کد خبر: ۱۲۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
دانشگاهی که تا قیام قیامت مفتوح است و همچنان در حال پذیرش شاگردانی از جنس سلیمانی هاست و بدون شک معلم در تراز انقلاب نیز فارغ التحصیل همین دانشگاه بوده و امروز اگر افکار ما خیس اشک های ماست، یعنی آنکه ما نیز صلاحیت تفکر و ثبت نام در این دانشگاه فراتاریخی را داریم، چرا که کربلا یک دورخیز بود برای فتح همه تاریخ. شاهد این مدعا، حدیث تابناک نخستین مهر سپهر سروری و سید مهتری علی بن ابیطالب(ع) است که در هنگام بازگشت از صفین فرمود؛ «امروز کسانی در کنار ما شمشیر زدند و کشته شدند که هنوز متولد نشده اند».
نشست هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج فرهنگیان سپاه فجر فارس در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز(سالن اجلاس ملاصدرا) برگزار و دکتر ناصر جوکار مسئول بسیج فرهنگیان استان فارس در این نشست مطالبی را مطرح نمود. وی گفت: در ماه حزن و اندوه آل ا... سلام می فرستیم بر روح تابناک و مشعشع آموزگار آموزگاران حسین بن علی(ع)، آزاده مردی که در یک نیم روز با تاسیس دانشگاه عاشورا، هزاران درس آزادگی و دلدادگی به بشر داد.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس: فاتحان خاکریزهای فرهنگ عاشورایی بایدآماده باشند هر روز شهید شوند!

او افزود: دانشگاهی که تا قیام قیامت مفتوح است و همچنان در حال پذیرش شاگردانی از جنس سلیمانی هاست و بدون شک معلم در تراز انقلاب نیز فارغ التحصیل همین دانشگاه بوده و امروز اگر افکار ما خیس اشک های ماست، یعنی آنکه ما نیز صلاحیت تفکر و ثبت نام در این دانشگاه فراتاریخی را داریم، چرا که کربلا یک دورخیز بود برای فتح همه تاریخ. شاهد این مدعا، حدیث تابناک نخستین مهر سپهر سروری و سید مهتری علی بن ابیطالب(ع) است که در هنگام بازگشت از صفین فرمود؛ «امروز کسانی در کنار ما شمشیر زدند و کشته شدند که هنوز متولد نشده اند».
دکتر جوکار اظهار داشت: اگر علم امروز می خواهد الگوی کمال یافته نه شرقی- نه غربی پیش چشم تماشاچی باشد، باید متناسب با اقتضائات ازمنه و امکنه و مختصات دهه پنجم و گام دوم انقلاب و متناسب با مرزبندی های جنگ آینده، در وجود خود تغییرات قصد شده و معنادار دهد، چرا که جنگ آینده، جنگی است نامتقارن، هیبریدی، دور ایستا، فن آور پایه، ناهمطراز و در یک کلام جنگ آینده جنگی است «شناخت محور» و اصولاً جهان پست مدرن، یا با معلم لشکرکشی می کند، یا با میلیتاریزم(ارتش)، وجه افتراق این دو لشکرکشی نیز در آن است که کشور گشایی معلم ابدی و هویت بخش یا هویت زداست، در حالی که کشورگشایی ارتش، عاریتی، جغرافیا محور و مکانمند است. جهاد معلم آن است که روح و منش معلمی را لحظه به لحظه در خود تقویت نماید، چرا که معلمی، «شدن» است نه «بودن». لذا لحظه به لحظه باید معلم تر شد و مسامحتا معلمی، یک فعل مضارع و استمراری است نه فعلی ماضی. البته کسی نگران «نسخ» رسالت معلمی نیست اما «مسخ» این رسالت، تهدیدی است بالقوه که در تعقیب سایه به سایه ماست.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان فارس یادآورشد: بدانید و بدانیم که هر چند پس از شهادت هابیل، هیچ مادری نام فرزند خود را قابیل نگذاشت اما دنیا پر است از قابیلیان. بنابراین معلم نیز برای آنکه از تحولات محیطی عقب نماند، باید روزآمدی خود را حفظ نموده و فن آور پایه، معرفت بخش و مجرب نگر عمل نموده و با عمل فرهنگی خودجوش، شناخت لیزری بر حذر باش های فرهنگی، تبدیل دانش ضمنی فرهنگی به دانش مستند، روح ائتلاف شناسی و مجاورت شناسی را تقویت و ضامن تقویت مبانی دینی و علمی در نظام تربیت رسمی و عمومی شود. بدون شک، کسانی که می خواهند خاکریز های فرهنگ عاشورایی را فتح کنند باید بر لب مرز آموزه های انقلاب حرکت کرده و آماده باشند تا هر روز شهید شوند و براستی که معلم شهید نبرد تاویل و نبرد فرهنگی است. مراد از این نشست، تبیین و به چرخش انداختن رهنمودهای مقام معظم رهبری امام خامنه ای در نشست ویدئوکنفرانس ۱۱ شهریور با مسئولان آموزش و پرورش است که در ۷ محور مهم بدان اشاره فرمودند. این محورها عبارتند از؛ سند تحول بنیادین، شایسته سالاری، عدالت آموزشی، تحول در نظام مشوق ها، حمایت از شأن و جایگاه معلم، نفوذ از طریق سند ۲۰۳۰ و در نهایت توجه مضاعف به امور پرورشی در آموزش و پرورش. هر چند پردازش به همه موضوعات خارج از وقت جلسه است، اما بنظر می رسد اگر به مقوله سند تحول بپردازیم به همه موارد هفت گانه نیز پرداخته ایم، چرا که همه موارد مطروحه در این سند مستتر است. هر چند جای دارد ۷ کارگروه برای ۷ محور ذکر شده  در بسیج فرهنگیان فارس تشکیل شود. 
این مقام مسئول درسپاه فجرفارس خاطرنشان کرد: آنچه حائز اهمیت است، نقش معلم و مجلس در رفع موانع اجرایی این سند می باشد. این سند تقریباً ده سال است که معطل مانده. شما اگر یک نسخه را تا کرده و در جیب بغل خود بگذارید، نه یک دهه که اگر هزار دهه هم بگذرد، یک گام به جلو نخواهید رفت. این سند، هر چند کروکی راه تکامل نظام آموزشی ماست، اما یک دهه است که در جیب بغل آموزش و پرورش خاک می خورد. بکوشیم برای زدودن خاک بر روی این سند از طریق فرصت های نابی که در کلاس درس داریم کمک بگیریم، چرا که ارزش لحظات تدریس معلم به طول ساعات آن نیست، که به ارتفاع مباحثی است که در آن ساعت مطرح می نماید. به حقیقت معلم، زمینی ترین مظهر تجلی رحمت الهی است، خاصه اگر آن معلم زن باشد. 
دکتر ناصر جوکار بیان داشت: معلمین عزیز؛ ما در همپایی با تحولات محیطی، کاستی هایی داریم و بیش از هر زمان، نیازمند چرخش های تحول آفرین با محوریت سند تحول در این عرصه ایم. خدا شاهد است که این سند مأمور ساخت دنیای ماست قبل از آنکه به فکر آخرتمان باشد. حداقل از اجرایی کردن ساحت های دنیوی آن شروع کنیم. از طرفی در سند مذکور، دانش آموز یک پروژه ابدی است نه بچه سر راهی، لذا در آستانه سال تحصیلی جدید که دانش آموز محروم از دیدن معلم است، اجازه ندهیم که او احساس رها شدگی کند، لذا یکی از مصادیق تحقق عدالت آموزشی، ایفای دین در نشر علم به دانش آموز است.
وی در ادامه گفت: اگر معلم، دانش آموز را به کمال رساند، نام او در فهرست قدیسین و زبدگان عالم خلقت ثبت و اگر رفتار او منجر به ترور معرفتی دانش آموز گردید، او بزرگ ترین جنایتکار تاریخ خواهد شد. از طرفی، امروزه بیش از هر زمان، جامعه نیازمند و تشنه مکتوبات فکری معلم است. ما نیازمند تحول جدی در خلق مجدد هویت 
حرفه ای معلمان هستیم و به تعبیر حضرت آقا، بیش از هر شخصی، این خود معلم است که باید از هویت و جایگاه خویش حراست کند. لذا این شما معلمان هستید که به تعبیر امام راحل باید مسلسل ها را تبدیل به قلم کنید. این شما هستید که باید یک انسان مسئول و منتقد تربیت کنید نه یک انسان منقاد و طرفدار. این شما هستید که باید در تعریف رشد تجدید نظر کنید و رشد را سازش تدریجی دانش آموز با معیار دین تعریف نمایید نه صرفا قطر کمر و بازوان دانش آموز.
دکترجوکارهمچنین افزود: برادران و خواهران، سند تحول یک ساختمان پیش ساخته نیست بلکه باید آجر به آجر آن باید توسط مقیم مقام معلم بالا بیاید و از مرحله متن به عمل محقق شود. وضوی خون بگیرید و اجازه ندهید روح سند تحول، پیش پای فرم سند تحول شهید شود. باید جلوی نه سیر ترجمه که سیل ترجمه را گرفت و از نظام تربیتی کارمند پرور، منقاد پرور، مقلد پرور، فارغ التحصیل پرور و حتی فاضل پرور و دانشمند پرور فاصله گرفت و نظام متفکر پرور را جایگزین آن کرد، چرا که هزاران هزار دانشمند احمق داریم اما یک متفکر احمق در طول تاریخ نمی توانیم برشماری کنیم. برادران، راه گشودن باب های جدید معرفت از میان مسدود کردن باب های تربیت منقادانه و ترجمه محور می گذرد، چرا که معلم در صدد تربیت انسان است و نه طوطی. صد البته سرفصل همه آرمان پردازی ها، توجه به حل مشکلات خروار شده معلم است. نباید اجازه داد کرامت معلم مخدوش و ملکوک شود که تخطئه معلم یعنی واپسگرایی در دین و دنیا. 
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان فارس درپایان اظهارداشت:کلام آخر آنکه؛ آناتومی رهبری راهبردی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی باید و باید بر اساس رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری و نائب امام زمانمان چهره گشاید تا در شب تاریک و جانفرسا، گم کرده راه نشده و به منزل مقصود برسیم.
من بعد از این اگر به دیاری سفر کنم
هیچ ارمغانه ای نبرم جز سلام دوست

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس: فاتحان خاکریزهای فرهنگ عاشورایی بایدآماده باشند هر روز شهید شوند!
نام:
ایمیل:
* نظر: