آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
رئیس سازمان بسیج رسانه فارس:
رئیس سازمان بسیج رسانه فارس:«راه دل» عکاسان سراسر کشور را فراخواند.
رئیس سازمان بسیج رسانه فارس از اعلام فراخوان سوگواره ملی عاشورایی و اربعینی «راه دل» خبر داد و گفت: این سوگواره با هداف جذب آثار فاخر عکاسان هنری و خبری سراسر کشور اجرا می‌شود.

به گزارش ایکنا از فارس، هادی رضایی، رئیس سازمان بسیج رسانه فارس امروز، ۱۱ شهریورماه در جمع خبرنگاران از اعلام فراخوان سوگواره ملی عاشورایی و اربعینی «راه دل» خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این سوگواره ملی با هدف جذب آثار فاخر عکاسان هنری و خبری سراسر کشور، استفاده‌ موثر از ظرفیت هنر در گسترش عطر و فرهنگ غنی عاشورایی و اربعین حسینی در جهت مسیر حرکت و تعالی فرهنگی جامعه و همچنین ارزش نهادن به تلاش‌ها و جلوه‌های زیبای عزاداری سرور و سالار شهیدان(ع) به عنوان یکی از بی‌بدیل‌ترین نمادهای هویتی و فرهنگی در درون جامعه ایرانی در ایام گسترش ویروس کرونا و قبل از آن است.

وی افزود: از آنجا که رسانه عکس یکی از پر مخاطب‌ترین رسانه‌های انتقال مفاهیم انسانی به ویژه مفاهیم مرتبط با آئین‌ها و ارزش‌های جامعه است، نگاه عکاسان خبری و هنری کشور به زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا با توجه به حفظ و نشر ارزش‌های والای فرهنگی واقعه عاشورا و امتداد آن در اربعین حسینی ارزشمند است.

رضایی با اشاره به اعلام فراخوان سوگواره «راه دل» گفت: این سوگواره به نحوی اشاره به دلتنگی عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) دارد که در چند سال گذشته به علت گسترش کرونا، راه کربلا را با دل خود پیمودند و اکنون این سوگواره در تلاش است با این فراخوان ملی، آثار فاخر هنرمندان ملی را در حوزه عکس عاشورایی و اربعین حسینی به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه در اجرای این سوگواره بسیج هنرمندان فارس مشارکت و همراهی دارد، به موضوعات آن اشاره کرد و گفت: با هدف نشر و گسترش فرهنگ عاشورایی و گرامیداشت خاطرات دلنشین اربعین و جلوه‌ها و زیبایی‌های عزاداری در نقاط مختلف کشور از جمله استان فارس و مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی و حضور میلیونی و پرشور زائران و عاشقان حسینی(ع) در عزاداری‌های ایام محرم و صفر در پیاده‌روی اربعین حسینی در سال های گذشته قبل از شیوع کرونا و همچنین عزاداری سرور و سالار شهیدان(ع) و روضه‌های دلنشین خانگی در نقاط مختلف کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در زمان شیوع کرونا است و در ۲ بخش استانی و بخش ملی برگزار می‌شود.

رضایی بیان کرد: موضوع بخش استانی شامل جلوه‌های عشق و علاقه و عزاداری برای سرور و سالار شهیدان(ع) متمرکز بر جغرافیای استان فارس و شهر شیراز، در ایام عزاداری دهه محرم و صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوه‌های عزاداری و زیبایی‌ها و سادگی‌های روضه‌های خانگی متمرکز بر جغرافیای استان فارس به ویژه شهر شیراز در ایام شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات و عزاداری‌های روضه‌های خانگی و هیئت‌های مذهبی است.

وی با اشاره به موضوع بخش ملی این سوگواره نیز گفت: مودت و محبت اهل بیت (ع) در راهپیمایی اربعین حسینی در هر نقطه از جهان، خاطرات دلنشین پیاده‌روی اربعین و جلوه‌های عزاداری عاشقان حسینی در اربعین سرور و سالار شهیدان(ع) بدون محدودیت زمانی و همچنین محرم و صفر و مسئولیت اجتماعی عزاداران حسینی(ع) در مواجهه با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جلوه‌های عزاداری و زیبایی‌ها و سادگی‌های روضه‌های خانگی در ایام شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات و عزاداری‌های روضه‌های خانگی در اقصی نقاط میهن اسلامی از جمله موضوعات بخش ملی این سوگواره هستند.

رضایی با بیان اینکه شرکت برای عموم در این سوگواره ملی آزاد است، گفت: انتخاب آثار به صورت تک عکس است و هر عکاس مجاز به ارسال ۷ تک عکس در بخش ملی و ۷ تک عکس در بخش استانی (متمرکز بر استان فارس و شهر شیراز) ارسال کند.

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس تصریح کرد: عکس‌های بخش استانی (که متعلق به استان فارس و شهر شیراز هستند) می‌توانند توسط هنرمندان ملی عکاسی شده باشند و حضور هنرمندان ملی در این بخش مغتنم است. از آنجا که بخش استانی(متمرکز بر جغرافیای استان فارس و شهر شیراز) و ملی دارای شباهت موضوعی هستند، تفاوت اصلی در تعداد آثار راه یافته به نمایشگاه محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر هنرمندان سراسر کشور به شرط داشتن عکس در جغرافیای استان فارس و شهر شیراز می‌توانند در بخش استانی شرکت کنند، ضمن اینکه شرکت در بخش ملی برای این عزیزان محفوظ است.

وی اظهار کرد: برگزارکننده، تمامی حقوق چاپ و نشر آثار اعم از دیجیتال یا چاپ ورقی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و نمایش در فضای مجازی را برای خود محفوظ می‌دارد.

رضایی با تأکید بر اینکه آثار باید با فرمت JPEG و سایز ضلع بزرگ حداقل ۲۰۰۰ پیکسل با کیفیت ۳۰۰dpi  با حجم حداقل MB ۲ ارسال شود، گفت: آثار باید مستند باشند و از هرگونه دستکاری با نرم‌افزارهای رایانه ای یا حک و اصلاحی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش می‌سازد، اجتناب شود.

وی با بیان اینکه عکس‌های ارسالی نباید دارای امضاء عکاس، تاریخ، پاسپارتو، قاب، واترمارک و لوگو باشند، گفت: نحوه نامگذاری آثار بخش استانی با نام OST و بخش ملی باید با نام MELLI آغاز شود، مثلا اگر اسم عکاس «علی زارعی» باشد، عکس‌های بخش استانی با نام OST_Ali_Zarei_۰۱ نامگذاری می‌شود و عکس‌های بخش ملی به طور نمونه  MELLI_Ali_Zarei_۰۱ نامگذاری شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس با تصریح اینکه آدرس ایمیل rahedelfest@gmail.com  ویژه دریافت آثار مشخص شده است، گفت: به همراه آثار ارسالی یک WORD ورد شامل مشخصات عکاس، توضیحات زمان و مکان تهیه هر عکس قید می‌شود، درصورت عدم ارسال این فایل ورد مسئولیت حذف آثار هنرمند بر عهده وی است.

رضایی یادآور شد: به منظور بررسی آثار توسط هیئت داوران در جلسه داوری و جلوگیری از تضییع حق هر یک از عکاسان، شایسته است اطلاعات EXIF همراه تصاویر حذف نشود و فایل Word توضیحات حتما ارسال شده باشد.

وی با بیان اینکه عکاسانی که آثارشان برای نمایشگاه انتخاب می‌شود و باید فایل اصلی اثر را با بالاترین کیفیت در مدت زمان اعلام شده به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند، گفت: مسئولیت موارد غیر قابل پیش‌بینی سوگواره بر عهده دبیرخانه سوگواره است.

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس با اشاره به شیوه‌های اطلاع‌رسانی سوگواره گفت: صفحه اینستاگرام سوگواره «راه دل» به آدرس  @Soogvare_rahedel، پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس عکس «دوربین دات نت» و پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس عکس سو،  SooImages راه‌های ارتباط گیری با این سوگواره هستند.

رضایی به جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: جوایز این سوگواره شامل نفر اول، مبلغ ۳۰ میلیون ریال + لوح سوگواره؛ نفر دوم، مبلغ ۲۰ میلیون ریال + لوح سوگواره و نفر سوم، مبلغ ۱۵ میلیون ریال + لوح سوگواره و همچنین به هر اثر راه یافته ۳ میلیون ریال حق التالیف + گواهینامه معتبر تعلق می‌گیرد.

وی آخرین مهلت ارسال آثار به این سوگواره را ۲۷ شهریورماه و زمان داوری آن را ۲۹ شهریورماه اعلام کرد و گفت: نتایج داوری آثار هم ۳۰ شهریورماه و افتتاحیه نمایشگاه هم در تاریخ ۲ مهرماه سال جاری انجام خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: