کد خبر: ۱۲۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
سازمان بسیج فرهنگیان فارس
دکتر ناصر جوکار در جمع مدیران آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز؛ مشکلات آموزش و پرورش نه با آجیل مشکل گشا که با توسعه منطقه تربیت دینی مفتوح خواهد شد
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج فرهنگیان فارس، دکتر ناصر جوکار، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس در نشستی که بمناسبت هفته امور تربیتی در اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز و با حضور سرهنگ محمدی، معاون هماهنگ کننده سپاه فجر و تنی چند از مدیران بسیج اقشار و آموزش و پرورش ناحیه یک به شکل حضوری و همچنین۱۵۰ مدیر مدرسه در فضای مجازی  برگزار شد، با اهدای سلام به پیشگاه همه شهیدان، خاصه شهدای معلم که مدرس آنان تبدیل به مقتل آنان شد، گفت؛ قصه پر غصه بنیانگذاران هفته امور تربیتی معلمان شهید رجایی و باهنر، با خون دل آنان شروع و با خون سر آنان مهر خاتمیت پذیرفت. همانان که با خلق این هفته مبارک، باب نو اندیشی دینی را مفتوح و باب نو اندیشی در دین را برای همیشه مسدود کردند. دکتر جوکار با بیان اینکه؛ این دو شهید مظلوم، همواره بار دو غم را تا زمان شهادت خود بر دوش کشیدند،  غم دفاع از اسلام در برابر تفکرات لیبرال و سکولار و غم غریبانه تر آنان، غم دفاع از اسلام نزد افراط گراهایی که ادبیات مذهبی استفاده می کردند اما ذهن و زبان و عضلات فکری آنان با گاو آهن لیبرالیسم شخم و شیار خورده بود، افزودند: امروز نیز بعد از گذار ۴ دهه از تاسیس این مولود مبارک، باید مواظب بود التقاط، تحجر و سکولاریزم (عریان و نقابدار)، در یک سیکل مشدد، همدیگر را در فضای آموزش و پرورش تقویت ننمایند؛ این دو مدل تفکر، دو لبه پرتگاه یک دره دهشتناک را تشکیل می دهند، لذا باید با نام خدا، قرار ملاقات این دو تفکر را که در ته این دره ضلالت با هم بسته اند، بهم ریخت. 

مشکلات آموزش و پرورش با توسعه منطقه تربیت دینی مفتوح خواهد شد

دکتر جوکار اضافه کرد: تربیت، نصوص و محکماتی دارد و متشابهاتی. در حوزه نصوص، عقل و شرع بین حاکم است و جای هیچ تشکیک و قرائتی متصور نیست، اما در حوزه متشابهات، باب اجتهادهای جواهری و قرائت های متکثر مفتوح است، بطوری که اگر در صددیم دانش آموز از صلابت فکری و عقیدتی خوبی برخوردار شود، باید با به رسمیت شناختن آزمایش و خطای او، حق تحفظ متعلم را به رسمیت شناخت تا از طریق ورود به میدان کشتی های عقیدتی و سیاسی، فرصت بلوغ پیدا کند. لذا جوهر مقاومت و معرفت، زمانی شکسته خواهد شد که با مدل تربیت گلخانه ای و رویکرد تربیت انقباضی و نفی تربیت انبساطی و فضامند، باب مفاهمه و تفاهم را بر روی دانش آموز مسدود نماییم، چرا که از تربیت دین محور، تنها با دو نیرو می توان پاسداری کرد؛ نیروی حلم و نیروی علم.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس با اشاره به اینکه باید تلاش نمود تا یک انسان مسئول تربیت کرد، نه یک انسان طرفدار، گفت؛  اگر تعلل کنیم، اخلاق نه خالق جامعه که مخلوق جامعه خواهد شد و همانا رسالت آموزگار انقلابی عبارت است از حرکت برای رشد فضائل در دو عرصه توأمان ماده و معنا. 
دکتر ناصر جوکار رشد متوازن را در پرتو رشد در دو حوزه تعلیم و تربیت معنا کرد و گفت: این دو پدیده مبارک، دوقلوی جداناشدنی هستند، بطوریکه سقط یکی به امید نمو دیگری خطایی است بس سترگ، هر چند که تعلیم بر تربیت تقدم رتبی دارد اما تربیت بر تعلیم تقدم کمالی دارد، لذا معلم زمانی می تواند دست به توسعه منطقه اخلاق بزند که از رشد کاریکاتوری و نامتوازن دانش آموز جلوگیری و در یک پارادایم تحولی، تعهد و تخصص را توامان ارتقا دهد. با این توصیف باید اذعان داشت که آناتومی رهبری راهبردی مقیم مقام معلم، اولا و بالذات در بسط بینش و ثانیا و بالعرض در توسعه منطقه دانش است.
نام:
ایمیل:
* نظر: