آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
به همت سازمان بسیج علمی پژوهشی سپاه فجر فارس؛
نخستین رویداد ملی «تا ثریا» به همت سازمان بسیج علمی پژوهشی سپاه فجر فارس در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار شد.
  نخستین رویداد ملی «تا ثریا» صبح امروز به همت سازمان بسیج علمی پژوهشی سپاه فجر فارس در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار شد.

سردار یدالله بوعلی فرمانده سپاه فجر فارس در آغاز این رویداد ملی، اظهار داشت: تولید علم همیشه از چند نفر شروع می‌شود با حمایت شرکت‌ها به بهره‌برداری اقتصادی می‌رسد، پس نباید از ارائه ایده‌ها غافل ماند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است دسترسی ما به دانش جهانی کمتر باشد، تاکید کرد: ما نباید از پیشرفت‌های جوانان در عرصه‌های مختلف غافل بمانیم.

نخستین رویداد ملی «تا ثریا» در شیراز آغاز به کار کرد

بوعلی با تاکید بر اینکه ورود سپاه در این حوزه یک ورود حمایتی است، ادامه داد: باید در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان رویکردی همه جانبه داشته باشیم.

فرمانده سپاه فجر فارس با اشاره به اینکه بسیج در همه اقشار حضور دارد، تصریح کرد: این حوزه دارای خلأ بسیاری است و موازی کاری باعث مشکلاتی در این زمینه شده است تا متمرکز شویم و یک هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط با این حوزه به وجود آید تا با این هم‌افزایی، نیازها بهتر تشخیص داده و بهتر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود.

سرهنگ پاسدار قاسم علیپور معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس هم در این برنامه، با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بیشترین توجه را به دانش بنیان‌ها داشته‌اند تصریح کرد: در این راستا سپاه فجر فارس برای حمایت از دانش بنیان‌ها و به مرحله اقتصادی رساندن فعالیت‌های این گونه شرکت‌ها، بسیج کنندگی که ماموریت اصلی سپاه است را در این راه به کار گرفت.

وی با بیان اینکه 89 طرح فناورانه برای رویداد تا ثریا به دبیرخانه ارسال شد، ادامه داد: در نهایت 15 طرح دانش‌بنیان و ده نیاز سازمان‌های اقتصادی بر اساس زنجیره نیاز استان برای ارائه در این رویداد انتخاب شد.

نخستین رویداد ملی «تا ثریا» در شیراز آغاز به کار کرد

به گفته علی‌پور، دانش‌بنیان‌ها باید در مسئله اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی جایگاه قابل توجهی داشته باشد و باید این امر مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد.

حقی مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج هم در ادامه با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان از ده سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، اظهار داشت: هم اکنون حدود دو درصد از اقتصاد در کشور اثر دانش‌بنیان‌ها تأمین می‌شود که برای جبران عقب ماندگی باید مدل‌های خاصی را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه چالش جدی در حوزه دانش‌بنیان‌ها داریم، گفت: وزن اصلی اقتصاد ما در کشاورزی صنایع و معادن نفت در حالی که وزن اصلی در دانش بنیان‌ها در حوزه‌های خدمات بازی و سرگرمی و امثال آن است و این یعنی حجم زیادی از مسائل ما عملاً از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها بی‌بهره هستند.

به گفته حقی چالش دوم در دانش بنیان‌ها، این است که مجموعه‌های سرمایه‌گذاران و پشتیبان‌ها به صورت هم افزا عمل نمی‌کنند و این باعث شده آن ظرفیت پشتیبانی آنگونه که باید دست پشتیبان‌ها را نگیرد.

نخستین رویداد ملی «تا ثریا» در شیراز آغاز به کار کرد

عدم وجود عدالت در دسترسی به منابع چالش سوم که به گفته حقی، دانش‌بنیان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج با بیان اینکه اگر سپاه می‌خواهد اقدامی انجام دهد باید این چالش‌ها را برطرف کند، تاکید کرد: رویدادهای تا ثریا را مسیر رفع این چالش‌ها را نشان می‌دهد.

به گفته وی، تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد با حضور در میزهای مذاکره ظرفیت‌های خود را به سرمایه‌گذاران ارائه داده و از عدالت در نوآوری بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه ارائه تیم‌های فناور از دیگر اقداماتی است که در برنامه تا ثریا برای جذب سرمایه‌گذار و پشتیبان برگزار می‌شود، ادامه داد: مجموعه پیشگامان در سپاه وظیفه تجاری‌سازی تیم‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان مردمی را بر عهده دارد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: