سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
berooz
۱۴:۱۹:۰۵
کد خبر: ۲۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
دانشمندان آمریکایی در تلاش برای شناسایی بهتری باکتری خوبی که از زنان در برابر عفونت اچ‌آی‌وی و دیگر بیماریهای مقاربتی حفاظت می‌کند، برای اولین بار به پرورش سلولهای پوست واژن در خارج از بدن پرداختند.

 محققان واحد پزشکی دانشگاه تگزاس در گلاوستون و موسسه علوم اوک کرست در پاسادانای کالیفرنیا به بررسی ارتباط بین سلولهای پوست و یک باکتری «خوب» پرداخته‌اند.

سلامت واژن انسان به یک ارتباط متقابل/مبتنی بر همزیستی سودمند با باکتریهای خوب وابسته است که در سطح آن زندگی کرده و از محصولات تولید شده توسط سلولهای پوست این منطقه تغذیه می‌کنند.

این باکتریهای خوب در عوض یک سد فیزیکی و شیمیایی در برابر باکتریهای بد و ویروسها از جمله اچ‌آی‌وی ایجاد می‌کنند.

این اولین بار است که محققان موفق به پرورش سلولهای پوست واژن انسان در ظرف آزمایشگاهی شده‌اند. جوامع باکتریایی پیش از این هرگز بطور موفق در خارج از بدن انسان پرورش نیافته بود.

محققان با استفاده از این مدل واژن انسان دریافتند که جوامع خاصی از باکتریها، روش آلوده سازی و تکثیر اچ‌آی‌وی را تغییر می‌دهند.

مدل آزمایشگاهی آنها به ارزیابی محتاطانه و کنترل‌شده جامعه پیچیده باکتری‌ها برای شناسایی گونه‌هایی خواهد پرداخت که دفاع بدنی را در مقابل اچ‌آی‌وی تضعیف می‌کنند.

این سیستم همچنین می‌تواند به ارزیابی بهتر داروهای ضدباکتری کنونی و آینده از لحاظ چگونگی تعامل آنها با باکتری‌های خوب و بد کمک کند.

این پژوهش در مجله PLOS One منتشر شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: