آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی استهبان:
یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم از نمایندگان خود، شفاف شدن آرای آنان است که بدانند به کدام لوایح و مصوبات رأی مثبت و منفی داده‌اند.
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی استهبان به دلیل عدم پاسخگویی نماینده مردم نیریز، استهبان و بختگان به مطالبات بیانیه صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

بسم رب الشهدا و الصدقین

 با عنایت به تن ندادن  نماینده مردم شریف نیریز،استهبان و بختگان در مجلس به پاسخگویی، ارائه هرگونه گزارش عملکرد و پرهیز از مطالبه گری منتقدین که در عدم‌پاسخگویی ایشان از مراسمات مطالبه‌گرانه دانشجویان متبلور شده است، ناگزیر شدیم مطالبی چند را خطاب به ایشان و برای تنویر افکار مردم بیان کنیم:

مجلس یازدهم به واسطه مزین شدنش به انقلابی ترین مجلس پس از بهمن57 توسط حضرت آقا و همچنین قرائت پر طمطراق شعار انقلابی،از همان ابتدا توقعات را به حد اعلی رساند.البته در معضل مصلحت اندیشی در نحوه مواجهه با دولت پیر کودک سال و همچنین تعدد نمایندگان پارلمان اولی که آشناییت چندانی با سلسه مراتب اداری مجلس نداشتند هم مزید بر علت ناکارآمدی مجلس یازدهم شد.

شفاف بگویید مخالفید،،سفسطه ممنوع!!!!آیا منفعت انقلاب مهمتر است یا رای اوردن فلان نماینده؟
نماینده محترم مردم شریف ایران در مجلس شورای اسلامی توضیحات شما اصلا قانع کننده نبود،شما با شعار شفافیت رای آوردید.حالا مردم را نامحرم و غریبه می دانید؟آیا این کوچکترین حق ولی نعمتان انقلاب نیست که بدانند شخصی که افکار و عقایدشان را در خانه ملت رهبری میکند چگونه تصمیم میگیرد و چگونه عمل میکند؟

یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم از نمایندگان خود، شفاف شدن آرای آنان است که بدانند به کدام لوایح و مصوبات رأی مثبت و منفی داده‌اند.

 نمایندگانی که از مدت‌ها قبل و قبل از انتخابات اسفند شروع به کار تبلیغاتی برای انتخابات مجلس کردند برای اثبات صداقت خود و این‌که مورد محرمانه‌ای ندارند، باید به طرح شفافیت آرا، رأی موافق بدهند و نمایندگانی که رفتار دوگانه دارند، بدانند که قطعاً رأی دوباره از سوی مردم نخواهند داشت. طرح شفافیت آرا موجب کوتاه شدن دست‌های پشت پرده از خانه ملت و جلوگیری از سیاست‌زدگی می‌شود.

مطالبه عمومی!!!!!در صورت رای گیری مجدد طرح شفافیت آرا،از آغاز تا پایان رای گیری و اعلام نتایج از مانیتور خود فیلم گرفته و نظر خود را شفاف اعلام کنید.

۱-شفافیت، قانونگرایی و پاسخگو بودن سه مولفه حکمرانی خوب محسوب می‌شود که هر کارگزار صدیق و خدمتگزاری می‌بایست در کنشهای سیاسی و رفتاری خود این سه اصل را سرلوحه خود قرار دهد؛
 رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در سخنرانی‌های متعددی، به استناد روایتی از امیرالمومنین علی (ع) تاکید نمودند که «شفاف‌سازی» از رفتارهای عملی امام علی (ع) بوده و در سیره و روش امامان شیعه از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.که بارزترین صحبت ایشان در درس خارج از فقه در توضیح نامه ی امیر المومنین(علیه السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی  در تاریخ23مهر1397 می باشد.

۲- طبق اصل «تفکیک قوا» همه نهادها و ساختارهای قانونی کشور، ضمن فعالیت در گستره مشخص شده در قانون اساسی، باید نسبت خود را با این سه اصل «شفافیت، قانونگرایی و پاسخگو بودن» تعریف نمایند.
مجلس شورای اسلامی یکی از سه قوه کشور و تعیین کننده مسیر حرکت دولت و سایر بخش‌هاست. لذا اهمیت کار نمایندگی به دلیل جایگاه بی‌بدیل آن در تقنین  و نظارت بر اجرای آن فوق العاده بالاست. بیش از نود اصل از قانون اساسی به اهمیت و جایگاه مجلس و حوزه اختیارات و وظایف آن اختصاص دارد. در همین قانون اساسی که حتی نحوه عزل و برکناری بالاترین مقام کشور از رهبری تا رییس‌جمهوری معین شده است هیچ اصلی بر انحلال مجلس اختصاص ندارد؛ حتی اداره کشور بدون مجلس از منظر قانونی وجاهت ندارد.

با این همه، یکی از خلأهای موجود این است که معلوم نیست که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در برابر چه مقام مسئولی پاسخگوی عملکرد خود می‌باشند؛ اما منطقاً چون نمایندگان مجلس، منتخب مردم هستند در وهله اول می‌بایست پاسخگوی مردم باشند.

خلأ دیگر این است که در حال حاضر نمایندگان مجلس به‌جای «قانونگذاری و نظارت» عمدتاً به مسائل حوزه اجرایی در کشور و حوزه انتخابیه خود پرداخته و به حوزه استحفاظی قوه مجریه تجاوز می‌کنند و این نیز یک ایراد بزرگ به کارکرد مجلس شورای اسلامی است.

۳-اگر شفافیت، قانونگرایی و پاسخگویی برای همه ضروری است بی‌شک برای خانه ملت و منتخبین مردم از اولویت تام و تمام برخوردار است. لذا اولین وظیفه و رسالت هر نماینده مجلس بعد از قانونگذاری و نظارت، پاسخگویی به مردم به‌عنوان ولی‌نعمتان خود می‌باشد؛ وقتی مردم کسی را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده‌اند و برای انتقال نظرات خود به پایتخت قانونگذاری و نظارت فرستاده‌اند، توقع دارند هر از گاهی نیز گزارش عملکردی ارائه دهد و پاسخگوی مطالبات مردم باشد؛ عامه مردم به هزاران دلیل از جمله گرفتاریهای معیشتی و همچنین نداشتن سازوکار لازم، قدرت مطالبه گری از نمایندگان را ندارند فلذا اینجاست که باید رسانه‌ها از یکسو و مجامع نخبگانی نظیر تشکلهای دانشجویی از سوی دیگر مطالبه‌گر عملکرد نمایندگان باشند.

۴- بررسی عملکرد و کنشهای سیاسی اجتماعی نماینده مجلس یازدهم مردم محترم نی ریز و استهبان که در سایه اختلافات درون حزبی و صرف هزینه‌هایی وارد مجلس شد، نشان می‌دهد که ایشان هیچ تمایلی به قرار گرفتن در بوته نقد و مطالبه‌گری دانشجویان نداشته، و به هر بهانه‌ای سعی در پرهیز از پاسخگویی به افکار عمومی داشته‌است؛ مشاورین و اپراتورهای رسانه‌ای ایشان نیز پاسخگویی را تنها محدود به ارائه گزارشات یکطرفه و اغراق‌آمیز در رسانه‌ها و فضای مجازی دانسته و تاکید می ورزند.

 ۵- ضعف مفرط عملکرد در حوزه‌های قانونگذاری و نظارت، عدم رعایت اصل تفکیک قوا، شایعه دخالت در انتصابات، عدم شفافیت مالی، شبهات زیاد در هنگامه انتخابات، ، و.... همگی مولفه‌هایی هستند که به‌عنوان شبهه یا مطالبه نسبت به ایشان در اذهان عمومی وجود دارند؛ مضاف بر این، لزوم تبیین گزارش عملکرد و پاسخگویی دوره‌ای نیز مزید بر علت شده است تا تشکلهای دانشجویی به‌عنوان فریاد رسای جامعه، مطالبه گر حضور نمایندگان در محافل دانشجویی و قرار دادن عملکرد نمایندگان در معرض قضاوت دانشگاهیان باشند؛

۶- در یک سال اخیر بسیج دانشجویی چندین بار ، کتباً و رسماً از نماینده محترم نی ریز و استهبان  برای پاسخگویی و پرسش و پاسخ و بیان عملکرد دعوت کرده‌اند که متاسفانه همواره نتیجه‌ای جز فرار از پاسخگویی در بر نداشته است،چطور می شود ایشان هر هفته در حوزه ی انتخابیه حضور دارند ولی زمانی برای پاسخگویی به دانشجویان  ندارند؟

۷- حال باید تحقیق کرد که چه عواملی باعث سکوت نماینده ی مردم استهبان و نی ریز از جواب پس دادن و فرار از مطالبه‌گری دانشجویان شده است؟! و صد البته پاسخ این سوال دشوار نیست و این رفتار نماینده شهرستان نی رسز و استهبان  ریشه در ضعف ایشان در پاسخگویی و دست خالی ایشان دارد؛ طبیعتاً از نماینده‌ای که از خود عملکردی ندارد و نمره انضباطش در مجلس بیست بوده ، توقعی جز این نمی‌رفت و نمی‌رود.ایران کشوری آزاد است و صاحبان اصلی آن مردم هستند و هر مسئولی بخواهد کم‌کاری کند یا خدای ناکرده خیانت کند، مردم از آنان نخواهند گذشت و باید پاسخگوی فعالیت‌های خود باشند.
بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی استهبان  با تیز بینی تمام فعالیت های اقتصادی کلان هر مسئولی را در هر سطحی رصد می کند  و مورد مطالبه جدی جریان دانشجویی قرار می گیرند و اجازه نمی دهیم  افرادی که زمان انتخابات با چسبیدن به نمایندگان دنبال سهم خواهی هستند به هدف خود برسند.

در پایان از نماینده مردم شریف نی ریز و استهبان تقاضا داریم ، کمی هم برای پاسخگویی به مطالبات دانشجویی وقت بگذارند، لذا مجدداً برای چندمین بار، از ایشان برای حضور در محافل دانشجویی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دانشجویان دعوت می‌کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: