سواد رسانه ای
مسابقه هفتگی پیامکی سواد رسانه
معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس برگزار می کند:
boletمسابقه هفتگی پیامکی سواد رسانه
نتایج مسابقه هفتگی پیامکی سواد رسانه
معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس منتشر کرد:
boletنتایج مسابقه هفتگی پیامکی سواد رسانه
کد خبر: ۱۲۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳
معاون تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس
به مناسبت هفته بهزیستی همایش آسیب های فضای مجازی توسط معاونت فضای مجازی سپاه شهرستان اقلید و اداره بهزیستی شهرستان با حضور محسن باقری معاون تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس برگزار شد.

همایش آسیب شناسی فضای مجازی با موضوعات تاثیر مخرب فضای مجازی بر روابط عاطفی زوج ها، طلاق عاطفی، روابط فرا زناشویی و راهکارهای مقابله با آن به مناسبت هفته بهزیستی توسط معاونت فضای مجازی سپاه شهرستان اقلید و اداره بهزیستی شهرستان با حضور محسن باقری معاون تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس برگزار شد.

در ابتدای همایش، اسماعیلی فرد ریاست اداره بهزیستی شهرستان اقلید ضمن خیرمقدم و تبریک هفته بهزیستی، وظایف اصلی و مهم سازمان بهزیستی را بر شمرد و گفت: یکی از موضوعات مهم و وظایف اصلی سازمان بهزیستی کنترل آسیب های اجتماعی موجود در جامعه می باشد.

وی ضمن اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: امروزه فضای مجازی یکی از مهم ترین عوامل در شکل گیری آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، طلاق عاطفی، اعتیاد و تخریب بنیان های خانواده می باشد که از جمله اهداف این همایش نیز کاهش آسیب های اجتماعی با آگاه سازی مردم از آسیب های موجود در فضای مجازی می باشد.

در ادامه محسن باقری معاون تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس با تاکید بر این که رشد چشمگیر استفاده کنندگان و کاربران فضای مجازی در دنیا، نیاز به برنامه ریزی و آموزش را در سطح عموم جامعه گوشزد می کند گفت: پیش‌بینی می‌شود آمار کاربران فضاي مجازي تا سال 2020 به حدود 70درصد جمعيت جهان برسد و اين حتي از آمار مجموع کساني که در جهان به برق و آب آشاميدني سالم دسترسي دارند، بيشتر باشد!

وی نوع استفاده و فعالیت کاربران ایرانی در فضای مجازی را برشمرد و گفت: علی رغم این که اکثریت کاربران ایرانی در فضای مجازی مصرف کننده بدون دانش کافی بوده و اغلب از فضای مجازی به عنوان ابزاری برای ارتباط، تفریح و سرگرمی استفاده می کنند متاسفانه میزان تولید کنندگان محتوا بر اساس سنت ها و اعتقادات بومی کشور نسبت به کل کابران بسیار کم بوده و این موضوع فضا را برای تولید کنندگان غربی فراهم نموده است.

محسن باقری فضای مجازی را برگرفته از فرصت ها و تهدیدها دانست و ابراز داشت: این که تنها با بیان آسیب های فضای مجازی و ایجاد ترس و نگرانی فضایی با ممنوعیت کامل برای مخاطب ترسیم کنیم یا با مطرح نمودن فرصت های آن فضایی رها شده و با استفاده بدون محدودیت به مخاطب معرفی کنیم بسیار امری نادرست بوده زیرا فضای مجاری برگرفته از فرصت ها و تهدیدها می باشد.

معاون تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس راهکار مواجهه با چالش های فضای مجازی را برنامه ریزی و آموزش دانست و گفت: علی رغم وجود آسیب های بسیار زیاد و خطرآفرین در فضای مجازی نباید نا امید بود زیرا با برنامه ریزی، توانمند سازی و آموزش سواد رسانه ای به عموم مردم می توان آسیب های آن را به حداقل رساند.

وی در ادامه عدم رشد هوش اخلاقی و هیجانی، ترویج هرزه نگاری و استفاده از پورنوگرافی، ارتباط با نامحرم، تغییر در سبک زندگی ایرانی اسلامی، عمیق کردن شکاف بین نسل ها، اعتیاد اینترنتی و کم عمق شدن اطلاعات را آسیب های مهم فضای مجازی دانست و گفت: بنیان خانواده ها بدلیل عدم توجه به آسیب های فضای مجازی و برنامه ریزی مناسب در معرض آسیب ها و خطرات زیادی در فضای مجازی می باشد که ترویج فرهنگ غرب و مدرنیته از مهم ترین آسیب های خطرآفرین در فضای مجازی می باشد.

باقری با اشاره به این که راهکار اساسی کاهش آسیب های فضای مجازی حاکم نمودن دو رکن محدودیت و استفاده با شرط می باشد گفت: اگر می خواهیم آسیب های فضای مجازی را در خانواده به حداقل برسانیم می بایست به دو رکن اساسی محدودیت و حاکم نمودن شرایط استفاده دقت نموده و آن را رعایت کنیم.

وی دیگر راهکارها را برشمرد و گفت: زمانبندی مناسب، پرهیز از وب گردی های بی هدف، استفاده از فضای مجازی برای مواقع ضروری و لازم، هدفمند استفاده کردن، خارج نشدن از مسیر اصلی در فضای مجازی، آگاهی از مدت زمان استفاده و بهره مندی از تکنیک های مدیریت زمان وجایگزین کردن سرگرمی‌های مناسب حقیقی از جمله راهکارهای کاهش آسیب های فضای مجازی می باشد.

محسن باقری معاون تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجرفارس در پایان گفت: گسترش و رشد چمشگیر فضای مجازی در جامعه را نباید نادیده گرفت و باید برای کنترل آسیب ها و بهره مندی از فرصت های آن برنامه ریزی کرد.




نام:
ایمیل:
* نظر: