کد خبر: ۱۲۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
سرگرد پاسدار فضل اله سلمانپور:
اگر بخواهیم عملیات افتخارآفرین تنگه مرصاد را ارزیابی کنیم باید بگوییم که 50 درصد نقش پیروزی در عملیات مرصاد را مدیون سردارشهید بهرام مبارکی فرمانده دلاور گردان154حضرت علی اکبر(ع) هستیم. سردار شهید همدانی در جمع لشکر32 انصارالحسین(ع)



اگر بخواهیم عملیات افتخارآفرین تنگه مرصاد را ارزیابی کنیم باید بگوییم که 50 درصد نقش پیروزی در عملیات مرصاد را مدیون سردارشهید بهرام مبارکی فرمانده دلاور گردان154حضرت علی اکبر(ع) هستیم. سردار شهید همدانی در جمع لشکر32 انصارالحسین(ع)


زندگی نامه شهید بهرام مبارکی
نام پدر : داد الله مبارکی
نوع عضویت : سپاه
محل تولد : آبادان
تاریخ تولد : ۲۷ / ۱۱ / ۱۳۳۷
تحصیلات : دیپلم
سمت : فرمانده گردان ۱۵۴ حضرت علی اکبر(ع) لشگر ۳۲ انصارالحسین(ع)
محل شهادت : کرمانشاه – تنگه چهار زبر(تنگه مرصاد)
عملیات : مرصاد
تاریخ شهادت : ۰۶ / ۰۵ / ۱۳۶۷

زندگی نامه
سردار رشید اسلام شهید بهرام مبارکی تنها فرزند پسر خانواده و مادر وی شیعه و از شهر همدان و پدرش از اهل سنت شهرستان اوز فارس بود و در تاریخ 27 بهمن ماه سال 1337 در آبادان به دنیا آمد. در سن پنج سالگی، سنی که بیش از همه چیز به گرمای آغوش مادر نیاز داشت، از وجود پر برکت مادر محروم شد. در سن 12 سالگی به همدان مهاجرت کرد و تا زمان اخذ مدرک دیپلم در این شهر سکونت نمود. 
شهید بهرام مبارکی بعد از اتمام تحصیلات دبیرستان به خدمت سربازی رفت و در یکی از مراکز هوانیروز تهران مشغول به خدمت شد . در سال 1357 به همراه تعداد کثیری از سربازان و درجه داران به دستور امام خمینی رحمه الله علیه از پادگان گریخت و به آبادان رفت تافعالیت های سیاسی و مبارزاتی اش را علیه رژیم ستمشاهی تشدید کند .او همواره در صحنه های مبارزه حضور داشت و به وقت ایثار و فداکاری همیشه از اولین افرادی بود که حاضر میشد. در 29 شهریور 1359 با شروع جنگ تحمیلی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درامد و به جبهه آبادان رفت تا به مقابله با دشمنان ستمکار و متجاوز بپردازد. مدتی بعد به همراه خانواده اش مجدداً به همدان مهاجرت کرده و به لشکر 32 انصار الحسین(ع) پیوست و با ورود به این لشکر فصل نوینی از مجاهدات خود در راستای پیشبرد اهداف اسلام ناب محمدی آغاز نمود. 
در روزهای ابتدایی مردادماه 67 با ورود بسیجی‌ها به گردان154، شهید مبارکی در حال سازماندهی نیروها و حرکت به سمت جنوب بود که خبر حمله منافقان از سمت کرمانشاه به وی رسیده و پیش از ورود لشکر 32انصارالحسین(ع) به کرمانشاه تنها نیروی رزمی و جنگی در آن منطقه یعنی گردان حضرت علی‌اکبر به فرماندهی شهید بهرام مبارکی در مقابل نیروهای منافقان ایستادگی می‌کردند. و اولین گردان مقابله کننده با منافقین در جریان عملیات مرصاد نام گرفت.

نحوه شهادت
شهید مبارکی درعملیات مرصاد و درحین مقابله با منافقین در تنگه چارزبر(تنگه مرصاد)، با تیر مستقیم منافقین زخمی شده و پس از رسیدن منافقین به بالای سر ایشان با تیر دوم به فیض شهادت نائل گردید.
ایشان با توجه به اینکه شهید همدانی بدلیل جراحت های وارده دستور انتقال ایشان را به عقبه داده بودند، باز شهید مبارکی میدان جهاد را ترک نکرده و دستور می دهد که ایشان را در پایین خاک ریز بصورت نشسته قرار دهند تا مبادا بدلیل شدت حمله منافقین کوردل و کمبود نفرات، خط سقوط کند و منافیقن موفق به عبور از این خط شوند. چرا که شهید می دانست که اگر منافقین از این خط عبور کنند تا کرمانشاه هیچ عارضه ای و نیرویی جهت جلوگیری از حمله آنها نیست و ایشان و اندک نیروهای تحت امرش که تعداد زیادی شهید و زخمی شده بودند، تنها سد پیشروی منافقین هستند.
به گفته همرزمان شهید بارها شدت حمله منافقین باعث شد که خود بخود از خاکریز پایین بیائیم و عقب نشینی کنیم، اما شهید بهرام مبارکی را که می دیدیم دوباره به خط بر می گشتیم و ایستادگی می کردیم.
شهید صیاد شیرازی بلافاصله بعد از شهادت سردار شهید بهرام مبارکی در محل شهادت ایشان حضور یافته و چنین بیان می فرمایند که: این خاکریزها ملائکه زده اند ، اگر این ملائکه (منظور شهدا) اینجا نبودند منافقان به کرمانشاه می رسیدند.
 
ویژگی های اخلاقی شهید
یکی از ویژگیهای درخشان او اهمیت فراوان به صله رحم بود و خیلی دوست داشت در همان مدت کمی که در کنار اقوام و خویشان به سر برد، از آن نهایت استفاده را ببرد و موکد به خانواده خود سفارش میکرد حتی زمانی که من نیستم هم حتما رفت و آمد داشته باشند. همیشه سعی میکرد انطور رفتار کند که با اعمال و سخنانش پدر را نیازارد و غم از دست دادن همسر را تا حدودی برایش جبران کند. در ذکر حالات معنوی شهید است که ایشان ارادت و علاقه خاصی به سالار شهیدان داشتند و تا جایی که میتوانستند در مراسمات از جمله مراسم عزای امام حسین علیه السلام شرکت میکردند و به نوحه خوانی می پرداختند. او همیشه دوست داشت و سعی میکرد همچون ائمه اطهار ساده و بی آلایش زندگی کند و سبک و شیوه زندگی آنها را سرلوحه اعمال و رفتار خود قرار دهد. با ارادت خاصی که به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) داشتند تاکیدشان بر آن بود که فرزندانی همانند امام حسین (ع) و پیروان راستین ایشان تربیت کند.


مصاحبه همسر شهید
((زمانی که از جبهه باز می گشتند خیلی عذرخواهی می کردند که مرا در شهر غریب با مشکلات تنها گذاشتند و از من میخواستند ایشان را ببخشم. وقتی در خانه بودند برای من حکم یک مهمان را داشتند چون مدت زیادی در منزل نمیماندند ولی در همان مدت کم سعی و تلاش خود را میکردند که دوران نبودشان را جبران کنند و همیشه بر همین موضوع تاکید داشتند. 
شهدا قبل از اینکه به شهادت برسند به آنها الهام میشود. زمانی که به منزل می آمدند میدانستند که به آن جایی که دوست دارند خیلی زود میرسند و زمانی که در مورد وسایل زندگی موردی را مطرح میکردیم میگفتند که شما بگویید چون شما میخواهید زندگی کنید و همیشه تاکید داشتند که ساده زندگی کنید و ساده زیستی را به بچه ها هم بیاموزید. خدا کند پیرو آن بزرگوار باشیم )) 

سردار شهید همدانی در جمع لشکر32 انصارالحسین(ع)
نمی توان نقش سردار شهید بهرام مبارکی آن دلیر مرد جبهه های جنگ را در پیروزی عملیات مرصاد نادیده گرفت،
 درود و سلام بر آن عزیزانی که عملیات مرصاد را آفریدند و با خون خویش درخت تنومند انقلاب اسلامی را آبیاری کردند.
اگر بخواهیم عملیات افتخارآفرین تنگه مرصاد را ارزیابی کنیم باید بگوییم که 50 درصد نقش پیروزی در عملیات مرصاد را مدیون سردارشهید بهرام مبارکی فرمانده دلاور گردان154حضرت علی اکبر(ع) هستیم.

وصیت نامه
ما که پیرو مکتب پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هستیم باید به اندازه توانائی خودمان به اسلام و اهداف آن خدمت کنیم و من بهترین خدمت را جهاد می‌دانم، جنگ با کفر می‌دانم و این را انتخاب کرده‌ام زندگی را در جنگ با کفر و طاغوت می‌دانم عاشق چنین زندگی هستم و از جنگ با کفار لذت می‌برم. ما با چنین جنگهائی می‌توانیم خودمان را بسازیم با چنین جنگهائی می‌توانیم ایران، عراق، کربلا، فلسطین و قدس و تمام مسلمانان و مستضعفین جهان را آزاد کنیم و با جنگ است که می‌توان صلح را برقرار کرد، جنگ با کفر بزرگترین دانشگاه می‌باشد و انسان در جنگ آبدیده می‌شود، مردان خدا دسته‌ای بودند که تمام دارائی و زن و بچه و حتی جان خویش را در طبق اخلاص گذاشته و ارزانی راه خدا کرده‌اند تا خود ظرف نور و حیات شده و جمع و جامعه‌ای را از ظلمت و فساد و ستمها به سمت نور حق رهنما شوند و بدین طریق صداقت خویش را به اثبات رسانده و عهد خویش را وفا کرده‌اند

نام:
ایمیل:
* نظر: