اشاره
کتاب جریانهای شعری معاصر فارسی،
واژههای کلیدی: جریان، شعر معاصر فارسی، حسینپور چافی.ی حسینپور چافی است. این کتاب منبعی غنی و ارزشمند در زمینۀ شعر معاصر فارسی است که مؤلّف با نگاهی ژرف و شیوهای آکادمیک و با طبقهبندی منطقی موضوعات، شعر فارسی را از کودتای ۱۳۳۲ تا انقلاب ۱۳۵۷ بررسی کرده است. در این مقاله ضمن معرّفی و بررسی کتاب، به برخی نقاط قوّت و ضعف این اثر نیز اشاره شده است.
مقدّمه
دربارة کتاب
جریانهای شعری معاصر فارسی در واقع رسالۀ دکتری مرحوم حسینپور چافی است که به راهنمایی دکتر سیروس شمیسا و مشاورۀ دکتر غلامحسینزاده و دکتر سعید بزرگ بیگدلی، در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه تربیت مدرّس تهران از آن دفاع شده و در سال ۱۳۸۱ به عنوان «پژوهش فرهنگی تشویقی سال» (دورۀ هفتم) برگزیده شده است و پس از ویرایش و اصلاحات نهایی، در سال ۱۳۸۴ توسّط مؤسّسۀ انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.
این کتاب، که تحقیقی دانشگاهی است، در یک پیش گفتار و مقدّمه و ۷ فصل تدوین یافته است. در پیش گفتار و مقدّمه ابتدا به چگونگی تدوین کتاب پرداخته شده و سپس مروری کوتاه بر تاریخ هزارسالۀ شعر فارسی، اوضاع سیاسی و فرهنگی زمان مشروطه -به عنوان عصر بیداری- و تغییر سبک و قالب و زبان و بیان از این زمان به بعد، بررسی تجدّدخواهی روشنفکران و روی همرفته، تغییرات پی در پی در جهت شیوۀ تازه و موضعگیریهای ادبا و به وجود آمدن آثار مغایر با پیشینیان ادامۀ بحث را تشکیل میدهد.
دربارۀ اصطلاح «معاصر» نیز مؤلّف محدوده های این دوره را با استناد به کتب ادبیات معاصر بیان کرده است و نهایتاً حول و حوش سال ۱۳۰۰، را که مقارن با انتشار افسانۀ نیما و اولین رمان و داستان کوتاه و نمایشنامه نو هم هست، برای نقطۀ آغاز ادبیات معاصر، موجّهتر و منطقیتر میداند و حق هم همین است.
فصلهای بعد این کتاب به معرّفی شش جریان شعری دوران بیست و پنج سالۀ مورد بحث (۱۳۳۲ - ۱۳۵۷) میپردازد. فصل دوم: جریان شعر سنّتگرای معاصر؛ فصل سوم: جریان شعر رمانتیک عاشقانه و فردگرا؛ فصل چهارم: جریان شعر رمانتیک جامعهگرا و انقلابی؛ فصل پنجم: جریان شعر سمبولیسم اجتماعی؛ فصل ششم: جریان شعر موج نو و حجمگرا، و فصل هفتم: جریان شعر مقاومت.
مؤلّف تقریباً در همۀ این فصول با عناوین مختلف به سرآغاز و پیشینۀ هر جریان و بررسی پیدایش و گسترش این جریانها پرداخته و در حین بحث به تقسیمبندیهای اصولی و منصفانه میپردازد؛ مثلاً در فصل دوم، تمام شاعران سنّتگرا را در یک گروه جای نمیدهد و خط شعری ایرج دهقان، رهی معیّری و محمدعلی بهمنی را از هم تفکیک داده و برای خواننده روشن میکند. همچنین گاهی که احساس میشود نیاز به توضیحات و روشنگری بیشتری هست، مؤلّف مستنداً سطور بیشتری را به تحقیق اختصاص میدهد. در فصل سوم به جریان شعر رمانتیک عاشقانه و فردگرا میپردازد و در فصل چهارم، ضمن بررسی مفهوم و ماهیت جریان شعر رمانتیک جامعهگرا و انقلابی و تجزیه و تحلیل این جریان، تفاوت آن با جریان رمانتیک عاشقانه و فردگرا (فصل قبل) را بیان میکند و خواننده را به وادی جدیدی از جریان رمانتیک رهنمون میشود؛ در فصل پنجم در بیان جریان سمبولیسم اجتماعی قلم میزند و معنای اصطلاحی و خاص آن و شباهتها و تفاوتهای آن با سمبولیسم اروپایی و چگونگیِ رواج آن در شعر ایران را مفصّلاً توضیح میدهد؛ چنان که نزدیک به ۱۰۰ صفحه فقط به این فصل اختصاص مییابد. البته در فصول دیگر نیز بسته به چگونگی موضوع و یا نو بودن آن، نوع بیان مبحث تغییر کرده و حجم کتاب نیز سبکتر و سنگینتر میشود. در دو فصل پایانی کتاب، جریان «شعر موج نو و حجمگرا» و جریان «شعر مقاومت» را تقریباً با همان سبک و سیاق چهار فصل قبل بررسی میکند و موشکافانه و با در نظر گرفتن جوانب و زوایای مختلف، مختصّات این جریانها و پستی و بلندیها و بعضاً تقابل آنها را نیز برای خواننده آشکار میکند.
مباحث مشترک در همۀ این فصول ششگانه2، ویژگی های زبانی- ادبی و محتوایی- فکری جریانهاست. مؤلّف در این فصول، بعضاً بیانیهها و مانیفستهای نیمهرسمی و رسمی برجستگان این جریانها را که در آثارشان یا در مجلّات و نشریات آن زمان درج شده است، بیان میکند. نوع بیان و چگونگی استفاده از زبان، بسامد کلمات و استفاده از واژههای خاص و بعضاً قراردادی، قوالب شعری برتر و نوع استفاده از وزن و قافیه و تصویرگریهای خاص هر جریان، مسائلی است که در ویژگیهای زبانی و ادبی این جریانها بررسی میشود. توجّه به مضامین و درونمایههای برتر و اختصاصی در هر جریان، جنبۀ متفکّرانه یا احساسی بودن و خیالانگیز بودن اشعار، اجتماعی یا شخصی بودن اشعار و مسئلۀ تعهّد در برابر اجتماع و مردم هم از مواردی است که به عنوان ویژگیهای محتوایی و فکری جریانهای شعری معاصر به آن پرداخته شده است.
نقاط قوّت
کتاب جریانهای شعری معاصر فارسی از بهترین منابع در زمینۀ شعر معاصر است و اگر به دیدۀ انصاف در آن نگریسته شود، نقاط قوّت مختلفی را در آن میتوان دید که به بررسی بعضی از آنها میپردازیم:
- منابع: حسینپور چافی از ۱۷۷ منبع خوب و معتبر در زمینۀ ادبیات معاصر استفاده کرده که از لحاظ تعداد نیز قابل توجّه است. جالب اینکه بعضی از این منابع، کمیاب است و یا به ندرت در کتب ادبی معاصر نامی از این آثار و پدیدآورندگان آنها آورده شده است.
- تعدّد شاعران: در این کتاب از بیشتر شاعران معاصر که در فاصلۀ زمانی ۱۳۳۲ و حتی قبل از آن تا انقلاب ۱۳۵۷ زندگی میکردهاند و در روند، گسترش و حرکت جریانهای معاصر شعر فارسی به نوعی مؤثر یا دخیل بودهاند، نام برده است. در هر فصل تعدادی از آنان را به عنوان برجستگان هر جریان، بیشتر مورد بررسی قرار میدهد. از جریان شعر سنّتگرای معاصر، رمانتیک عاشقانه و فردگرا، رمانتیک جامعهگرا و انقلابی، سمبولیسم اجتماعی، موج نو و جریان شعر مقاومت، هرکدام به ترتیب ۵، ۷، ۵، ۷، ۲ و ۳ شاعر را مورد بررسی دقیق قرار میدهد و سالشمار زندگی ادبی و مختصّات شاعری آنان را متناسب با جریان مورد بحثش توضیح میدهد. علاوه بر آن، پیش از بحث دربارۀ شاعران مشهور هر جریان، نمونهای از شعر شاعران آن جریان را میآورد و مختصّات زبانی و محتوایی را در آن زیر ذرّهبین نقد، مورد بحث قرار میدهد. همچنین در پایان هر فصل از فصول ششگانه، تعدادی از شاعران همان جریان را آورده و گاهی مختصراً آنان را معرّفی میکند. رویهمرفته در این کتاب از بیش از ۲۰۰ شاعر معاصر نام برده شده است.
از دیگر جوانب این نظم، اختصاص صفحات به هر فصل متناسب با عناوین و موضوعات است؛ چنان که مثلاً به فصل دوم که مبحثی گسترده و جریانی سابقهدار است و از حدود ۷۰ شاعر به انحاء مختلف نام برده شده، ۵۷ صفحه اختصاص یافته است و در فصول بعد نیز تقریباً به همین نسبت و با در نظر گرفتن موضوعات و روند هر جریان، تعداد صفحات کم و زیاد شده است؛ به عنوان مثال، در فصل چهارم (رمانتیک جامعهگرا و انقلابی، ۳۱ صفحه) به دلیل اشتراكاتی که با فصل قبل (رمانتیک عاشقانه و فردگرا، ۵۱ صفحه) دارد، تعداد صفحات کمتری اختصاص داده شده است.
- محدودۀ زمانی: بررسی دوران ۲۵ساله، که فاصلۀ دو رویداد سیاسی مهم نیز هست، از جملۀ نقاط قوّت این کتاب است. علاوه بر توجّه به اینکه این زمان از نظر سیاسی و فرهنگی مسیری پرفراز و نشیب را طی کرده است، محدود کردن آن به محقّق این امکان را داده است که در دایرۀ تحقیق خود امکان جولان بیشتری داشته باشد و بهتر بتواند مسائل را بررسی کند. نکته اینجاست که مؤلّف پا را از دایرۀ تحقیق بیرون نگذاشته و تمام مطالب کتاب را به بررسی شعر معاصر دوران ۲۵سالۀ کودتای ۱۳۳۲ تا انقلاب ۱۳۵۷ اختصاص داده و خواننده را در این مسیر به بیراهه نمیبرد و به مقاصد ناخواسته نمیرساند. به تعبیر دیگر، حسینپور چافی قبل و بعد از دوران مذکور را بررسی نمیکند و با محدود کردن گسترۀ بحث، این امکان را به خود میدهد که موضوعات را به طور مطلوب تجزیه و تحلیل کند.
نقاط ضعف
با اینکه کتاب جریانهای شعری معاصر فارسی منبعی غنی و ارزشمند در زمینۀ شعر معاصر است، امّا وادی نقد و داوری، نگاهی منصفانه را که قوّت و ضعف ببیند و بررسی کند، میطلبد؛ بنابراین به برخی از نقاط ضعف کتاب میپردازیم:
- اغلاط چاپی (ویرایشی): هرچند اغلاط چاپی در این کتاب بسیار کم مشاهده میشود و مؤسّسۀ انتشارات امیر کبیر نهایت دقّت را در چاپ و ویرایش این کتاب به خرج داده است، ولی به هر حال مواردی نیز وجود دارد که در جدول زیر به چند مورد اشاره میشود و امید است در چاپهای بعدی برطرف شود:
صفحه |
غلط |
صحیح |
ص 222، س 5 |
سوداگرای |
سوداگری |
ص 345، س7 و 17 |
قنقوس |
ققنوس |
ص 353، س 10 |
اخلاق |
خلاق |
صفحه ۲۵۶ از سطور ۱۴ تا ۱۹ نظر احمد شاملو به صورت نقل مستقیم آورده شده است، که نشانی از منبع این نقل قول دیده نمیشود.
- فهرست اعلام: با وجود اینکه در این کتاب از بیش از ۲۰۰ شاعر نام برده شده و از ۱۷۷ منبع استفاده گردیده است، جای فهرست اعلام در پایان کتاب خالی است و این نیز میتواند مشکلی در جهت دسترسی سریع به مطالب مورد نظر ایجاد نماید.
پینوشت
* دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد / فرهنگی بسیجی شهرستان جهرم/ مدرس دانشگاه
1. حسینپور چافی از استادان جوان و عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان بود که «هنگامی که متوجّه قطع امید پزشکان از مداوای بیماری یکی از دانشجویانش میشود، او را با ماشین شخصی خود جهت معالجه به اصفهان میبرد و در راه بازگشت از اصفهان به کاشان در اثر سانحه جان خود را از دست میدهد» (www. samt. ac. ir. blogfa. com)
2. در این نوشتار منظور از فصول ششگانه، فصل های ۲ - ۷ است که جریانهای ششگانۀ شعر معاصر مورد نظر مؤلّف را بررسی میکند.
٣. منظور، سایتهای مرتبط با حسینپور چافی و کتاب جریانهای شعری معاصر فارسی است -که نام بعضی از آنها در کتابنامه آمده است- و تماس تلفنی اینجانب با دکتر راستگو، از دوستان مرحوم حسینپور در دانشگاه کاشان.
کتابنامه
- حسینپور چافی، علی، ۱۳۸۴، جریانهای شعری معاصر فارسی. چاپ اول، تهران: امیر کبیر.
- http://www.amir kabir.net
-http://www.finaleshop.com
- http://www.samt.ac.ir.blogfa.com