آخرین اخبار
کد خبر: ۱۳۰۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
یادداشت | فائزه محمودی

با انقلاب اسلامی ریل گذاری حرکت دولت و کشور بر اساس تحقق عدالت در عرصه های آموزشی،
بهداشتی ،خدماتی و... آغاز شد.
در طی مسیر رسیدن به عدالت آموزشی در طی این ۴۰ سال؛ اگر چه در همه مناطق لوله کشی گاز و بیمارستان و خدمات و.. وجود نداشته باشد اما آموزش و پرورش افتخار این را دارد که اکنون در دورترین روستاهای کشور، معلم و حتی مدارس عشایری داشته باشد و در این امر خدمت و عدالت، به نسبت ارگان های دیگر پیشران است. 
اما این حرکت با گسترش و حمایت از مدارس خصوصی و چشم بستن به روی ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس خصوصی  و سکوت دربرابر کاهش کیفیت آموزشی مدارس دولتی، مسیر رسیدن به عدالت آموزشی را طولانی و ناهموار کرده است. 
هم اکنون با طرحی تحت عنوان پته ای سازی آموزش و پرورش، با یک هشدار جدی مواجه ایم که در صورت اجرا و تصویب، این مسیر طی شده به عدالت آموزشی از ریل حرکت بازمانده و حتی به طور کامل خارج می شود و چه بسا که حتی همین دستاوردها به آرزو تبدیل شود. 
آیا ممکن است این عدالت سیلاب شده را صرفا با یک طرح درست کرد؟ سیل بند عدالت  نه صرفا بر غلیانِ مشکل اقتصاد و معیشت، که بر همه‌ی عوامل موثر در تحقق عدالت آموزشی و تربیتی باید بسته شود. 

طرح پته سازی طرحی تقلیدی با رنگ و لعاب تحولی و عدالت آموزشی روی کاغذ ؛ اما آیا در کلاس درس مدارس خصوصی به نتیجه خواهد رسيد؟ 
از دادن حق انتخاب به والدین میگوید اما در سایه اش واگذاری مسئولیت نظارت و ارزشیابی مدارس به والدین است و مسئولین نظارتی و ارزشیابی که با این طرح از مسئولیت خود رها میشوند و پاسخگو نخواهند بود چرا که قدرت نظارت از مسئولین کاسته می‌شود. 
والدین علاوه بر نظارت برای رسیدن به عدالت آموزشی فرزند خود باید بین این مدرسه خصوصی و آن مدرسه خصوصی سرگردان باشند و بی صدا فریاد کنند چرا که برای حق انتخاب خود ؛یارانه آموزشی دریافت کرده اند. و سوال اینجاست که حق انتخاب مدرسه شامل دانش آموزان ساکن در روستاها و شهرستان ها نیز می‌شود؟
آنها مگر چند انتخاب جلویشان است که حق انتخاب به آنها داده شود؟
 مدارسی که در یک بازار رقابت آشکار برای دریافت هزینه از والدین [جذب مشتری به نام دانش آموز] در ازای ارائه کیفیت بیشتر و خدمات بیشتر باید در این رقابت پیروز شوند وگرنه از بین خواهند رفت... اصلا رقابت تا چه اندازه همسو با فرهنگ ایرانی و اسلامی می باشد!؟
از سوی دیگر با دادن علنی هزینه یعنی یارانه آموزشی به مدرسه و دریافت آموزش ؛آموزش کالایی نمیشود؟و مدرسه فروشنده؟ این فرایند با اصل ۳۰ قانون اساسی تناقض علنی ندارد؟
با اجرای این طرح نه تنها عدالت آموزشی حل نمیشود بلکه محدوده ناعدالتی گسترده تر هم میشود...
نام:
ایمیل:
* نظر: