آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
30مرداد روز جهاني مسجد فرصتي براي بازگويي دوباره جنايت های ستمکاران و‌ظالمان و پرداختن به نقش و جايگاه مساجد و اهتمام ويژه به كاركردهاي متعدد آن است.
تجربه دهه های اخیر بسیاری از کشورهای توسعه یافته و نیز برخی از کشورهای درحال توسعه در ساماندهی مدیریت شهری حاکی از این است که با تحلیل دقیق مولفه های این نوع مدیریت و چالشهای شهرهای بزرگ و مدرن ، می توان به الگوی مناسبی برای برون رفت از این چالشها دست یافت. این الگو همان است که در بحث «توسعه پایدارشهر» و در حوزه مطالعات اجتماعی، در سطح خرد و کلان، طرح و بررسی می شود. در این الگو در باره خردترین واحد یعنی «محله» مطالعه، سیاست گذاری، مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود. بنابراین دیدگاه خردنگر که مبتنی بر مهندسی اجتماعی جزء به جزء است جایگزین نگرش کلان می شود. در دیدگاه و رویکرد خردنگر، پژوهشگران و مدیران، بررسی و حل مسائل شهر را از کوچکترین واحد، یعنی «محله» آغاز می کنند. برپایه این رهیافت، مدیریت از پایین به بالا که متکی بر مشارکت جمعی است جایگزین مدیریت متمرکز و از بالا به پایین می شود. از همین رو سطح اشتراک مردم در بررسی و حل مسائل اجتماعی شهر، و یا به تعبیر درست تر محله، به گونه فزاینده ای افزایش می یابد. نتیجه این رهیافت در وهله نخست، توسعه منابع انسانی و در مراحل بعدی ایجاد ظرفیتهای نهادی، تمرکز زدایی، تعاملات بنیادین، تقویت اجتماعات محله ای و ارتقای میزان مشارکت مدنی است. توسعه این جنبه ها، مولفه های پیش گفته ی مدیریت شهری را در حد بالایی اعتلا می بخشد و توسعه می دهد. بی تردید بهره گیری ازنهادهای مدنی وسرمایه های اجتماعی ازجمله مساجد می تواند در نهادینه سازی توسعه پایدار محله ای نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشد و مدیریت محله ای را کارآمد و کارا سازد.هدف مسجد محوری باز آفرینی وتبیین ساختاری جایگاه مساجد درروندبرنامه ریزی توسعه محله ای وآسیب شناسی نقش وکارکردها برای برجسته کردن جایگاه آن درمدیریت توسعه محله ای می باشد*<مسجد مهمترين سرمايه ملي،مذهبي و اصلي ترين پايگاه دين و برترين جايگاه پرورش انسانهاي وارسته است>*

*30مرداد روز جهاني مسجد فرصتي براي بازگويي دوباره جنايت های ستمکاران و‌ظالمان و پرداختن به نقش و جايگاه مساجد و اهتمام ويژه به كاركردهاي متعدد آن است.
نام:
ایمیل:
* نظر: