کد خبر: ۱۲۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
گروه جهادی مالکوم ایکس
«مالكومیكس» عنوان گروه جهادی متشكل از متخصصان رشته‌های مختلف از استان فارس است كه حتی در شرایط شیوع كرونا هم دست از خدمت در محروم‌ترین نقاط ایران برنمی‌دارند.

وقتی که كرونا هم حریف عشق نشد

در طول تاریخ همواره انسان‌هایی بوده‌اند كه رسم انسانیت خود را برای خدمت به مردم بالا زدند و چه حماسه‌ها و ایثارگری‌هایی كه در این راه انجام ندادند. هرچه این ایثارگری‌های بیشتر ، مسلماً در اذهان عمومی مردم نیز ماندگارتر خواهد بود. و مردانگی را به‌جای آورده و آستین همت 

انقلاب اسلامی كه خود با همت،‌ حماسه و ایثارگری‌های مردان روزگار به پیروزی و قوام رسید،‌ موجب تربیت، بروز و ظهور دلاورمردانی شد كه چنان قصه عشق و ایثار را سرودند كه تا ابد بر تارک تاریخ خوش می‌درخشند. مردانی كه آوازه عشق‌بازیشان طی ۸ سال در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل همچنان به گوش می‌رسد. اما تبار این مردان همچنان ادامه دارد و بعد از آن سال‌های حماسه و ایثار، همچنان خدمت به مردم ادامه دارد. گروه‌های جهادی متشكل از بسیجیان مخلصی كه عاشقی با حضرت حق را جز خدمت به مردم نمی‌بینند و در این ره چه حماسه‌هایی كه تاكنون نیافریده‌اند.

هزاران گروه جهادی هم‌اكنون در سراسر ایران اسلامی مشغول به خدمت و فعالیت هستند و هر كدام سعی می‌كنند به سهم و وسع خود باری از روی دوش بردارند تا از این طریق ادای دینی به ساحت مقدس انقلاب اسلامی و مردم همیشه سرافراز ایران اسلامی داشته باشند. میان این گروه‌های جهادی، گروهی تحت عنوان «مالكوم‌ایكس» متشكل از ۳۱۰ نفر از متخصصان رشته‌های مختلف از استان فارس نظر ما را جلب كرد. گروهی كه حتی شیوع كرونا هم نتوانست حریف عشق‌بازی آنان با حضرت حق برای خدمت به خلق نشد.

مسئول گروه جهادی مالکوم ایکس بیان کرد: 

گروه جهادی «مالكومیكس» از سال ۸۵ راه‌اندازی شد و كلیت كار آن هم توجه به ریشه‌های مشكلات در اوج بحران‌ها و محرومیت‌ها بود. زیرا وقتی حادثه یا محرومیتی رخ می‌دهد به واسطه برطرف كردن ریشه آن حادثه یا محرومیت، از تكرار آن جلوگیری خواهد شد و از سوی دیگر موجب می‌شود كه آسیب‌ها به‌صورت دقیق‌تری بررسی شوند تا اتفاقات تکرار نشوند.

وی با بیان اینكه گروه «مالكوم‌ایكس» متشكل از نیروهای اجرایی، متخصص و پژوهشی است، اظهار کرد: این نیروها در بخش‌های اجرایی، خدمت‌رسانی و پژوهشی فعالیت می‌كنند. در بحران‌ها از تخصص متخصصان رشته‌های مختلف و گروه‌های داوطلبی كه شاید تخصص واضحی در زمینه مربوطه نداشته باشند، بهره‌مند می‌شویم.


«مالكوم‌ایكس» چگونه فعالیت می‌كند

وی اظهار کرد:‌ وقتی بحرانی رخ می‌دهد یا محرومیتی را شناسایی کردیم، جلساتی تشكیل می‌شود و در این جلسات كارگروه تخصصی‌ راه حل و ایده می‌دهد و گروه اجرایی هم راه حل‌ها را پیاده می‌كند. نیروهای اجرایی ما دو بخش تخصصی و عمومی دارند. در حوزه تخصصی در برخی از استان‌ها بعضی‌ از بحران‌ها متأسفانه سالانه با شدت مختلف تكرار می‌شود، به‌عنوان مثال سیستان و بلوچستان پدیده‌ای به نام گلگروک دارد كه یک پدیده رسمی و شناخته شده در این منطقه است. این پدیده از تبدیل شدن یک رودخانه به هزاران رودخانه شكل می‌گیرد و به طور مثال یک زمین كشاورزی ۵۰ هكتاری را تبدیل به قطعات یک هكتاری می‌كند به‌همین دلیل زمین نشست می‌كند و دسترسی كشاورز به زمینش از بین می‌رود.

 در این حالت یک كانال یا خندق صد کیلومتری در زمین‌های كشاورزی اطراف رودخانه حفر می‌شود، به همین علت این یک مسئله كوچك و جزئی در محدوده خاص و زمین كشاورزی نیست. طوری كه منطقه‌ اوركی در سیستان بلوچستان به دلیل همین پدیده كاملاً غیرقابل كشت می‌شود، طوری كه كشاورزان حتی اگر دسترسی به آب هم داشته باشند، اما زمین ندارند.

رحیمی ادامه داد: عكس‌های هوایی از  پدیده گلگروک گرفته می‌شود و كارشناسان آن را ارزیابی می‌كنند و راه حل به مسئولان استانی و كشوری ارائه می‌دهند كه این تعداد روستا در معرض خطر نابودی كامل است و خطرات جانی وجود دارد.

فعالیت در بحران‌های مختلف كشور

رحیمی با بیان اینكه گروه جهادی «مالكوم‌ایكس» فقط در مناطق محروم سیستان و بلوچستان فعالیت نمی‌كند بلكه در بحران‌های نقاط مختلف كشور هم فعالیت می‌كند، اظهار کرد: در سیل سعدی كه نوروز سال گذشته در شیراز رخ داد، نوسازی و تعمیرات لوازم خانگی و احیای مشاغل را در دستور كار قرار دادیم، بخشی از نیروهای اجرایی  بررسی كردند كه شغل كدام خانوارها آسیب‌ دیده است و بلافاصله برای آنان ابزار شغلی را مهیا یا مكان شغلی آن‌ها را احیا كردند.

وی با تصریح اینكه در بخش فرهنگی هم فعالیت می‌كنیم، بیان کرد: در سیل منطقه سعدی شیراز آسیب‌های فرهنگی را شناسایی و مشاهده كردیم كه اولین آسیب فرهنگی كه مردم این منطقه را تهدید می‌كند گرفتن غذای گرم در خیابان از دست دیگران است؛ لذا اعلام فراخوان كردیم كه نیروهای تخصصی سرویس لوازم گازسوز و یخچال را راه‌اندازی كردند تا هرچه سریع‌تر پخت و پز را در خانه‌ها دوباره راه‌اندازی و نگه‌داری غذا را هم تثبیت كنیم.

رحیمی در خصوص سبک كار این گروه جهادی بیان کرد: وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، ابتدا آن را تحلیل كرده و بعد از آن شروع به ارتباط گیری با مجموعه مدیریتی و تخصصی می‌كنیم كه این حادثه به چه دلیل اتفاق افتاده است و اگر بخواهیم از تكرار آن جلوگیری کنیم چه اقداماتی باید انجام دهیم.وقتی که كرونا هم حریف عشق نشد

اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان

وی اظهار كرد: در حوزه اشتغالزایی در منطقه سیستان و بلوچستان بر اساس مزیت بومی و منطقه‌ای بر روی تولید خوراک دام از نخل موز فعالیت كردیم که در این منطقه بسیار زیاد كشت می‌شود، البته مراعات‌ و دستورالعمل‌هایی دارد تا بتوان این نخل را تبدیل به خوراک دام كرد زیرا اگر به‌صورت خام برای دام استفاده شود، آن‌ها از بین می‌روند.وقتی که كرونا هم حریف عشق نشد

رحیمی بیان كرد: این گروه جهادی حدود ۲۳۰ نفر نیروی عمومی و نزدیک به ۸۰ نیروی تخصصی هم در بخش‌ها، حوزه‌ها و رشته‌های مختلف دارد كه البته همیشه نیازی به حضور متخصصان نداریم و در صورت لزوم از ظرفیت آنان استفاده می‌كنیم.

وی با بیان اینكه نزدیک به یک سال است كه در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت اعم از كارهای پژوهشی، اشتغالزایی و اجرایی هستیم، تصریح کرد: در بخش محرومیت‌زدایی از بعضی از روستاها در منطقه اوركی اقدام به احداث سرویس بهداشتی كردیم. این نقطه اولین منطقه‌ از كشور بود كه با مشکلات بسیاری مواجه است. به‌همین دلیل بر روی سیستان و بلوچستان تمركز ویژه‌ای گذاشتیم،‌ اینجا حجم و عمق محرومیت‌ بسیار بالاست.

رحیمی اظهار کرد: همچنین در بحث لوله‌های آب این منطقه و تقویت شبكه آب سیستان و بلوچستان مخصوصاً در قسمت جنوب که محرومیت‌ها بیشتر است، اقداماتی انجام دادیم و با فرمانداری‌ها توافق و نامه‌نگاری رسمی و جلسات متعددی با استاندار سیستان و بلوچستان برگزار كردیم. لوله‌های آب را تعمیر كرده و تبدیل به لوله‌های آب استاندارد برای استفاده در شبكه آب كردیم و مسئولانی استانی نیز مسؤلیت نصب این لوله‌ها را به عهده گرفتند كه اتفاق بزرگی بود، زیرا چنین مشاركتی در سیستان و بلوچستان تاكنون نبوده است و هنوز هم كار را با قوت ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینكه هم‌اكنون در حال تقویت شبكه آب روستایی در حوزه كنارک، دلگان و چابهار هستیم، اظهار کرد: در این مناطق روستاهایی هستند كه با ۴۰۰ متر لوله‌كشی، مشكل آب حدود ۱۰۰ خانوار حل شود و دلیل اینكه تاكنون چنین كاری انجام نشده شاید این باشد كه تعداد روستاهایی كه چنین مشكلی دارند بسیار زیاد است؛ بنابراین به بحث آب شرب این مناطق ورود كرده و آن‌ها را به شبكه اصلی آب به‌صورت استاندارد متصل می‌كنیم.

رحیمی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه گروه جهادی «مالكوم‌ایكس» مستقیماً زیر نظر بسیج سازندگی استان فارس فعالیت می‌كند، تصریح کرد: البته با مجموعه‌های مختلف دانشگاهی و غیره نیز همكاری داریم، زیرا كار ما كار ملی است و كار منطقه‌ای و بومی به حساب نمی‌آید.

كار جهادی مبتنی بر پژوهش

وی با تأكید اینكه كار گروه جهادی ما مبتنی بر پژوهش است، تصریح کرد: كار مبتنی بر پژوهش چند مزیت دارد، نخست اینكه سردرگم نیستیم و دوم اینكه اولویت‌ها را درست تشخیص می‌دهیم، زیرا پژوهش پشتوانه ماست.
رحیمی ادامه داد: در برخی از مواقع به این نتیجه می‌رسیم كه اگر در منطقه‌ای بخواهیم توان بگذاریم چون پایگاه اصلی‌ ما شیراز است، قطعاً نمی‌توانیم همه مناطق را پوشش دهیم زیرا برخی مواقع کار فرسایشی می‌شود و نیروهای اعزامی از شیراز خسته می‌شوند. یكی از نكات مثبت پژوهش‌ها این بود كه تاحد ممكن از نیروهای بومی استفاده كنیم به‌همین دلیل در هر استان یک گروه جهادی منشعب از مجموعه خود را راه‌اندازی كردیم، مثلاً زمانی كه وارد كرمانشاه و سیستان و بلوچستان شدیم بعد از مدتی گروه جهادی بومی راه‌اندازی شد و اكنون اگر من شیراز هستم گروه جهادی در سیستان کار خود را با برنامه و امكاناتی كه در اختیارش قرار داریم انجام می‌دهد.

چرا «مالكوم‌ایكس»


رحیمی در بخش پایانی سخنان خود به دلیل نامگذاری این گروه جهادی به نام «مالكوم‌ایكس» اشاره و بیان کرد: علاقه‌مندیم كه در قضیه شهادت به یک نگاه بین‌المللی برسیم و برایمان هیچ تفاوتی ندارد كه شهادت در كجای دنیا رخ می‌دهد ایران یا آمریكا فرقی ندارد، اتفاقاً همین تفكر، دنیا را به هم متصل می‌كند و همچنین می‌خواستیم مقداری وسعت نگاه خود را افزایش دهیم به‌ همین دلیل نام شهید مالكوم‌ایكس را برای گروه جهادی خود انتخاب كردیم.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: