شناختی نداریم و در استان فارس هم به طور خاص آماده هستیم تا بدون محدودیت در امر اکتشاف همکاری کنیم.

غریب پوراضافه کرد: برخی از واحدهای تولیدی ما از جمله ذوب آهن پاسارگاد شیراز فاقد معدن هستند و ما مشکل تامین سنگ آهن برای این مجموعه را داریم و بنابراین اصرار داریم که کار اکتشاف معادن در کشور انجام شود و قطعا پهنه هایی را هم در استان فارس به این امر اکتشاف اختصاص خواهیم داد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ادامه داد: همچنین امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال رونق تولید نامگذاری شده، پروژه احیا و فعال سازی معادن کوچک که اکثرا کانی های غیر فلزی هستند را در دستور کار داریم.

غریب پور افزود: انتظار است که در استان فارس هم که اکثر معادن آن غیر فلزی هستند، بحث احیا و فعال سازی معادن کوچک در جهت حمایت از تولید و رونق تولید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در منطقه ویژه لامرد نیز زیرساخت ها را آماده کرده ایم و در حال اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به این منطقه هستیم و اقدامات خوبی نیز در تامین برق و جاده در حال انجام است و هر کمکی که در این منطقه نیاز باشد انجام خواهیم داد.

مهندس رضا زاده : ظرفیت زنجیره تولید آهن و فولاد استان فارس با میزان 3.2 میلیون تن

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم گفت: بر اساس ویژگی های زمین شناسی معدنی استان، هم اینک ۲۳ نوع ماده معدنی از معادن این استان استخراج شده و در صنایع مختلف استان و کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

مهندس فریبرز رضازاده، در خصوص قابلیت ها و توانمندی های معدنی فارس بیان کرد: تنوع مواد معدنی قابل برداشت، انواع سنگ های تزئینی و نما با مزیت صادراتی و تولید در حدود ۱۸ درصد از کل تولید کشور، وجود انواع خاک های نسوز و صنعتی، منابع عظیم انواع مصالح ساختمانی، کشف ذخایر دولومیت در جنوب استان فارس و پیگیری جهت تکمیل مطالعات مربوط به آن، وجود پتانسیل های سنگ آهن در شرق فارس که توسط سازمان ایمیدرو در حال اکتشاف است و همچنین معادن فلزی استان از جمله این قابلیت ها است.

وی، تولیدات صنایع معدنی در این استان را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: زنجیره تولید آهن و فولاد با ظرفیت سه و ۲ دهم میلیون تن شامل (آهن اسفنجی، شمش فولادی، مقاطع فولادی)، کاشی و سرامیک، سیمان، فرآوری انواع سنگ های ساختمانی و نما و انواع مصالح ساختمانی از جمله این تولیدات است.

استاندار فارس: تحقق شعار سال در گرو جذب سرمایه گذاری است

استاندار فارس، با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: قطعا تحقق این شعار در گروه جذب سرمایه گذاری در زمینه های مختلف است.

دکتر عنایت الله رحیمی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه معدن فارس در شیراز افزود: بر همین اساس، فراهم کردن زمینه تحقق شعار سال و همچنین حرکت در جهت عمل به بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفت تا در کنار آن زمینه ایجاد فرصت های شغلی در استان ایجاد شود.

استاندار ادامه داد: برای برای سرمایه گذاری می بایست ضمن توجه به فاکتورهایی که در در بیانیه گام دوم انقلاب به آنها اشاره شده، به سمت دانش بنیان بودن با رویکرد صادرات، ایجاد ارزش افزوده و توجه به مزیت های نسبی استان حرکت کنیم.

رحیمی اظهار داشت: یکی از الزاماتی که در استان باید به آن توجه شود تنوع بخشیدن به تولید و کاستن از اتکاء افتصادی به بخش هایی مانند کشاورزی که محدودیت آب داریم است.

استاندار فارس افزود: یکی از اولویت های ما معدن و صنایع معدنی است که می تواند در افزایش صادرات، ارزش افزوده و کاهش اتکا کشور و استان به درآمد نفتی موثر باشد.

رحیمی ادامه داد: در بحث تامین معیشت، رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان راهکارهایی مد نظر قرار گرفت و سعی کردیم که در همین چارچوب گام هایی برداریم که از جمله این راهکارها می توان به حفظ بنگاه های تولیدی موجود و توسعه آنها، کمک به فعالیت کامل بنگاه های نیمه فعال و احیاء بنگاه های تعطیل شده یا تملک شده توسط بانک ها و همچنین احداث و تاسیس بنگاه های جدید اشاره کرد.

استاندار فارس، وجود معادن سنگ های تزئینی و خاک نسوز را از جمله مزیت های این استان برشمرد و گفت: برای اینکه بتوانیم از این مزیت ها استفاده کنیم ابتدا باید بحث اکتشاف معادن را دنبال کنیم و سپس زمینه تاسیس صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی فراهم شود.

وی اظهار داشت: منافع فعالیت های صنعتی و معدنی باید به مردم همجوار آن معادن نیز برسد و اگر چنین نیست باید به این سمت حرکت کنیم.

او اضافه کرد: اگر منافع چنین فعالیت هایی را به جوامع همجوار آنها بدهیم و آنها در در آن منافع شریک کنیم، شاهد موانع و مقاومت هایی که بعضا در بحث بهره برداری از معادن با آنها مواجه هستیم نخواهیم بود.

رحیمی ، فعالیت های مجموعه ایمیدرو در استان را خوب توصیف کرد و گفت: تقاضای ما از این مجموعه، تسریع در تکمیل طرح هایی مانند طرح توسعه فولاد غدیر نی ریز، طرح مجتمع آلومینیوم جنوب و طرح صنعتی و معدنی گهر فرزانگان خرامه است.

استاندار فارس گفت: همچنین انتظار داریم که تلاش و تدبیر شود تا فعالیت های صنعتی به ویژه در زمینه صنایع معدنی در این استان گسترش یابد و در این مسیر هرگونه همکاری و مساعدت که نیاز باشد خواهیم داشت.

مطالعات جامع برای شناسایی ظرفیت های معادن

محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز دراین نشست گفت: تمام ظرفیت های معدنی فارس در قالب مطالعاتی جامع باید شناسایی شود. در گام دوم نیاز است که صنایع معدنی استان نیز شناسایی شده و سپس نسبت به ورود به بحث سرمایه گذاری در حوزه معدن اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اقدامات و هزینه هایی که از سوی دولت در زمینه تامین زیرساخت ها انجام می شود تصریح کرد: در مقابل ما نیز انتظار داریم که از ناحیه حوزه معدن نیز به این زیرساخت ها و تقویت و تکمیل آنها کمک شود.

او اظهار داشت: در استان فارس برای تامین زیرساخت های اصلی مانند راه، آب و گاز از اعتبارات هزینه ای استفاده می کنیم و انتظار است که با توجه به هزینه هایی که صنایع معدنی به ویژه به حوزه عمرانی تحمیل می کند، این صنایع حمایت بیشتری از حوزه عمرانی استان داشته باشند.

فارس پایلوت عناصر معدنی غیر فلزی کشور معرفی شود

نماینده مردم شهرستان های خرامه، کوار و سروستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: پیشنهاد می شود که با توجه به ظرفیت های فارس در بحث معادن غیر فلزی، این استان به عنوان پایلوت عناصر معدنی غیر فلزی کشور معرفی و در نظر گرفته شود.داریوش اسماعیلی افزود: در حالی که عمده معادن استان فارس از معادن غیر فلزی است اما در کشور بیشتر توجه ها به سمت معادن فلزی است.

وی ادامه داد: همچنین لازم است که در کنار بحث اکتشاف معادن، یک طرح مطالعات کاربری مواد معدنی نیز در این استان داشته باشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: انتظار می رود که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در کنار سرمایه گذاری هایی که انجام می دهد، زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز فراهم کند
نام:
ایمیل:
* نظر: