آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
دکتر جوکار گفت: آینده نگاری فرهنگی ایجاب می کند مختصات معلم گام دوم در آستانه بازگشایی مدارس بازشماری گردد تا رسالت فرهنگی به نیکی تبارشناسی شود.
دکتر جوکار در نشست تلویزیونی شبکه فارس بمناسبت جشنواره ملی ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا با بیان اینکه شکی نیست که بزرگ ترین دستگاه معنویت ساز، آموزش و پرورش است و الگوی کمال یافته نه شرقی نه غربی را نیز باید در ساحت مقام منیع معلم جستجو کرد، گفت:  با این توصیف، آینده نگاری فرهنگی ایجاب می کند مختصات معلم گام دوم در آستانه بازگشایی مدارس بازشماری گردد تا رسالت فرهنگی به نیکی تبارشناسی شود، وگرنه "فرهنگ" واژه ای فتنه انگیز است و اگر مبتنی بر ارگانیسم بوم شناختی و اکوسیستم فرهنگ جهانی مورد توجه قرار نگیرد قدرت فتنه گری بس بالایی دارد.

وی با بیان اینکه از آنجا که تهدیدات آینده فرسایشی، ناهمتراز، خارج از واپایش (کنترل)، ترکیبی و در یک کلام شناخت محور هستند، گفت: برای آنکه اختلالی در سامانه تربیتی این نهاد مقدس قرار نگیرد و ضد حقیقت در پوستین حقیقت به متعلم قالب نشود باید آموزش و پرورش و معلم نیز متناسب با تهدیدات، آرایش گرفته و از برخورد سنتی با محیط پیرامون دور گردند.

دکتر جوکار افزود: بنابراین رسالت امروز معلم در پیچ تاریخی پایان تاریخ عبارتند از شناخت عوامل همگرایی فرهنگی، عمل فرهنگی خودجوش، مجرب نگری به جای مجرد نگری، هم آفرینی فرهنگی، تبدیل دانش ضمنی فرهنگی به دانش مستند فرهنگی، شناخت برحذرباش های فرهنگی و مفاهیم ولنگاری فرهنگی با بهره گیری از آموزه های وحیانی و سند تحول بنیادین.

وی تاکید کرد: بنابراین معلم آینده متناسب با تهدیدات احصا شده باید معلمی دور ایستا، فناور پایه، فضامند، ناهمتراز، آرمان محور، مردم پایه، هوشمند و شناخت محور باشد تا بتواند به آفرینش فرهنگ مبتنی بر آموزه های توحیدی کمک شایان نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر: