کد خبر: ۱۲۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس از اجرای طرح مهندس کارآموز برای نخستین بار در شیراز خبرداد و گفت: این طرح از ۲۰ خرداد ۹۸ با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس آغاز می‌شود.
 محمدجامعی در تشریح جزییات طرح مهندس کارآموز که با تبادل تفاهم‌نامه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس همراه بود، اظهار داشت: از اهداف اجرای این طرح استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو مجموعه در راستای آموزش کاربردی و ارتقای مهارت‌های عملی دانش‌آموختگان خواهان ورود به حرفه مهندسی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی است.
وی با بیان اینکه  فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری، شهرسازی، عمران، تاسیسات مکانیکی، نقشه برداری، حمل و نقل و ترافیک و تاسیسات برقی می‌توانند در این طرح شرکت کنند، افزود: امکانات سخت افزاری برای اجرای این طرح در سطح گسترده و جنوب کشور نیز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فراهم است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس با تاکید بر اینکه  تنها متولی آموزش‌های مهارتی در وزارت علوم دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است، گفت: در حال خرید تجهیزات تکمیلی برای آغاز اجرای این طرح هستیم و در صورتی که موفق به اجرا شویم، در سایر استان‌ها عملیاتی می‌شود.

جامعی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح بخش خصوصی تجهیز کارگاره‌ها را بر عهده دارد و آمادگی داریم سرفصل‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در هفت رشته زیر مجموعه نظام مهندسی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بازنگری شوند.

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز  با بیان اینکه در نظام مهندسی اجازه سه سال کارآموزی به منظور اخذ پروانه اشتغال به افراد فارغ‌التحصیل داده شده است، گفت: پس از سپری شدن دوره سه ساله، مهندسان کارآموز با شرکت در آزمون‌های سراسری مراحل ارتقا را طی می‌کنند.

سید مرتضی سیف‌زاده اظهار داشت: قانون دو راه برای کارآموزی پیش‌بینی کرده بود یکی توسط شرکت‌ها و دیگری نیز از طریق شهادت مهندسین دارای پایه یک جهت اثبات کارآموزی سه ساله اما از آنجا که برخی فارغ‌التحصیلان توانایی لازم برای ورود به این حرفه را نداشتند و دانش آنها در سطحی نبود که نظام مهندسی آنها را بپذیرد،  سازمان نظام مهندسی فارس اجرای آزمایشی این طرح را بر عهده گرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با تاکید بر اینکه  آموزش‌هایی که در این طرح به مهندسان داده می‌شود آکادمی نیست، بلکه کاربردی است، تصریح کرد:  در نظام مهندسی اجازه سه سال کارآموزی برای دریافت پروانه اشتغال به افراد فارغ‌التحصیل داده شده است و پس از سپری شدن دوره سه ساله، مهندسان کارآموز با شرکت در آزمون‌های سراسری مراحل ارتقا را پشت سر می‌گذارند.

وی بیان کرد: تایید شرکت‌ها و شهادت مهندسان برای کارآموزی سه ساله فارغ التحصیلان کافی بود، اما دانش بعضی از فارغ التحصیلان قابل قبول نبود و به همین دلیل سازمان نظام مهندسی فارس کار پایلوت این طرح را بر عهده گرفت.

 در پایان این نشست  تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس  به منظور افزایش میزان مهارت‌های کاربردی فارغ‌التحصیلان حوزه‌های نظام مهندسی در راستای اجرای قانون نظام مهندسی و آیین نامه اجرایی آن امضاء شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: