سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
berooz
۰۹:۱۹:۵۰
کد خبر: ۱۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
خبرنگار شهيد محمود صارمي در خردادماه ‎ 1347در شهرستان بروجرد در خانواده‌اي مذهبي ديده به جهان گشود و در 17 مرداد سال 77 در مزار شريف به شهادت رسيد.

شهيد محمود صارمي در خردادماه ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد در خانواده‌اي مذهبي ديده به جهان گشود. وي تحصيلات ابتدايي و راهنمايي را در مدرسه شهيد باهنر بروجرد سپري نمود و دوران متوسطه را نيز در دبيرستان حضرت رسول (ص) در رشته علوم انساني با موفقيت در سال‌هاي ۱۳۶۵-۱۳۶۶ پشت سر نهاد. او همراه با تحصيل به‌دليل علاقه شديد به ورزش كاراته در اين رشته فعاليت خود را آغاز نمود و در فاصله كوتاهي با گذراندن دوره‌هاي مختلف در اين رشته، موفق به كسب كمربند مشكي و كارت مربيگري در اين حرفه شد.

صارمي در سال ۱۳۶۷ در كنكور سراسري رشته علوم انساني دانشگاه تهران پذيرفته شد و دوران تحصيلات دانشگاهي خود را به‌طور جدي با موفقيت و در سخت‌ترين شرايط زندگي - با كار كردن جهت امرار معاش و تأمين هزينه‌هاي تحصيل - طي كرد. وي در دوران تحصيلات در دانشگاه بنا به وظيفه و احساس مسئوليت از طريق بسيج دانشجويي دانشگاه تهران به جبهه‌هاي كردستان، حلبچه و جنوب خرمشهر اعزام و ۱۴ ماه در اين جبهه‌ها در كنار ساير رزمندگان اسلام به دفاع از كيان و تماميت ارضي كشور پرداخت. صارمي در سال ۱۳۷۱ با داشتن دانشنامه كارشناسي، به ‌استخدام سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي درآمد و به‌عنوان كارشناس متون خبري فعاليت خود را آغاز نمود. وي پس از چند صباحي استخدام در سازمان ايرنا، تشكيل خانواده داد و در سال ۱۳۷۲ خداوند فرزندي به او عطا كرد که نامش را سينا نهاد.

صارمي با پشتكار فراوان در حين اشتغال در خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، تحصيلات خود را در دوره كارشناسي ارشد ادامه داد و در سال ۱۳۷۴ موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد از دانشگاه شهيد بهشتي در رشته جغرافياي انساني با گرايش روستايي گرديد. صارمي در ۲۶ دي‌ماه سال ۱۳۷۵ به‌عنوان مسئول نمايندگي خبرگزاري جمهوري اسلامي راهي كابل در افغانستان شد زيرا در شرايطي که اين كشور درگير جنگ‌هاي داخلي بود و به‌خوبي مي‌دانست در اين سرزمين آشوب‌زده خطر به اسارت درآمدن و حتي شهادت وجود دارد اما برحسب وظيفه، رسالت و تكليف اين راه را انتخاب كرد. او با تنها سلاحش كه ايمان و قلمش بود، در آن وضعيت بحراني كشور مصيبت‌زده افغانستان توانست مظلوميت مردم ستم‌ديده، زجركشيده و بي‌دفاع و بي‌گناه به‌ويژه مردم مزارشريف و جنايت گروه ضد بشري، تروريست، متحجر و خائن طالبان را به‌طور صريح و سالم به گوش جهانيان برساند.

صارمي حدود ۲۰ روز قبل از سقوط مزارشريف و آن حادثه تلخ، دچار بيماري آپانديس مي‌گردد كه با مشكلات فراوان و تلاش و پيگيري دوستانش به مدت پنج ساعت شبانه به دكتر رفته و با توجه به وضعيت نامساعد جسمي‌اش، در محيطي كاملاً غيربهداشتي با فقدان امكانات، بدون وجود نور كافي و برق تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرد. وي بعد از گذشت دو روز از اين جراحي، به ايران اعزام مي‌شود و با وجود سپري کردن دوران نقاهت در تهران، پس از اوج‌گيري جنگ در افغانستان برحسب تكليف از طريق خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران و با توجه به احساس مسئوليت شرعي و حرفه‌اي خبرنگاري و رسالتي كه بر دوش داشت؛ مجدداً چهاردهم مردادماه به محل كارش در مزارشريف اعزام شد و در زمان بسيار كوتاهي به مدت سه روز - تا هفدهم مردادماه - خبر سقوط مزارشريف و به خاك و خون كشيدن، قتل‌عام زنان، مردان و كودكان بي‌گناه را به ايران و سراسر جهان مخابره نمود.

محمود صارمي به‌همراه ديپلمات‌هاي کنسولگري جمهوري اسلامي در هفدهم مردادماه ۱۳۷۷، غريب و بي‌گناه در زيرزمين كنسولگري ايران به‌شکلي فجيع و با بي‌رحمي تمام به‌وسيله پيشرفته‌ترين سلاح‌هاي آمريكايي توسط تروريست‌هاي طالبان به رگبار مسلسل بسته شد و به صف ره‌پويان قافله قلم‌داران شهيد پيوست.

روحش شاد ويادش گرامي باد -

نام:
ایمیل:
* نظر: