آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس درجمع خبرنگاران:
سعید یوسفی گفت: بحث گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری دانشجویان، یکی از مباحث مهمی است که در طرح اعتلای بسیج دانشجویی اثرگذاری بیشتری دارد.
سعید یوسفی فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۲ سال گذشته، مسئله‌محوری به عنوان رویكرد برنامه‌های بسیج دانشجویی مطرح شده و اخیراً هم مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با دانشجویان، بر این قضیه تأكید كردند؛ و امروز شاهد به ثمر نشستن این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه با تعطیلی دانشگاه ها به دلیل شیوع کرونا، برنامه های خوبی در این زمینه در بسیج دانشجویی فارس طراحی و اجرا شد تصریح کرد: بسیج دانشجویی فارس در همه برنامه ها، امروز در کشور پیشرو و الگو قرار گرفته است.

یوسفی تصریح کرد: رویكردهای برنامه‌ها و مراسم‌ها در ایام کرونا در بسیج دانشجویی متناسب با اولویت‌های روز جامعه تغییر کرد؛ البته در این راستا باید به این نكته هم دقت می‌كردیم كه پیش‌برندگی جریان دانشجویی باید حتماً حفظ شود زیرا دانشجو كنش‌گر اجتماعی است و تلاش شد تا در بسیج دانشجویی رنگ و بوی برنامه‌ها به سمتی رود كه بیشتر ساحت‌های مجازی را تحت تأثیر قرار دهد.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس در ادامه، به سخنان مقام معظم رهبری در ایام نوروز و بحث شعار سال و تأکید مجدد بر این مسئله در سخنرانی نیمه شعبان اشاره کرد و گفت: نیروهای ما در مجموعه گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری در قرارگاه شهید احمدی‌روشن برنامه‌ریزی‌های خود را در این محور آغاز كرده و سلسله نشست‌هایی با عنوان «جهش» با محوریت پرداختن به موانع تولید با حضور تولیدكنندگان استان برگزار كردند كه تاكنون ۸ تولیدكننده بزرگ استان در این نشست‌ها شركت كرده‌اند.

وی بررسی و تحلیل موانع و چالش‌های پیش‌روی حوزه تولید را از اهداف این نشست ها عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به بازخوردهای مثبتی که از برگزاری این نشست‌ها داشتیم، ایده‌پردازی و تولید برنامه با محوریت جهش تولید ادامه خواهد داشت و در فازهای بعدی شامل حضور مسئولان مرتبط با حوزه تولید خواهیم بود.

یوسفی افزود: کاهش حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها منجر به کاهش سطح اثرگذاری مجموعه ما نشده است؛ به‌عنوان مثال امروز به دلیل حواشی کارخانه قند فسا، بسیج دانشجویی با رئیس قوه قضائیه مکاتبه مستقیم داشته و برای رفع مشكلات كارگران آن اقداماتی را در حال پیگیری هستند.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس، مطالبه‌گری در حوزه بین‌الملل را از دیگر  حركت‌های مثبتی بسیج دانشجویی فارس عنوان کرد و گفت: یك هسته بین‌المللی را در دانشگاه‌ها تشكیل دادیم که در این هسته‌ها، نشست‌های مختلفی با حضور افراد بین‌المللی نظیر دبیر كمیسیون دانشجویان جهان اسلام برگزار كردیم و نشست‌هایی نیز با حضور چهره‌های دانشگاهی با موضوعات بین‌المللی و مرتبط با گام دوم انقلاب و تسریع گفتمان مقاومت در منطقه را برپا خواهیم كرد.

یوسفی با اشاره به فعالیت‌های جنبشی و سیاسی بسیج دانشجویی اظهار داشت: تاکنون ۲۵ برنامه و نشست مجازی را با موضوعات مختلف با حضور سخنرانان مطرح کشوری از جمله نمایندگان منتخب فارس و تهران برگزار کردیم كه بدنه دانشجویی استقبال خوبی از این برنامه‌ها می‌کنند و علی‌رغم اینکه دانشگاه‌ها تعطیل هستند، بازخورد خوبی داشته است.

وی در ادامه، از برگزاری انتخابات شورای تبیین مواضع این ناحیه از بسیج خبر داد و گفت: این شورا موضع‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌های بسیج دانشجویی را مطرح می‌كند كه امسال این انتخابات برای اولین بار در كشور به‌صورت مجازی در فارس برگزار شد.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس با تأكید بر اینكه كرونا نه تنها تأثیر منفی بر روی فعالیت‌های بسیج دانشجویی نداشته بلكه باعث بروز خلاقیت‌های خوبی نیز شده است، گفت: قبل از کرونا ۷۲ جلسه مطالبه و پرسش و پاسخ با کاندیدای مجلس داشتیم و توانستیم در بحث شفاف‌سازی و انتخاب اصلح در انتخابات مجلس اقدامات خوبی انجام دادیم.

یوسفی در تشریح خدمات جهادی بسجی دانشجویی فارس در مبارزه با کرونا گفت: در ایام كرونا اقدامات جهادی بسیار خوبی انجام دادیم و در گام نخست قرارگاه مركزی مبارزه با كرونا در بسیج دانشجویی تشكیل شد و حتی قبل از ورود مسئولان، بسیج دانشجویی به‌صورت خودجوش با همكاری دانشجویان پزشكی در دو ورودی استان با برپایی ایستگاه سلامت، كار پایش را انجام می‌دادند كه یك هفته بعد دانشگاه علوم پزشكی شیراز به این قضیه ورود كرد.

وی، ضدعفونی معابر توسط ۱۰۰ گروه جهادی در قالب گرو‌ه‌های ۱۵ نفری، راه‌اندازی ۱۰ كارگاه تولید ماسك با تولید ۲۵۰ هزار ماسك تا کنون، و همکاری با دانشگاه علوم پزشكی شیراز در تولید ۲۰۰ هزار ماسك و تحویل به علوم پزشكی برای توزیع در بیمارستان‌ها، تولید ۳ هزار گان در دو كارگاه متعلق به بسیج دانشجویی، تولید بیش از ۳ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌كننده، تهیه و تویع ۶ هزار بسته بهداشتی شامل مواد ضدعفونی‌كننده، ماسك و دستكش توسط گروه‌های جهادی را از دیگر فعالیت‌های بسیج دانشجویی در ایام كرونا برشمرد.

به گفته یوسفی، در بحث كمك‌های مؤمنانه نیز بسیج دانشجویی در دو سطح ورود كرد كه در یك سطح از ظرفیت نهادهای مختلفی مثل قرارگاه استانی ستاد اجرایی فرمان امام كمك گرفته و در این راستا ۴۰ هزار بسته معیشتی كه هر كدام ارزشی به میزان ۲۵۰ هزار تومان داشت را تهیه و توسط گروه‌های جهادی میان نیازمندان توزیع كرد، و در سطح دوم ۱۵ هزار بسته معیشتی را با كمك خیران در ماه مبارك رمضان تهیه و میان اقشار آسیب‌دیده از شیوع كرونا توزیع شد.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس همچنین به بخشش حدود ۷۰۰ میلیون تومان اجاره بها با رایزنی بسیج دانشجویی استان در بحص تجاری و مسکونی اشاره کرد و افزود: در بحث پژوهش و فناوری نیز یكسری اقدامات برنامه‌محوری را دنبال كردیم به‌عنوان مثال در ۶ ماه گذشته طرح «شمسا» در دو بخش عمومی و تخصصی اجرا شد كه به‌ جمع‌اوری نظام مسائل استان و مواجهه تخصصی با این مسائل اختصاص داشت و محوریت آن نیز با بخش پژوهشی است.

یوسفی با تصریح اینكه برای این كار یكسری هسته‌اهی علمی نیز تشكیل شدند، گفت: همچنین هسته‌های علمی دانشگاه‌ها در بحث پژوهش و فناوری مورد حمایت بسیج دانشجویی قرار می‌گیرد كه دو نوع حمایت می‌توانیم از آنان انجام دهیم كه شامل هم معرفی به مراكز به تولیدی و هم استفاده دانشجویان علاقه‌مند به كارهای پژوهشی از امكانات بسیج دانشجویی است.

وی از راه‌اندازی دو مرکز تحقیقاتی دانشجویی با موضوع علوم انسانی و تغذیه خبر داد و گفت: در بحث مسائل پژوهشی و علمی در حوزه کرونا جلسات تخصصی را به‌صورت مجازی برگزار کردیم که تقریباً به نوعی در کشور منحصر به فرد بود علاوه بر این‌ها از موضوع فرهنگ در ایام شیوع كرونا نیز غافل نبودیم زیرا فرصت‌های زیاد فرهنگی این ایام پیش‌روی جامعه ما قرار داد تا خرده فرهنگ‌ها را اصلاح كنیم.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس تأكید كرد: علاوه بر این‌ها در حوزه پژوهشی در بحث کرونا، پژوهش مفصلی انجام شد که اثرات کرونا در حوزه‌های مختلف فارس را ارائه می‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه مدیریت کار تربیتی، مدیریت رشد و کادرسازی ماست که تقریباً در همه دانشگاه‌ها فعال است و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، گفت: یکی از برنامه‌های خاصی که در این مدیریت دنبال می‌شود بحث برگزاری دوره‌های طرح ولایت است كه تاكنون یك هزار و ۴۵۰ نفر از دانشجویان فارس در این دوره ثبت‌نام كرده‌اند و فرایند مصاحبه آنان در حال انجام است.

یوسفی همچنین راه‌اندازی مدرسه تشکیلاتی با عنوان «مکتب» با رویكرد تقویت كار تشكیلاتی در دانشگاه‌ها را از دیگر فعالیت های بسجی دانشجویی فارس در سال گذشته تا کنون معرفی کرد و گفت: 70نفر از دانشجویان در این مدرسه در حال فعالیت هستند و ۱۵ مدرسه نیز در سال جاری در نظر گرفتیم که همه شاخص‌های تشکیلات قوی را در آن اجرا می‌کنند.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس به مدل بومی‌سازی دانشگاهی صالحین بسیج اشاره کرد و افزود:  در حوزه فرهنگ‌سازی هم از نمایندگان استان درخواست كردیم تا قانون تسهیل ازدواج جوانان را احیا كنند كه آنان نیز در اولین گام خود این كار را انجام دادند.

وی در تشریح فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این ناحیه از بسیج گفت: برگزاری جشنواره قرآنی ترنم وحی یكی از فعالیت‌هایی است كه هر ساله توسط بسیج دانشجویی برگزار می‌شود كه تاكنون مرحله مقدماتی آن برگزار شده و طی روزهای آتی شاهد برگزاری مرحله استانی آن خواهیم بود.

یوسفی، برپایی جشنواره هنری ققنوس، جشنواره نشریات دانشجویی، مسابقات هنری با موضوعات شعار سال، مسابقه كاتبان وحی شامل آموزش خوشنویسی و كتابت آیات وحی، برپایی ۱۵ عنوان برنامه مرتبط با هفته معلم را از دیگر فعالیت‌های بسیج دانشجویی برشمرد.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس همچنین از راه‌اندازی ۲۰ حسینیه مجازی در ایام كرونا در دانشگاه‌های استان خبر داد و گفت: هیئت‌های دانشجویی كه هر هفته برنامه‌های خود را برگزار می‌كردند در ایام كرونا برنامه‌های خود را در فضای مجازی دنبال كردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: