گزارش
تجدید پیمان فرمانده سپاه سپیدان با آرمانهای انقلاب
اولین روز کاری فرمانده جدید سپاه سپیدان :
boletتجدید پیمان فرمانده سپاه سپیدان با آرمانهای انقلاب
هادی امیری اردکانی
سرهنگ پاسدار شهید صادق جمالی اردکانی تشییع شد
با رعایت رعایت پروتکل‌های بهداشتی
boletسرهنگ پاسدار شهید صادق جمالی اردکانی تشییع شد
هادی امیری اردکانی
مراسم یادبود درگذشته گان بیماری کرونا
جهت شادی ارواح همه اموات :
boletمراسم یادبود درگذشته گان بیماری کرونا
هادی امیری اردکانی
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۱۲۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
با حضور رئیس دادگاه نظامی یک استان فارس؛
کارگاه توجیهی و پیشگیری از جرایم و تخلفات قضایی انضباطی با حضور دکتر مشایخ، رئیس دادگاه نظامی یک استان فارس در سالن جلسات سپاه ناحیه سپیدان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سپاه سپیدان؛ صبح امروز پنج شنبه مورخ 98/11/17 کارگاه توجیهی و پیشگیری از جرایم و تخلفات قضایی انضباطی و همچنین کارگاه آموزشی ضابطین قضایی با حضور دکتر مشایخ، قاضی نمونه سازمان قضایی نیروهای مسلح و رئیس دادگاه نظامی یک استان فارس با حضور نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان در سالن جلسات سپاه ناحیه سپیدان برگزار شد.

مشایخ با اشاره به ماده ۴۵ قانون دادرسی کیفری گفت: طبق این ماده هرگاه جرم مشهود باشد افسران نیروهای مسلح در صورت عدم وجود سایر ضابطین قضایی می توانند ورود پیدا کنند بنابراین هر عملی در قالب ماده ۴۵ باشد عمل مشهود است.

محمد زمان مشایخ افزود: طبق ماده ۲۹ ضابطین عام شامل فرماندهان ، افسران نیروهای انتظامی که آموزشهای ویژه ای دیده اند می شود در حالیکه ضابطین خاص شامل اطلاعات سپاه ، معاونان نیروی انتظامی و بسیجیان خاص می شود.

وی اظهار داشت: هر حرکت و سوءاستفاده ای که برخلاف بخشنامه ، آیین نامه و مقررات باشد عمل سوء استفاده محقق است بنابراین استفاده از نشانه ها ، علائم ، درجات و البسه نظامی در اجرای برنامه ها و نمایشات هنری اعم از فیلم ، تئاتر و مانند آنها مشمول مقررات این ماده نمی شود.

دکتر مشایخ به بحث ایراد خسارت طبق ماده ۱۳۲ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: در کلیه مواردی که در صورت ارتکابی به جرم خسارتی وارد شود مرتکب علاوه بر مجازاتهای مقرر در این قانون به جبران خسارت وارده و حسب مورد به رد عین یا مال یا پرداخت مثل یا قیمت و اجرت آن محکوم می گردد.

وی به وظایف فرد نگهبان در نیروهای مسلح تأکید کرد و افزود: فرد نگهبان مسلحی است که مراقبت یک منطقه، مکان یا مقامی را برعهده وی نهاده اند که طبق ماده ۴۳ اگر ترک پست کند بحث ترک پست به او تعلق نمی گیرد بلکه طبق ماده ۳۷ مجازات قانونی لغو دستور شامل او می شود که از ۲ ماه تا ۱ سال محکوم به حبس می شود.

رئیس دادگاه نظامی یک استان فارس با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان علی(ع) گفت: ایشان سفارش کرده اند در جلسه ای که در آن سخنی از انبیای الهی گفته نشود آن جلسه بیهوده است بنابراین حضرت علی(ع) از هر کتابی کلمه ای را انتخاب کرده است که از کتاب تورات سکوت در برابر بلاها را ، از کتابی انجیل قانع شدن را و از کتاب زبور داود ترک هوای نفسانی را و از قرآن کریم توکل بر حق تعالی را برگزیده است که هرکس بر خدا توکل کند برای او کافی است.

وی در ادامه افزود: اگر نیروهای مسلح مرتکب جرمی شوند مرجع رسیدگی به آن دادسرای نظامی است اما اگر تخلفی در نیروهای مسلح انجام گیرد برخورد با آن در حدود اختیارات فرماندهی می باشد.

مشایخ سپس به بحث فرار از خدمت اشاره کرد و گفت: اگر کسی پانزده روز غیبت داشته باشد روز شانزدهم فرار محسوب خواهد شد و اگر فردی پس از شش ماه غیبت داشته باشد حق به کارگیری آن وجود ندارد، همچنین سربازانی که در حین خدمت بین پانزده تا شصت روز غیبت داشته باشند برخورد با فرد فراری بر عهده ی فرماندهی می باشد.

مشایخ در ادامه به تبیین فرق بین لغو دستور و تمرد از دستور اشاره کرد.

وی در ادامه به ماده ۸۷ قانون مجازات که اگر فردی در نیروهای مسلح گزارش خلاف واقع انجام دهد و یا حقیقت را کتمان کند جرم تلقی شده و به دادسرای نظامی معرفی خواهد شد اشاره کرد.

قاضی نمونه سازمان قضایی نیروهای مسلح در سال جاری در پایان به جرم ایراد خسارت و استفاده ی بی جا از امکانات سازمان در نیروهای مسلح و همچنین به استفاده از امکانات سازمان که در اختیار فرد می باشد (وجوه، چک و …) و در جایی غیر از خودش یا به نفع خود و یا به نفع دیگری استفاده کند اختلاس تلقی شده اشاره کرد و جرم آن را بسیار سنگین دانست.

در پایان این کارگاه آموزشی 3 ساعته، دکتر مشایخ بمدت 45 دقیقه پاسخگوی سوالات پرسنل سپاه و نیروی انتظامی شهرستان بودند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: