آخرین اخبار
کد خبر: ۱۳۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس:
معصومه صادقی در مصاحبه ای در خصوص فرایند جذب دانشجويان دانشگاه فرهنگیان فارس بیان داشت ‌با اصلاح فرایند جذب و گزینش دانشجومعلمان، تحولی عظیم در بدنه آموزش و پرورش رقم خواهد خورد.


به گزارش خبرگزاری تنویر،معصومه صادقی دبیر شورا تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس در مصاحبه ای اصلاح فرایند جذب و گزینش دانشجو معلمان را عامل  تحولی عظیم در بدنه آموزش و پرورش خواند. 

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است :

صادقی اظهار داشت : این روزها خبرهای ضد و نقیض زیادی از سمت وزارت آموزش و پرورش درباره جذب و گزینش معلم به گوش می‌رسد.

ایشان در این  خصوص گفت: طرح۱_۳ یکی از طرح‌های جذب دانشگاه فرهنگیان است، 
بدین گونه که افراد برای ورود به حرفه معلمی، ۳سال در دانشگاه‌هایی که تحت نظارت وزارت علوم است، تحصیل کرده و سپس ۱ سال برای فرا گرفتن مهارت‌های مورد نیاز حرفه معلمی، وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

این مقام نظر به  این که آیا شیوه جذب و گزینش کنونی دانشگاه فرهنگیان نیاز به تغییر دارد یا خیر گفت:
یکی از موانع عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این است که بعضی از قوانین مربوط آموزش و پرورش باید بازنگری شوند تا مقدمات اجرای سند را فراهم کنند‌، یکی از قوانین، قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش است که مصوب سال ۱۳۷۴ می‌باشد و بدون هیچ تغییری تا هم‌اکنون نیز در حال اجرا شدن هستند.
ایشان بیان داشت: طبیعتا معیارهایی که حدود ۳۰سال قبل برای پذیرش معلم وجود داشته، با گذشت زمان پاسخگوی نیازهای روز آموزش و پرورش نخواهد بود و مستلزم تغییر است.

صادقی خاطر نشان کرد: به کارگیری سیاست‌های مناسب در فرایند جذب معلمان و ارتقای کیفی شیوه‌های جذب و گزینش  از طریق این دانشگاه گامی اساسی و موثر است که در مقایسه با سایر شیوه‌های تامین نیرو برتری بسیاری دارد، اما تا زمانی که ساز و کار و جزئیات طرح‌های پیشنهادی مشخص نشود، مرهمی بر زخم‌های جذب و گزینش کنونی نخواهد بود.

این مسئول باطرح سوالاتی از جمله :
_ افراد برای ورود به حرفه معلمی مبانی مربوط به رشته خود را در کدام دانشگاه فرا می‌گیرند؟
_این ۱ سالی که دانشگاه فرهنگیان باید تربیت معلم را برعهده بگیرد، چه رویکردی قرار است پیش بگیرد؟
همین رویکرد فعلی یا اینکه قرار است که در انتخاب برخی اساتید و محتوا تجدید نظر کند؟
_گزینش و استخدام دانشجویان در کدام برهه زمانی این ۴سال اتفاق خواهد افتاد؟
_همکاری بین سایر دانشگاه‌ها و دانشگاه فرهنگیان برای تحصیل ۳ سال دانشجویان چگونه شکل می‌گیرد؟
_آیا تفکیک مبانی آموزشی از مبانی تربیتی راه‌حل مناسبی است.
یاد آور شد؛ طرحی که برای آن سناریوی اجرا تعیین نشود صرفا یک هدف است نه راهکار. 

صادقی ادامه داد: وقتی طرحی با کلی‌گویی تدوین شود و جزئیات آن مشخص نباشد، سلیقه عوامل اجرایی در اجرای آن دخیل شده و راه مناسبی برای اصلاح وضع موجود نخواهد بود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس افزود: از آنجا که دانشگاه فرهنگیان بزرگترین مجموعه علمی_تربیتی کشور توان بالایی در رشد معلمان به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور را دارد و به اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت، این دانشگاه نقش ارزنده و زیربنایی در پرورش نسلی با هویت ایرانی اسلامی و آینده ساز را ایفا می‌کند، لازم است همکاری بین وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش بیشتر و پررنگ‌تر شود تا شاهد ارتقاء کیفی و کمی این دانشگاه باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: