گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۱۲۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
ضرورت تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک نگاه ایدئولوژیک، فرا ملی وجهانی، الگوی برگرفته از قیام عاشورایی امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود که از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی مطرح و بدان جامع عمل پوشانیده شد.
فرزاد وثوقی_ روزنامه‌نگار

  ضرورت تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک نگاه ایدئولوژیک، فرا ملی وجهانی، الگوی برگرفته از قیام عاشورایی امام سوم شیعیان  حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود که از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی  مطرح و بدان جامع عمل پوشانیده شد.

 این تولد حماسی در طلوعی خجسته  در سوم‌شعبان  زادروز فرخنده میلادسالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام رقم خورد. 

 دوم اردیبهشت ۱۳۵۸  حضرت امام رحمة الله علیه خطاب به  شورای انقلاب فرمان تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  را صادر نمودند.

 فلسفه تاسیس سپاه به عنوان فرزند انقلاب  دفاع ازحاکمیت وتمامیت ارضی ایران  اسلامی وافزایش توان درمراحل ثانویه صدور انقلاب  بود.

تورق صفحات تاریخ کشورمان وبازخوانی آنچه باعث بروز انقلاب اسلامی در کشورمان شد یک ضرورت بین نسلی است. وقتی حضرت امام رحمة الله علیه را در سال ۱۳۴۲ بازداشت و آماده تبعید به خارج از کشور می کردند ایشان در پاسخ به یک پرسش از سوی عناصر رژیم وقت فرمودند، سربازان من در گهواره ها هستند وعجیب نبود که این کلام تاثیرگذار در سال‌های ۵۷ و ۵۸ به واقعیتی بزرگ تبدیل شد. همزمان با پیروزی انقلاب و تاسیس سپاه پاسداران این جوانان غیورایرانی بودند که به صف بی انتهای سبزپوشان سپاه پاسداران می پیوستند.

 شهامت و شهادت طلبی جوانان عامل اصلی پیروزی در اهداف تاسیس این نهاد نظامی مردمی بود .نهادی که به پیوست فعالیت‌های خود بسیج مستضعفان را تشکیل داد و این ارتش بیست میلیونی بود که خط آتشی خاموش نشدنی در برابر صف دشمنان اسلام و ایران پدید آورد.

بی تردید سپاه با اهدافی بلند اما مقدماتی در بعد دفاعی تشکیل شد. 

 اجرای عملیات‌های دفاعی با بهره گیری از  اطلاعات استخراج شده درمناطق هدف و بعدها با افزایش توان نظامی به یک  قدرت تهاجمی برای اجرای عملیات های بزرگ با هدف بیرون راندن ارتش بعث عراق و خاتمه دادن به سایر ناامنی ها در بعضی مناطق کشورضرورت تشکیل سپاه پاسداران را روز افزون می کرد.

 اواخر دهه پنجاه و آغاز دهه شصت روزهای سخت تحریم و دفاع از اسلام و ایران بود. سپاه همزمان با تاسیس در دو جبهه داخلی و خارجی با دشمنان کشور درگیر شد.

منافقین در داخل  با اجرای عملیات های نظامی و ترور شخصیت‌ها و مهاجمان خارجی که مرزهای کشور را درنوردیده  و بخش‌های مهمی از خاک مقدس وطن را به اشغال خود درآورده بودند عرصه درگیری و تقدیم شهدای گرانقدری از سوی سپاه  به پیشگاه حضرت ولی عصر عج وملت ایران بود.

پیوست ارایه طرح و برنامه های اطلاعاتی ،امنیتی و عملیاتی با هدف سرکوب دشمنان یکی از دستاوردهای مهم و بزرگ این  نیروی  تازه تاسیس بود.

 سپاه در روزهای آغازین فعالیت موفق شد با بکارگیری نیروهای جوان و بهره گیری از شاه کلید اعتماد به آنان پس از خروج از دوران هشت سال دفاع مقدس به فولاد آب دیده  تبدیل شود.

 بیان تاثیرگذارحضرت امام خمینی ره با مضمون  ای کاش من هم یک پاسدار بودم در جمع فرماندهان و سایر رده های مقاومت این نیرو در سال ۶۰ بیانی وحی آمیز بود که بازوان  سبز پوشان را پس از اجرای عملیات فتح المبین در جبهه‌های جنوب تقویت وبیمه نمود.

 دست مایه تاسیس این نهاد مردمی ومنتخب ولایت بهره‌گیری از آیه ۶۰ سوره انفال و اعدوالهم مااستطعتم من قوه  ( هر نیرویی در قدرت دارید برای مقابله با دشمن آماده سازید ) بود که بتدریج اهداف و شاخه‌های مهم وتاثیرگذار این نیروی بزرگ را با تشکیل نیروی زمینی ،دریایی ، هوافضا و سپاه قدس نمایان نمود.

سپاه که در روزهای نخست در بعد  دفاعی آماده ارائه خدمت به اسلام ،انقلاب و ایران شده بود حالا با اشراف اطلاعاتی تحقیقاتی و افزایش توان تهاجمی و بازدارنده  به یکی از نیروهای منحصربه‌فرد و تاثیرگذار در منطقه و جهان تبدیل شده است.

سپاه نیرویی بزرگ  و ولایت مدار بر خط سرخ آل محمد(ص)  و علی(ع) ،طالب شهادت و خلق حماسه‌های عاشورایی است.

سوم شعبان  این روز بزرگ وفر خنده را بر سبزپوشان وطن اسلامیمان تبریک و تهنیت می گوییم، باشد که ما نیز رهرو خط سرخ آل محمد(ص) و علی (ع) باشیم./انتهای پیام

برچسب ها: روزپاسدار
نام:
ایمیل:
* نظر: