گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۱۲۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
ماه مبارك رمضان، ماهی پر از خیر و بركت و نور است. ماه عظیمی كه به تعبیر قرآن كریم برترین شب‌ها و روزها در آن قرار دارند اما ماه رمضان امسال با بقیه ماه‌های رمضان در طول تاریخ اسلام متفاوت است زیرا شیوع ویروس كرونا موجب تعطیلی اماكن و مراسم‌های تجمعی مذهبی شده است ولی در همین شرایط هم می‌توان با انجام یكسری مراقبت‌ها به آن كمال مدنظر در ماه مبارك دست یافت.
زهرا عسكری، سردبیرخبرگزاری ایكنا فارس

ماه مبارك رمضان، ماهی پر از خیر و بركت و نور است. ماه عظیمی كه به تعبیر قرآن كریم برترین شب‌ها و روزها در آن قرار دارند و از لحظه لحظه این ماه می‌توان استفاده‌های فراوانی برای فراهم‌ كردن توشه آخرت و بلكه آرامش و سعادت دنیوی استفاده كرد.

مسلماً برای ماهی با چنین عظمت، یكسری دستورالعمل‌ها و مراقبت‌هایی از سوی خداوند باریتعالی برای بندگان سفارش شده است كه هر كدام از آن‌ها می‌توانند كمك شایانی به انسان‌ها در طی طریق داشته باشند و آنان را به سرمنزل مقصود برسانند.

از آنجا كه تمام دستورات الهی در راستای دستیابی انسان به كمال صادر شده‌اند، مسلماً مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های ماه مبارك رمضان نیز همگی برای كمال انسان‌هاست و اگر طالب آن‌ها هستیم باید به این دستورالعمل‌ها عمل كنیم.

روزه‌داری، تلاوت مستمر آیات وحی در ماهی كه قرآن كریم بر قلب پیامبر مكرم اسلام(ص) نازل شد و به خصوص كمك به مستمندان از جمله سفارش‌ها و مراقبت‌های این ماه عظیم است كه هر كدام نیز دارای فلسفه‌ها و حكمت‌های مختلفی برای رشد و تعالی انسان‌ها هستند.

مقالات علمی و پزشكی و همچنین اخبار متعددی تاكنون درباره فواید روزه‌داری برای حفظ سلامت بدن حتی در شرایط شیوع كرونا منتشر شده‌اند كه خوب است تأمل بیشتری به خصوص در این شرایط بدین مطالب داشته باشیم.

از سوی دیگر ماه مبارك رمضان، ماه بهار قرآن است و به‌همین دلیل سفارش‌های زیادی به تلاوت آیات وحی در این ماه مبارك شده است. 

در رمضان، ماه انس با قرآن، باید ویژگی همدم بودن با قرآن را در خود ایجاد کنیم و رابطه تنگاتنگ و جدی با آن داشته باشیم؛ زیرا قرآن، کتاب کامل انسان‌سازی است، به گونه‌ای که همه برنامه‌ها و رموز تکامل را دربردارد. 

قرآن، سخن خدا است و عمل به آن، سبب پیروزی و رستگاری در دنیا و آخرت است.

تلاوت قرآن آثار و فواید زیادی دارد از جمله پاداش الهی، شكوفایی ایمان، نورانیت و جلای قلب، كفاره گناهان، دوری از تنهایی، دوری از فقر و سعه صدر و روشنی دل كه مسلماً اگر این كار با زبان روزه انجام شود، تأثیر آن دو چندان خواهد شد.

سفارش مؤكد دیگری كه در ماه مبارك رمضان و اصولاً فلسفه روزه‌داری آمده، بحث رسیدگی به مستمندان و در راه‌ماندگان است كه خوب است در شرایطی كه شیوع ویروس كرونا برای بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه ما ایجاد كرد به این سفارش و دستور الهی توجه بیشتری كنیم.

درست است كه بسیاری از مشاغل و اصناف كار خود را مجدداً از نو آغاز كرده‌اند اما هنوز خطر كرونا در كمین است و برخی از اصناف نیز هنوز مجاز به آغاز فعالیت نیستند و برخی دیگر با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند و این یعنی هنوز هستند كسانی كه نیاز به كمك و رسیدگی دیگران دارند.

نكته‌ای كه باید در این بحث بدان توجه ویژه داشت، بحث حفظ آبروی نیازمندان و در راه‌ماندگان است كه سیره تمام ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان دین بوده است.

 یعنی در این ایام و بحبوحه‌هایی كه مباحث رسیدگی به نیازمندان و رزمایش كمك مؤمنانه و همدلی و مواسات در تمام نقاط كشور در حال انجام هستند، باید به بحث حفظ آبروی نیازمندان حساسیت ویژه‌ای داشت.

ماه رمضان امسال با بقیه ماه‌های رمضان در طول تاریخ اسلام متفاوت است زیرا شیوع ویروس كرونا موجب تعطیلی اماكن مذهبی، حرم‌های ائمه معصومین و امامزادگان، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین مراسم‌های تجمعی مذهبی شده است یعنی امسال نمی‌توان مانند سال‌های قبل در مراسم‌های پرشكوه و نور جزءخوانی یا ترتیل‌خوانی قرآن كریم كه هر ساله در ایام ماه مبارك رمضان به‌صورت گسترده در تمام نقاط برگزار می‌شد، شركت كرد.

اما با وجود این شرایط، راه آسمان كه بسته نیست و مهم این است كه ایمان و اعتقادات مردم بر جای خود باقی مانده است و هر كسی می‌تواند در این ایام در منزل خود مناسك مذهبی و تلاوت آیات وحی را انجام دهد، آن هم به خصوص در این شرایط شیوع كرونا كه موجب ایجاد آسیب‌های روحی به بسیاری از مردمان دنیا شده است و امروزه مشاهده می‌كنیم در جوامع اومانیسمی غرب كه پیش از این‌ها اعتقادات چندانی به برگزاری مراسم‌های مذهبی نداشتند، مردم پا به پای مسلمانان سر بر سجده می‌آورند و یا روزهای خاصی از سوی دولتمردان غرب برای نیایش و دعا به درگاه باریتعالی به‌منظور رفع بلای كرونا تعیین می‌شوند.

همه این‌ها نشان دهنده آن است كه درست است كه كرونا باعث تعطیلی اماكن مذهبی شده است، اما چراغ ایمان به ذات باری تعالی و اعتقاد به یك نیروی برتر را در دل‌های انسان‌ها بیشتر از قبل روشن شده است و این همان فرصتی است كه باید قدر آن را بدانیم و از آن برای گسترش مباحث توحید و معاد در سطح دنیا بهره جوییم. 


نام:
ایمیل:
* نظر: