آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن فارس:
علی گرامی دوست با اشاره به مشکلات کم آبی در مناطق مختلف استان گفت: کم آبی معضل گذرای استان ما نیست، ما باید زیست کم آب را تمرین کنیم و مطابق نظر کارشناسان ما راهی جز مدیریت و توزیع عادلانه آب نداریم، اگر این شیوه سریعتر در دستور کار قرار نگیرد تنش های اجتماعی ناشی از کم آبی فراگیر می شود.
به گزارش روابط عمومی و رسانه ناحیه بسیج دانشجویی فارس، علی گرامی دوست دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن فارس در گفتگو با خبرنگار بسیج دانشجویی فارس ضمن اشاره به آوارگی ۶۰هزار نفری در دشت کربال به توضیح این مسئله پرداخت و گفت: تا قبل از شروع دوره خشکسالی در دهه 80، دشت کُربال با حدود 100 هزار هکتار زمین زیر کشت یکی از حاصلخیزترین و مرغوبترین دشت های استان فارس به شمار میرفت و قطب تولید محصولات کشاورزی استراتژیکی مانند برنج ، گندم و جو بود.  با شروع دوره خشکسالی و همچنین اقدامات غیر کارشناسی انسانی، از سال 86 این دشت وسیع و حاصلخیز که از طریق رودخانه دائمی کُر که پر آب ترین رودخانه استان فارس محسوب می شد که این رودخانه نیز از سَد درودزن تغذیه شده و با گذر از دشت کُربال و سیراب کردن زمین های کشاورزی در نهایت به در یاچه بختگان می ریخت و زیست بومی منحصر به فرد در طول مسیر 90 کیلومتری و همچنین تالاب های منطقه و دریاچه بختگان ایجاد کرده بود ، تبدیل به بیابانی شد که حال میبایست برای رفع مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از خشک شدن رودخانه کُر و در نتیجه دشت کربال و نابودی کشاورزی و از بین رفتن زیست بوم بختگان چاره ای اندیشید.

در ادامه بیان داشت: با خشک شدن رودخانه و در نتیجه از بین رفتن کشاورزی منطقه که معاش مردم منطقه از این طریق بود ، ادامه زندگی در روستا های منتفع از رودخانه که تعدادشان به حدود 70 روستا می رسید سخت و غیر ممکن شده بود و چاره ای جز مهاجرت برای مردمی که عمر خود را صرف کشاورزی و تولید کرده بودند نمانده بود. مهاجرتی که کشاورزان را به سمت کارهایی در شهرهای بزرگ مثل شیراز سوق می داد که کرامت انسانی و شان آنان را دچار خدشه می کرد و از طرفی مشکلات فراوانی برای شهرها ایجاد می کرد . 

وی افزود: در طی این مدت از جمعیت 60 هزار نفری ساکن در 70 روستا حدود 60 درصد از سکنه علی رغم میل باطنی مجبور به مهاجرت شدند و افراد ساکن در منطقه هم با توجه به کهولت سن و ناتوانی و مشکلات زندگی در شهر، زندگی در روستا و تحمل سختی و رنج را به جان خریده و در روستا ماندگار شدند. از مشکلات اجتماعی و معیشتی سخن گفته شد لذا مجال صحبت در زمینه محیط زیست و خشک شدن بزرگترین تالاب و رودخانه فارس و اثرات مخرب آن در این مطلب نمیباشد و یقینا در زمان مقتضی به این مهم نیز پرداخته می شود.


گرامی دوست در پاسخ به این که شاید تمام مشکلات بیان شده ناشی از خشکسالی و این پدیده طبیعی باشد گفت:  بخش اعظم این مشکلات ناشی از اجرای طرح های عمرانی از قبیل ساخت سد بدون انجام مطالعات کارشناسی و نادیده گرفتن تاثیرات آن در حوضه های پایین دست و کم شدن آب ورودی به مخزن سد درود زن که یکی از اهداف آن تامین آب منطقه در سال های خشک بود ،می باشد . همچنین ضعف مدیریت منابع آب در سال های پرآبی ، نبود نظارت بر توزیع عادلانه آب در بین کشاورزان ، عدم تعریف الگوی کشت مناسب برای تمامی کشاورزان حوضه رودخانه کُر ، عدم ترویج سیستم های نوین آبیاری و راه اندازی سیستم های کشاورزی کم آب بَر مانند گلخانه از دلایل عمده ایجاد چنین وضعیتی به شمار می رود.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن فارس با اشاره به پیگیری های مکرر مردم منطقه از مسیولین ذی ربط بیان داشت: هیچ گونه تصمیمی از سوی   مسئولین اتخاذ نشده و مطالبه مردم بارها در قالب طومار هایی به امضای مردم و اعضای شوراهای اسلامی تمامی روستا های منطقه رسیده است و پاسخی دریافت نکرده اند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در آخرین پیگیری انجام شده از سوی بسیج دانشجویی استان فارس که طی نامه ی شماره   2550/551/21/زم  از مدیریت سازمان آب منطقه ای فارس ،آقای دهقانی دعوت به گفتگو و برگزاری جلسه در زمینه اجرای این طرح انجام شد که متاسفانه وقتی برای پاسخگویی و شنیدن مطالبه ی به حق کشاورزان اختصاص ندادند و خواسته مردم نجیب و فهیم منطقه کربال را که چیزی جز اجرای عدالت و اعاده حقوق غصب شده خود نیست را نادیده گرفته و از پاسخگویی سر باز زدند.

 
وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی طی ۷ ماه گذشته جلسات متعددی با آقای رحیمی استاندار_آقای نجابت نماینده ی مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و  با آقای موسوی مدیر کل دادگستری پیرو مسئله ی آب دشت کربال و کشاورزان منطقه برگزار کرده گفت: در حال حاضر و در سال زراعی جاری کشاورزان منطقه اقدام به کشت محصول گندم کرده اند که متاسفانه به دلیل نبود آب کافی و عدم تخصیص واقعی و متناسب با سطح زیر کشت در منطقه و همچنین مدیریت ضعیف و نبود مدیریت واحد در امر توزیع عادلانه آب در بخش های مختلف منطقه، کشت گندم کشاورزان با خطر نابودی مواجه شده است و نه تنها خسارت و ضرر و زیان سنگینی به کشاورزان منطقه تحمیل می کند بلکه یکی از قطب های تولید محصول استراتژیک گندم کشور از بین خواهد رفت.



دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن فارس در ادامه تاکید کرد: کم آبی معضل گذرای استان ما نیست، محصولات ما باید زیست کم آب را تمرین کند و مطابق نظر کارشناسان ما راهی برای مدیریت و توزیع عادلانه آب نداریم، اگر این شیوه سریعتر در دستور کار قرار نگیرد تنش های اجتماعی ناشی از کم آبی فراگیر می شود. امروزه فقط دشت کربال نیست که از عدم مدیریت کارآمد آب آسیب دیده است بیرم ، کازرون و ... هم با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. البته جریان دانشجویی این مسائل را پیش بینی کرده بود و سابقا اخطارات لازم را  با ارائه راهکار های تخصصی ارائه کرده بود اما دریغ از گوشه چشمی. ما در جلسه های متعدد با دکتر نجابت نماینده مجلس ، دکتر رحیمی استاندار و (... )مدیریت آب منطقه ای استان تمامی نکات را خدمت عزیزان با ارائه راهکار تخصصی عرضه کرده بودیم.

وی عنوان کرد: چرا صدای محجوب جریان دانشجویی شنیده نشد ، حتما باید معضلات مردم در رسانه های معاند بازتاب داده شود تا مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند، مجددا بر این مسئله تاکید میکنم اگر سیاستگذاری صحیح صورت گیرد ما در استان مشکل کم آبی نخواهیم داشت ، مشکل ما فقدان آب نیست فقدان مسئولان بادرایت و کار آمد است.

گرامی دوست در پایان با اشاره به تلاش های جریان دانشجویی در طرح مشکل و ارائه راهکار به مسئولین گفت: در شرایط کنونی از مسئولین ذیربط استان فارس انتظار می رود توجه بیشتری به این منطقه در جهت تامین آب مزارع گندم داشته و با توجه به نامگذاری سال جاری از طرف مقام معظم رهبری ، از تولید در بخش کشاورزی منطقه کربال حمایت لازم را داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: