آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه محمد رسول الله شیراز:
نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه محمد رسول الله شیراز در یادداشتی به بررسی پیروی مردم از خدا و رسول پرداخته است.
حجت الاسلام عباس حاجی پور، نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه محمد رسول الله شیراز، در یادداشتی به بررسی پیروی مردم از خدا و رسول پرداخته است. متن این یادداشت بدین شرح است:

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَینَ یدَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! (در هیچ کاری) بر (حکم) خدا و پیامبر او پیشی نگیرید و از خداوند پروا کنید، که خداوند شنوا و دانا است.»در این آیه خداوند از تقدّم و پیشی و پیشدستی بر رهبر جامعه اسلامی به شدّت نهی نموده است، و اینکه هیچ حکمی را بر حکم خدا و پیغمبرش مقدم ندارید. پیش از فهم و دریافت سخن و دستور خدا و رسول درباره حکم چیزی، سخنی نگوئید. پیش از اخذ فرمان از خدا و پیغمبرش، عملی را انجام ندهید. در جائی که خدا و پیغمبرش حکمی‌ دارند، شما حکم نکنید، یعنی حکمی نکنید مگر به حکم خدا و رسول او، و باید که همواره این ویژگی در شما باشد که پیرو و گوش بفرمان خدا و رسول باشید. زیرا کسی که در کارهایش از خدا و پیامبر پیشی و سبقت می گیرد، در مدیریت نظام اسلامی خلل وارد کرده و جامعه را به هرج ومرج می کشاند و در حقیقت نظام قانون گذاری را بازیچه تمایلات خود قرار می دهد و قرآن، موارد تقدّم و پیشی گرفتن بر پیامبر را بیان نکرده است تا شامل نهی از انواع پیش افتادن ها در امور عقیدتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیر آن در گفتار وکردار گردد.عمل به این آیه، جلوی بسیاری از خطاها را می گیرد. زیرا گاهی خواستۀمردم، پیروی انسان از حدس و تخمین یا میل به ابتکار ونوآوری و یا قضاوت عجولانه و یا گمان آزاداندیشی، انسان را وادار به گفتن، نوشتن و یا گرفتن تصمیماتی می کند که ناخودآگاه از خواستۀخدا و رسول جلو می افتد. همان گونه که گروهی به گمان عبادت، قاطعیت، انقلابی بودن و زهد و ساده زیستی، از خدا و رسول پیشی گرفتند و به قول معروف کاسۀداغ تر از آش شدند.پذیرش و عمل به آن دسته از آداب و عادات و رسوم اجتماعی و یا مقرّرات و قوانین بشری که ریشه در قرآن و حدیث ندارد و برخاسته از عقل و فطرت نیست، نوعی پیش افتادن از خدا و رسول است.
درایام شهادت امیربیان مولای متقیان اول چیزی که درروش زندگی امیرالمومنین مشاهده می شود فرمانبری بدون کم وکاست حضرت ازپیامبراسلام است
درفراضی ازصلوات شعبانیه میخوانیم
المتقدم لهم مارق والمتاخرعنهم زاهق واللازم لهم لاحق
شرط پیروی ازامام جامعه نه پیشی گرفتن ازامام است نه عقب افتادن بلکه همراهی وهمدوشی امام جامعه می باشد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: