کد خبر: ۱۲۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
سخنگوی طرح حمایت معیشتی خبر داد؛
سخنگوی طرح حمایت معیشتی فردا را آخرین مهلت ثبت نام جاماندگان بسته معیشتی اعلام کرد.


آغاز مرحله دوم ثبت نام طرح بسته حمایت معیشتی از دهم دی ماه/ تکلیف بسته معیشتی در دی ماه مشخص می‌شود؟!حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی طرح بسته معیشتی ، در مورد مهلت درخواست و نام نویسی بازماندگان بسته معیشتی توضیحاتی داد.

میرزایی در مورد آمار اضافه شدگان به لیست دریافت بسته معیشتی و حذف شدگان این بسته گفت: نام ۳ میلیون و ۷۰ هزار خانواده در سایت حمایت ثبت شد که در مجموع ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار مشتمل بر یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۹۱ نفر به لیست دریافت کنندگان بسته حمایت معیشتی اضافه شد و پرداخت این بسته در تاریخ ۱۰ دی ماه برای آن ها انجام شد و سپس از طریق سرشماره وزارت رفاه برای این افراد پیامکی مبنی بر واریز مبلغ دو دوره آن ها به حساب بانکی که مشخص کرده بودند, ارسال شد.

وی در خصوص متقاضیانی که در لیست یارانه بگیران نبوده, انصراف داده و یا ثبت نام نکرده اند، تصریح کرد: برای افرادی که انصراف داده و یا ثبت نام نکرده ا ند، اما به هر دلیلی متقاضی دریافت بسته حمایت معیشتی هستند و در سامانه کد دستوری *۶۳۶۹# درخواست خود را ثبت کرده اند مهلتی درنظر گرفته شده که می‌توانند درخواست خود را در سایت حمایت وارد کنند که در صورت واجد شرایط بودن، بسته معیشتی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

میرزایی در خصوص آمار این افراد ادامه داد: تعداد ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ نفر یارانه بگیر نیستند که بسته معیشتی به آن‌ها تعلق نگرفته است. آن‌ها در موعد ۱۸ روزه سوم تا بیستم آذرماه درخواست خود را در سامانه *۶۳۶۹# ثبت کردند و این افراد از دهم تا بیست و چهارم دی ماه مهلت دارند به سایت hemmayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند که سرپرست خانوار با وارد کردن شماره ملی، تعیین جنسیت، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود باید درخواست اولیه را ثبت کند تا نتیجه از طریق پیامک برای آن‌ها ارسال شود.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی در پاسخ به گلایه های برخی از دریافت کنندگان بسته حمایت معیشتی در مرحله اول مبنی بر دریافت نکردن این مبلغ در مرحله دوم اظهار کرد: نکته قابل ذکر درمورد این افراد که احیانا اعلام می‌کنند مبلغ حمایت معیشتی در مرحله دوم برای آن ها واریز نشده, این است که وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی صرفا متولی تهیه لیست مشمولان دریافت کننده بسته حمایت معیشتی است و این لیست در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ فردی از طرف وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی حذف نشده است, افزود: این موضوع که این فرآیند در سازمان برنامه و بودجه به چه ترتیبی در سیستم بانکی کشور صورت می‌گیرد، مسئله‌ای است که این شهروندان باید از طریق همان سازمان پیگیری کنند.

علی‌رغم اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه از واریز مبلغ بسته معیشتی برای حدود ۶۰ میلیون نفر خبر داده، اما شواهد موجود حاکی از رد این موضوع است؛ چرا که بیش از نیمی از شهروندان، مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی نشده‌اند و میرزایی در این رابطه تصریح کرد: این مبلغ برای بیش از ۱۸ میلیون خانوار به تفکیک این که در مرحله اوّل (۱۷ میلیون و ۷۲۰ هزار خانوار) و دوم (۴۱۹ هزار خانوار) واریز شده است، اما در پاسخ به شبهه اغلب شهروندان مبنی بر اینکه چرا بسیاری از شهروندان بسته معیشتی دریافت نکرده‌اند باید گفت: توزیع بسته حمایت معیشتی یک الگو دارد که در استان‌های کمتر برخوردار مثل سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و جنوبی، گلستان که مناطقی با محرومیت‌های بیشتری دارند درصد‌های دریافت کننده این بسته بیشتر است، به طوری که ۸۲.۱ درصد مردم سیستان و بلوچستان که در لیست یارانه بگیران بودند مشمول بسته حمایت معیشتی شدند.

وی افزود: این موضوع که عده زیادی یارانه نگرفته‌اند بیشتر در تهران وجود دارد که در مجموع در استان تهران و شهر‌های اقماری آن ۵۷.۲ درصد از خانوار‌های یارانه بگیر مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی شدند و به حدود ۳۲ تا ۳۳ درصد شهروندان تهرانی این بسته تعلق گرفته است.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی در مورد اقدامات صورت گرفته در این راستا تصریح کرد: از رسانه‌ها دعوت به عمل آمد که آن‌ها اعدادی را به صورت رندوم گفتند و براساس کد سرپرست خانوار با آن‌ها تماس گرفته شد و سوالی مبنی بر دریافت یا عدم دریافت بسته معیشتی پرسیده شد که این کار باعث شد رسانه‌ها به وضوح ببینند که ۶۰ میلیون نفر به انضمام تعداد جدید یعنی یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۰۱ نفر این بسته را دریافت کردند.

وی در مورد اقدام بعدی اضافه کرد: وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی با سازمان بازرسی به عنوان یک نهاد استاندارد و متولی حوزه نظارت بر اقدامات دستگاه کشور مکاتبه‌ای صورت داد و درخواست شد که آن‌ها در تمام فرآیند نظارت کنند؛ بنابراین از یک نهاد نظارتی به‌طور رسمی دعوت به عمل آمد تا در خصوص اینکه چه تعداد افرادی بسته حمایت معیشتی دریافت کرده‌اند شفاف سازی شود و برای این منظور گزارش‌هایی در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار دهند.

میرزایی در مورد تکلیف بسته معیشتی افرادی با حقوق کمتر از ۵ میلیون که نه تنها دارایی خاصی ندارند، بلکه سرمایه آن‌ها هم قابل توجه نیست، خاطر نشان کرد: این سوال در ذهن شهروندانی با حقوق کمتر از ۵ میلیون وجود دارد که درآمد و وضعیت اقتصادی آن‌ها به چه صورت محاسبه و ارزیابی شده است. در مورد ساختار خانواده‌ای که یارانه به حساب سرپرست آن‌ها واریز می‌شود کل وضعیت مالی اعضای خانوار از جمله شاخص‌هایی مثل خودرو، مسکن، سفر‌های خارجی، احکام حقوقی، بیمه تأمین اجتماعی در صورت تحت پوشش بودن و... ملاک است و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درمورد اجازه دسترسی به حساب افراد در بررسی اولیه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای بررسی دقیق تر، اطلاعات مالی و بانکی افراد است که ۳ میلیون و ۷۰ هزار و ۵۰۰ مورد درخواست کننده خودشان اجازه دسترسی دادند و در اطلاعات مالی آن‌ها هم توضیح داده شده است.

میرزایی افزود: در این خصوص هم تأکید شد در صورتی که فرزندی از خانواده خود جدا شده است و یقین دارد که به دلیل وضعیت مالی‌اش باعث شده خانواده مشمول دریافت بسته معیشتی نشود، باید اقدام به تفکیک ساختار خانواده کند و از ساختار یارانه‌ای خانواده خود جدا شود.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی همچنین در مورد مبنای تعیین درآمد اعضای خانواری که اجازه دسترسی به حساب خود را داده‌اند، اظهار کرد: دو اطلاعات آن‌ها استعلام گرفته شد و مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مجموع واریزی‌های اعضای خانوار در طی سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به تناسب بعد خانوار. مثلاً اگر یک خانواده دو نفره در طی یک سال گذشته، یکصد میلیون و خانواده ۵ نفره همین مبلغ واریزی داشته است، برای گروه اول، این مبلغ تقسیم بر دو می‌شود که نتیجه آن ۵۰ میلیون است، اما برای گروه دوم تقسیم بر تعدادشان شده که ۲۰ میلیون واریزی برای آن‌ها محسوب می‌شود. یعنی سرانه واریزی یک خانوار ۵ نفره پایین‌تر از سرانه خانواده دو نفره است؛ بنابراین خانواده‌ای که سرانه واریزی کمتری دارد برای دریافت بسته معیشتی در اولویت قرار می‌گیرد. اگرچه واریز مبنا نبوده است، اما کمک کرد دهک واریزی خانوار‌هایی که اعتراض کرده بودند مشخص شود.

وی اضافه کرد: دومین اطلاعات مربوط به تراکنش‌های افراد است که از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی و pos خرید کرده‌اند. مجموع تراکنش‌های خرید افراد در ۹ماهه اول سال ۹۸ که میانگین برداشت هر خانوار مشخص است. یعنی اگر در این نه ماه، با تمامی کارت‌های بانکی همه اعضای خانوار ۹۰ میلیون خرید انجام شده، میانگین گرفته می‌شود که رقم آن ۱۰ میلیون تومان است.

میرزایی در پایان تأکید کرد: شهروندان صرفا تا ۲۴ دی ماه فرصت ثبت نام دارند و این مهلت به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: