جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۰۹:۳۰
آخرین اخبار
کد خبر: ۱۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۸
بررسی شعار مرگ بر آمریکا
مگر می شود مثلا مذاکرات محرمانه باشد، اما همان شب طرف آمریکایی ریز مذاکرات را با نتانیاهو در میان گذارد و بلافاصله مطبوعات صهیونیستی مطالب را منتشر کنند و ما کماکان به آمریکا خوشبین باشیم؟ آیا درست است که مسئول سیاسی اتحادیه اروپا به صراحت بگوید ما فشار و مذاکره را هم‌زمان پیش می‌بریم، ما مذاکره را بدون مرگ بر آمریکا پیش ببریم؟

تا کی باید «شعـار مرگ بر آمریــکا» داد؟

مگر می شود مثلا مذاکرات محرمانه باشد، اما همان شب طرف آمریکایی ریز مذاکرات را با نتانیاهو در میان گذارد و بلافاصله مطبوعات صهیونیستی مطالب را منتشر کنند و ما کماکان به آمریکا خوشبین باشیم؟ آیا درست است که مسئول سیاسی اتحادیه اروپا به صراحت بگوید ما فشار و مذاکره را هم‌زمان پیش می‌بریم، ما مذاکره را بدون مرگ بر آمریکا پیش ببریم؟

سرویس سیاسی شیرازه/ حسین برجی- بعد از بازگشت رئیس جمهور از نیویورک، یکی از نمایندگان مجلس از درخواست های آمریکایی ها برای امتناع ایرانی ها از تکرار شعار «مرگ بر آمریکا» خبر داد اما این خبر در شلوغی بازتاب های مکالمه ۱۵ دقیقه ای روسای جمهور ایران و آمریکا گم شد ولی نهایتا امتداد آن مذاکره چند دقیقه ای، به پیشنهاد حذف این شعار از داخل منجر شد.

برخی با فراهم یافتن فرصت و با هدف ریل گذاری برای سیاست خارجی دولت جدید تلاش‌هایی جهت کمرنگ کردن یا حذف شعار «مرگ بر آمریکا» به بهانه شرایط جدید در روابط ایران و آمریکا ترتیب دادند که سبب  واکنش های متفاوتی در بین شخصیت های کشوری و لشکری، افکار عمومی و اصحاب رسانه شد و هر روز بر ابعاد این واکنش ها اضافه می شود.

مدعیان این شرایط، سخت تلاش کردند تا با استفاده از خاطرات هاشمی رفسنجانی چنین القاء کنند که حضرت امام(ره) با حذف این شعار موافق بوده‌اند، اما تاکنون با روشنگری نیروهای دلسوز انقلاب این حربه به جایی نرسیده است.

آنها بی توجه به مطالبه اصلی مردم و با شیفتگی کم نظیر، تنها با استدلال و افتخار ورود به شرایط جدید، کاملا شتابزده با ایجاد هیجان و حاشیه در مورد شعار مرگ بر آمریکا به زعم خود دنبال حذف این شعار استراتژیک و تبدیل آن به مطالبه مردمی هستند و از طرف دیگر هر کس بگوید «مرگ بر آمریکا» فوراً او را مخالف دولت و مردم معرفی می کنند!

طوری فضای کشور را برای طرف مقابل تصویر می کنند که گویا حکومت عوض شده نه دولت! به دنبال آنند که نظام به سرعت مواضع اصولی خود را تغییر دهد. مواضعی که در 30 سال گذشته با تکیه بر آن توانسته عزت و استقلال ایران را دوچندان کند.

البته دلیل اصلی بوجود آمدن چنین وضعیتی را باید در تلقی دولت از اولویتهای کشور و نگاه خوشبینانه به طرف های خارجی که نمی تواند از هیچ ثبات تضمین شده ای برخوردار باشد و با کوچکترین کنش و واکنشی دستخوش تغییرات می شود، جستجو کرد.

براستی مگر آمریکا چه کرده است که باید شعار مرگ بر آمریکا برداشته شود؟ آیا جز این است که هواپیمای مسافربری ما را زد؛ از صدام علیه ایران حمایت کرد؛ حلقه‌های تحریم را یکی پس از دیگری تنگ‌تر کرد و املاک و دارایی‌های ما را بلوکه کرد. یا همین اواخر فقط چند روز بعد از مذاکرات اخیر هسته ای به اصطلاح امیدوار کننده! مطرح کردن این مسئله که گزینه‌ نظامی کماکان علیه ایران روی میز است از سوی «باراک اوباما» و حتی متهم کردن ملت ایران به داشتن ژن فریبکارانه از سوی «وندی شرمن» آیا نشان‌دهنده‌ رویه و مشی فریبکارانه آنها نیست؟

چگونه می توان انتظار داشت که امریکایی ها ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کنند و شعار مرگ بر آمریکا خود به خود حذف شود؟ چه دلیلی برای حذف این شعار وجود دارد در حالی که غير از تعارفات سياسي و ديپلماتيک شاهد برنامه ديگري از سوی آمريکاییها نيستيم؟ مگر می شود مثلا مذاکرات محرمانه باشد، اما همان شب طرف آمریکایی ریز مذاکرات را با نتانیاهو در میان گذارد و بلافاصله مطبوعات صهیونیستی مطالب را منتشر کنند و ما کماکان به آمریکا خوشبین باشیم؟ آیا درست است که مسئول سیاسی اتحادیه اروپا به صراحت بگوید ما فشار و مذاکره را هم‌زمان پیش می‌بریم، ما مذاکره را بدون مرگ بر آمریکا پیش ببریم؟

اما مردم در داخل کشور خطاب به سیاسیون اعلام می کنند، چند روز دیگر «محرم» است، عاشورا باز هم به موقع از راه رسید، بیلبوردهای ما را جمع کردید که آمریکا عصبانی نشود، اما متوجه نشدید آنچه بیشتر باعث وحشت آمریکا است، پرچم عزای حسین(ع) است. مردم مقاوم ایران اسلامی با صدایی رساتر از همیشه می گویند، ما گفتیم «مرگ بر صدام» و صدام را به گور فرستادیم؛ گفتیم «مرگ بر شوروی» و کمونیسم را به موزه فرستادیم و فروپاشی شوروی را شاهد بودیم؛ گفتیم «مرگ بر منافقین» و منافقین را به ذلت نشاندیم و آنقدر «مرگ بر آمریکا» می‌گوییم تا ایالات متحده را به پنجاه ایالت منفرده تبدیل کنیم.

در داخل کشور نیز بهتر است برخی‌ها بدانند، 13 آبان امسال شعار اصلی و محوری مردم  «مرگ بر آمریکاست» و حاشیه سازی ها و اعلام شعار جایگزین برای آن نه تنها از اهمیت و جایگاه تاثیرگذار این شعار استراتژیک نمی کاهد، بلکه از نظر مفهومی به آن وسعت هم می بخشد.

حالا کلید حذف شعار «مرگ بر آمریکا»، در دست خود آمریکایی‌هاست و آن‌ها هستند که باید با کارهای خود، ضمن برطرف کردن تدریجی بی‌اعتمادی‌های ریشه دار، عمیق و تاریخی ملت ایران، زمینه بهبود روابط با جمهوری اسلامی را فراهم آورند و فرصت مذاکرات پیش رو، آزمون واقعی برای صداقت آمریکاییهاست که اگر آنها در این امتحان جدید رد شوند ، زیان جدی خواهند دید و این زیان به یک افسوس تاریخی برایشان تبدیل خواهد شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: