آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
رئیس دفتر نظارت استان فارس:
رئیس دفتر نظارت استان فارس در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان مطالبه گر بسیجی گفت: قانون برای احراز صلاحیت افراد نقص دارد؛ زیرا شاخص‌ها کیفی بوده و شاخص کمی به دست نیاوردیم.
به گزارش روابط عمومی و رسانه ناحیه بسیج دانشجویی فارس، محمد عباس‌زاده در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی فارس در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه در شورای شهر به‌شدت ساختار فسادزا می‌بینیم، نظارت پسینی شورای نگهبان بعد از انتخابات و تأیید صلاحیت بر مجلس و شورای اسلامی چگونه است؟ اظهار کرد: شورای نگهبان نسبت به شورا هیچ نقشی در نظارت شوراها ندارد؛ البته مبتنی بر قانون فعلی برای مجلس، نظارت پسینی داریم، یعنی نمایندگان را رها نمی‌کنیم، صرفاً تا قبل از انتخابات ببینیم چه کردند. گاهی تذکر می‌دهیم. قانون برای احراز صلاحیت نقص دارد؛ زیرا شاخص‌ها کیفی است، شاخص کمی به دست نیاوردیم. ماده قانونی که ویژگی کیفی را مطرح می‌کند، قابل اندازه‌گیری نیست.

قانون برای احراز صلاحیت افراد نقص دارد


وی درباره قدرت ارجاعی شورای نگهبان در مسیری که یک نماینده طی می‌کند درباره تذکرات یا استعلامات عنوان کرد: تقریباً هیچ، فقط اسباب امر به معروف و نهی از منکر است. فقط در زمان انتخابات می‌توانیم؛ اما بعد از اینکه فرد نماینده شد نمی‌توانیم ورود کنیم حتی در ارجاع به سایر ارگان‌ها نیز در بحثش اختلاف است.

رئیس دفتر نظارت استان فارس درباره نقش شورای نگهبان در کنترل مصارف غیرمتعارف مانند هزینه‌های میلیاردی بعد از تأیید صلاحیت و در یک هفته تبلیغات گفت: خلأهای قانونی زیاد داریم. مقام معظم رهبری بر وجود نظارت بر نمایندگان مجلس تأکید کردند که مجلس آن را در قالب کمیته صیانت از رفتار نمایندگان اجرایی کرد.

عباس‌زاده در پاسخ به این سؤال که دخالت نکردن شورای نگهبان در انتخابات شورای شهر باعث بروز فسادهایی در شوراهای شهر کل کشور شده، قانون‌گذار در این باره چه وظیفه‌ای را به شورای نگهبان محول کرده است، مطرح کرد: مقام معظم رهبری طهارت اقتصادی را شرط مشروعیت همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانند، این طهارت اقتصادی را چگونه احراز کنیم؟ آیا مهلت محدود چندروزه برای بررسی شرایط داوطلب و مجموع حدود هزار نفر کافی است؟ نظارت این‌گونه نیست که بگویم فلانی را می‌شناسم خوب است، باید پرونده تشکیل شود. مجامع نظارتی باید تأیید کنند این فرد داوطلب، دوگانه است یا نیست، ضد نظام است یا نیست، پرونده فساد در دادگستری دارد یا ندارد، زندان رفته یا نرفته، همه این موارد استعلام می‌خواهد.

قضاوت در شورای نگهبان سخت‌تر از دادگستری است

وی اضافه کرد: قضاوت در شورای نگهبان سخت‌تر از قضاوت در دادگستری است. در پرونده‌های دادگستری قضاوت میان جمع محدودی صورت می‌گیرد؛ اما در پرونده‌های شورای نگهبان قضاوتی انجام می‌شود که یک طرف آن نظام و بیت‌المال است و طرف دیگر آن آبروی فرد در جامعه که هر کدام جنبه پیچیده شرعی، قانونی، اخلاقی و فقهی دارد؛ بنابراین مجموعه نظارتی برای شوراها طبق قانون اساسی شورای نگهبان نقشی ندارد و نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است. شورای نگهبان نمی‌تواند فردی را بدون دلیل رد یا قبول کند.

رئیس دفتر نظارت استان فارس در پاسخ به این سؤال که مردم در موضوع نظارت بر شوراها و مجلس چه نقشی می‌توانند داشته باشند و چقدر آن را مؤثر قلمداد می‌دانید و اینکه چه سازوکارهایی برای نهادهای مختلف اندیشیده شده است، توضیح داد: نظارت فعل است، زمانی می‌گوییم وظیفه نظارت بر مسئولان را چه کسی باید متولی باشد، این یک موضوع است. یک بخش از سیستم نظارتی بر فعالیت‌های نظام را بر عهده دارد و گروه‌های دیگر بر بخش‌های دیگر نظارت دارند. نظارت و بازرسی بر نحوه انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری در این حیطه شبکه نظارتی بر انتخابات در همه شهرستان‌های استان فارس به‌صورت دفتر مستقل وجود دارد. در دفاتر چند نفر به‌صورت پاره‌وقت مشغول به کار هستند؛ رئیس یا سرپرست هر دفتر از تهران منصوب می‌شود. اوج فعالیت‌های آنان در زمان انتخابات بوده و در حقیقت این شبکه نظارتی، مدیریت سلامت انتخابات را تضمین می‌کند.

عباس‌زاده ادامه داد: این شبکه در طول سال حداقل چند بار دوره‌های آموزشی نظارت می‌بینند تا با وظایفشان بهتر آشنا شوند و در انتخابات چه کار کنند. این بخشی از مردمی بودن کار است. این شبکه هرمی سعی دارد که سلامت انتخابات را به‌صورت مردمی تأمین کند. مردم در حیطه سلامت انتخابات اگر نکته یا مطلبی دارند، پذیرا هستیم، انتقال می‌دهیم به مراجع مربوط و بررسی می‌کنیم؛ البته صرفاً کار نظارت را انجام می‌دهیم یعنی سلامت انتخابات را بر عهده داریم و قرار نیست برای تخلف حکم صادر کنیم. در صورت پرونده تخلف تشکیل می‌دهیم همراه مستندات به قاضی تحویل داده و قوه قضائیه بعد از بررسی به نتیجه می‌رسد.

 وی خاطرنشان کرد: قاضی مستقل است و نمی‌توانیم تعیین تکلیف کنیم. به‌منظور صیانت و بررسی تخلفات انتخاباتی ستادی در دادگستری تشکیل شده که رئیس این ستاد رئیس کل دادگستری است و فرماندار، نیروی انتظامی، شورای نگهبان، شوراها همه عضو این ستاد هستند و با هم همکاری می‌کنند. دادستان از تخلفات احتمالی پیشگیری کرده و اگر جایی تخلفی صورت بگیرد برخورد می‌کند، مردم در موضوع انتخابات اگر تخلفی دیدند، پذیرا هستیم گزارش‌ها را دریافت کنیم و بسته به توانمان تثبیتش می‌کنیم تا گزارش محکم و محکمه‌پسند باشد و راحت‌تر به نتیجه برسد.

رئیس دفتر نظارت استان فارس در پاسخ به این سؤال که شورای نگهبان برای احراز صلاحیت از نهاد اداری اطلاعاتی کمک می‌گیرد یا خود شبکه اطلاعاتی دارد، تشریح کرد: بله از مراجع اطلاعاتی استفاده می‌کنیم. حراست‌های دستگاه‌های اداری تخلفات مسئولان و کارمندان را ارسال می‌کنند به‌عنوان نمونه فردی از آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده و زمانی تخلفات ارسال و اثبات نشود، فرد تأیید صلاحیت می‌شود. از دادگاه، پلیس فتا استعلام می‌گیریم آنها هم همکاری می‌کنند.

بسیج دانشجویی به دنبال حل مسائل مردم با نگاه تخصصی است

دبیر قرارگاه مطالبه‌گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس نیز درباره ضرورت برگزاری این جلسه گفت: با توجه به اهمیت موضوع نظارت بر انتخابات در حوزه مجلس شورای اسلامی و در حوزه ریاست جمهوری و از همه مهم‌تر خلأهایی موجود در انتخابات شورای شهر این نیاز به وجود آمد تا هم‌اندیشی و هم‌فکری بین دانشجویان بسیجی و نماینده شورای نگهبان در استان فارس انجام شود تا به برخی از سؤالات پیش آمده پاسخ داده شود.

علی گرامی‌دوست افزود: در سال گذشته نقش بسیج دانشجویی در مسائل مردم بسیار پررنگ‌تر بوده و با رویکرد مسئله محوری به دنبال حل مسائل مردم با نگاه تخصصی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: