آخرین اخبار
کد خبر: ۲۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
سردار غیب پرور بررسی می کند: مدیریت جهادی چیست؟ مدیر جهادی کیست؟
چنین مدیری با ضریب دادن به مسائلی که اساسا نباید ضریبی پیدا کنند، در پی آن است تا منافع خود را از میان هیاهوها کسب کند.

تنویـــر/ غلامحسین غیب پرور: رهبر معظم انقلاب چند سالی است که با نامگذاری سالها مسیر پیشرفت کشور را در جهت رشد و بالندگی مشخص می کنند. ایشان در سال 93 با تاکید بر اقتصاد و فرهنگ، بحث مدیریت جهادی را مطرح کردند. راهکاری که چنانچه در آن همتی شود شاهد تحول عظیمی در عرصه های مختلف خواهیم بود.

اما مدیریت جهادی مولفه های متعددی را شامل می شود که نگارنده به اختصار در قالب سلسله مطالبی کوتاه به آن خواهد پرداخت.

کم توقعی و بی هیاهو بودن

هیاهو؛ جنجال و حاشیه‌سازی که این روزها به غلط به عنوان قدرت و توانمندی رسانه‌ای یک مدیر تلقی می‌شود، بیشتر از این‌که نشانه قابل افتخاری برای او باشد، گواهی بر خالی بودن دست او از داشته‌های مدیریتی و مهم‌تر از آن، نبود مقوله خدامحوری در نظام فکری او است.

چنین مدیری با ضریب دادن به مسائلی که اساسا نباید ضریبی پیدا کنند، در پی آن است تا منافع خود را از میان هیاهوها کسب کند. اما چنین رویه‌ای در قاموس یک مدیر جهادی، نه تنها دیده نمی‌شود؛ بلکه دوری از هیاهوها یک اصل مدیریتی برای او محسوب می شود. چرا که اساسا هیاهو در نگاه او، علاوه بر تضاد با مشی اعتقادی‌اش، اتلاف انرژی مجموعه تحت مدیریت او نیز محسوب می‌شود که می‌تواند ماموریت اصلی را تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر، مدیر جهادی بر اساس همین رویه دوری از فرعیات، بی‌توقعی را پیشه می‌کند. او از آن‌جا که عرصه مدیریت را صحنه جهاد برای رضای خدا می‌پندارد، دیگر دل به موارد این دنیایی از جمله پاداش‌های مادی نمی بندد. او پر کار است و کم توقع؛ بازدهی او با انتفاعش از بیت المال مسلمین قابل قیاس نیست. برای هر کاری انتظار پاداش و تشویق ندارد. ارزش عملش را با ریال و دلار و سکه و کارت هدیه معامله نمی کند.  

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: