پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
تقدیم به مردانی که ۲۶ مرداد سالروز بازگشت شان به میهن است
ناصر حیدری یکی از هزاران آزاده ای است که 26 ماه اسارت را برای دفاع از دین و وطن خود با جان و دل خرید.

به گزارش خبرنگار تنویر از خرامه، ناصر حیدری فرزند آقاجان متولد 1346 در روستای معزآباد جابری شهرستان خرامه، جانباز آزاده شیمیایی 25 درصد است که همزمان با نزدیک شدن به سالروز بازگشت آزادگان هشت سال دفاع مقدس پای خاطرات او نشسته ایم.

وی در 18 سالگی با عضویت در بسیج عازم جبهه های حق علیه باطل شد تا از دستاوردهای نظام و انقلاب دفاع کند و همانند هر ایرانی دیگری حضور در این عرصه را تکلیف خود دانست .در اول خرداد سال 65 به عضویت سپاه درآمد و بعد از ورود به جبهه در دو عملیات والفجر هشت در لشکر 19 فجر یگان دریایی و در سال 67 در عملیات بیت المقدس هفت درتیپ امام حسن مجتبی (ع) گردان امام سجاد(ع) خرامه و یک تک دشمن در 4 تیرماه سال 67 حضور یافت.

نحوه اسارت:

در عملیات والفجر همزمان با شهادت شهید حاج سلیمان زارع ، شهید ابوالقاسم ایزدی و شهید علیزاده، شیمیایی شد و به همراه 1200 نفر از هموطنان خود از جمله محمد علی احمدی ، سید عبدالرحیم حسینی و رضا زارع از خرامه به اسارت عراقی ها در آمد.

در اولین روز از اسارت ،شهید سید کریم غفاری و شهید سبز علی سعیدی جان خود را فدای اسلام کردند.

بعد از اسارت، 3 روز در شهر العماره، دو هفته در بغداد و سپس وارد اردوگاه شماره 13 دشمن در شهر رمادیه شدند و مدت 26 ماه در اسارت ماندند.

در این مدت عراقی ها اسرای ایرانی را تحت فشار شکنجه های روحی، خوراکی، روانی، فیزیکی و جسمی قرار می دادند و هرچه که شکنجه های دشمن شدت می گرفت مقاومت اسرای ایرانی شدت بیشتری می گرفت.

اسرای ایرانی با اصرار زیاد از عراقی ها تعداد محدودی قرآن، نهج البلاغه، مداد و کاغذ گرفتند و در این فرصت از عبادت و ذکر خداوند غافل نشدند.

افرادی که سواد کمتری داشتند با کمک افراد باسواد تر از پاکت های سیمانی و کارتن استفاده کردند و به علم آموزی مشغول شدند.

خاطره روز اول اسارت از زبان ناصر حیدری:

زمانی که ما را به اردوگاه اسرا انتقال دادند برای اینکه نحوه شکنجه دادن و برخوردشان را به ما بفهمانند و در ادامه روحیه ما را تضعیف کنند، اسرای قدیمی ایرانی را که در اردوگاه بودند به شدت جلوی ما مورد شکنجه قرار دادند.

بعد از آشنایی اسرای قدیمی و جدید، اسرای قدیمی تجربه های خود را به اسرای جدید منتقل کردند و اسرای جدید و قدیم انزجارشان را به عراقی ها نشان دادند و عراقی ها مدتی بعد از این کار خود پشیمان شدند.

بازگشت به کشور:

بعد از اینکه کشور عراق با کویت درگیر شد و عراق شکست خورد عراقی ها مجبور به آزاد کردن اسرای ایرانی شدند.

سه روز در تهران در یکی از ورزشگاه های نیروی مسلح ماندند و سپس به همراه بیش از 100 نفر از اسرای استان فارسی به شیراز آمده و سپس به همراه چهارنفر از اسرای خرامه ای به خرامه رسیدند که مورد استقبال گرم مردم خرامه قرار گرفتند.

حرف آخر:

علت پیروزی ما در این جنگ حق علیه باطل اعتقاد کامل مردم ایران برای پاسداری از ارزشهای نظام و انقلاب بود. روزهای اسارت همه روز آن برای ما خاطره است هر طلوع و غروبی که صورت می گرفت و هر نمونه برخورد شکنجه ای دشمن که روز به روز شدت می گرفت و روز به روز مقاومت اسرای ایرانی شدت می گرفت.

گفتگو از : محمد مهدی منوچهری

انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: