کد خبر: ۱۲۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
استان فارس با ۵۲۵ هکتار سطح زیرکشت گل نرگس و تولید سالانه ۳۰۰ میلیون شاخه نرگس رتبه نخست را در تولید این گل دارد. اما یک واحد فرآوری در این زمینه ندارد. /تنها واحد فرآوری این محصول خوش عطر در بهبهان است.


برداشت سالانه 300 میلیون شاخه نرگس در فارس/ رکورددار تولید گل نرگس در ایران واحد فرآوری ندارد

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استان فارس،

گل نرگس از جمله محصولات کشاورزی فارس است که سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت نسبت به کم آبی با توجه به خشکسالی‌های حاکم بر منطقه، زیبایی و عطر و بوی خاص، پرورش در فضای باز و اقتصادی بودن از جمله ویژگی‌های آن است. 

تولید سالانه 300 میلیون شاخه نرگس در فارس

براساس اعلام جهاد کشاورزی، استان فارس با 525 هکتار سطح زیرکشت گل نرگس و تولید سالانه 300 میلیون شاخه نرگس رتبه نخست را در تولید این گل دارد.

عبدالکریم طاهری، کارشناس گل‌های زینتی جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: شهرستان کازرون با 170 هکتار نرگس دیم و شهر خفر با 300 هکتار نرگس آبی بیشترین میزان سطح زیرکشت گل نرگس را دارد. به گفته وی پس از کازرون و خفر شهرهای رستم، فراشبند و مهر نیز به کشت گل نرگس می‌پردازند. 

عمده محصول تولید شده گل نرگس در استان فارس در بازارهای تهران به فروش می‌رسد و به گفته کارشناس جهاد کشاورزی با وجود اینکه سال‌های گذشته بحث صادرات مطرح بوده اما صادراتی از این گل در حال حاضر انجام نمی‌شود. 

تشکیل نخستین انجمن گل نرگس در ایران

خام‌فروشی گل نرگس و نبود واحد فرآوری از جمله مواردی است که طاهری در صحبت‌هایش به آن به عنوان مشکلات عرصه تولید گل نرگس اشاره می‌کند و البته از تشکیل نخستین انجمن گل نرگس در ایران خبر می‌دهد که یک استان فارسی رئیس این انجمن است. وی امیدوار است که تشکیل این انجمن و اقداماتش بتواند شرایط بهره بردن از گل نرگس را در استان فارس بهتر کند. 

خانم حلیمه زارع  طی گفتگویی با اسماعیل حسینی، تولیدکننده گل نرگس در استان فارس و رئیس نخستین انجمن گل نرگس ایران به تشریح برخی از مشکلات تولیدکنندگان گل نرگس در ایران و نبود هیچ واحد فرآوری در این زمینه می پردازد. 

به گفته اسماعیل حسینی گل نرگس مانند دیگر گل‌ها نیست و نهایت عمرش یک هفته است به همین دلیل برای فروش یا صادرات آن باید اقدامات ویژه حمایتی صورت بگیرد. به گفته وی اتفاقات اخیر کشور و آلودگی هوای تهران موجب شده که 70 درصد از تولیدکنندگان با ضرر مواجه شوند چراکه امکان چیدن و فروش گل‌های خود را نداشتند. 

لزوم ساماندهی بازار فروش گل نرگس 

حسینی معتقد است یکی از کارهایی که می‌توان این مشکلات را کمتر کرد، تشکیل تعاونی برای فروش گل است که سبب می‌شود، ساماندهی بهتری برای فروش صورت بگیرد. 

فراگیر شدن کاشت گل نرگس از دیگر مشکلاتی است که رئیس انجمن گل نرگس ایران مطرح می‌کند که سبب اشباع شدن بازار شده و با توجه به اینکه در ایران جز بهبهان واحد فرآوری وجود ندارد، بازاریابی را مشکل کرده است. 

وی معتقد است برای صادرات گل نیز معطلی‌ها در گمرک سبب می‌شود که عمر گل تمام شود و تولیدکننده بیشتر متحمل ضرر شود این است که ساماندهی، افزایش واحدهای فرآوری و حمایت جهاد کشاورزی می‌تواند مشکلات تولیدکنندگان گل نرگس را کمتر کند. 

انواع گل نرگس در استان فارس شهلا، پُر پَر، هزار پَر و شیپوری است و برداشت گل نرگس در استان تا اواخر بهمن ادامه دارد. فروش گل نرگس آن هم به صورت تازه‌فروشی یکی از اقداماتی است که در راستای بهره بردن اقتصادی می‌توان به کار برد در کنار آن نیاز است اقدامات خلاقانه‌تری را پیش گرفت. 

یکی از این اقدامات برگزاری رویدادهای گردشگری از جمله جشن گل نرگس در شهرستان کازرون که هر ساله بهمن ماه برگزار می‌شود، این امر علاوه بر بعد گردشگری به اقتصاد تولیدکنندگان گل نرگس نیز کمک می‌کند. 

گزارش از حلیمه زارع

نام:
ایمیل:
* نظر: