آخرین اخبار
کد خبر: ۳۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
بر اساس اطلاعات منتشره، در سال 2009 تعدادی از پهپادهای RQ-170 به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام منتقل شده و به انجام پروازهای شناسایی بر فراز چین و کره شمالی پرداخته‌اند.
به گزارش تنویر به نقل از مشرق پهپاد RQ-170 اگرچه از نظر ساختار، فناوری و طراحی خاص خود از جمله دستاوردهای مهم صنایع نظامی آمریکا به شمار می‌رود اما پس از شکار موفق این جاسوس پرنده آن توسط واحدهای پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهایتاً رونمایی از نمونه مهندسی‌معکوس‌شده آن توسط نیروی هوا فضای سپاه، تبدیل به نماد شکست و تحقیر نظامی آمریکا طی سال‌های اخیر شده است و اخبار مربوط به آن همچنان جذاب به نظر می آیند.

ماهنامه معتبر "Combat Aircraft" در جدیدترین شماره خود برای اولین بار اطلاعات جالب دیگری را در مورد این پهپاد منتشر کرده است که شاید علت بیان آن، شکسته شدن قفل رموز و اسرار این پرنده فوق مدرن توسط متخصان دفاعی کشورمان باشد. جاسوسی این پهپاد از چین، حضور آن در امارات متحده عربی و سند مالی مربوط به قرارداد پشتیبانی از این پهپاد مواردی هستند که برای اولین بار توسط این ماهنامه منتشر می شوند.

بر اساس اطلاعات این نشریه تخصصی، پهپاد RQ-170 اولین بار در اوایل دهه گذشته میلادی وارد خدمت شده و پیش از آغاز تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی به منطقه خاورمیانه وارد و بر فراز این کشور به پرواز های شناسایی اقدام کرده است. در همان زمان خلبانان و پرسنل پایگاه هوایی "Creech" در ایالت نوادای آمریکا نیز از وجود پهپادی ناشناس در این ایالت خبر می دادند که مشخصات آن مشابه RQ-170 بوده است.

Combat Aircraft افزوده است که این پهپاد در اسکادران سی‌ام شناسایی در این پایگاه حضور داشته و از آنجا به ماموریت اعزام می‌شده است.

پهپاد روح چقدر هزینه دارد؟+عکس
پهپاد RQ-170 در افغانستان

نکته جالب این است که آمریکایی ها این پهپاد را "نگهبان" لقب داده بودند اما خدمه هدایت‌گر آن به دلیل خواص رادارگریزی و شکل خاص بدنه آن، لقب "روح" را به این پهپاد داده بودند.

بر اساس بخش دیگری از توضیحات این ماهنامه غربی، این پهپاد در سال 2007 میلادی برای نخستین بار در پایگاه هوایی قندهار توسط عکاسان رصد شده و با انتشار عکس‌های آن لقب "جانور قندهار" به آن داده شد. در سال 2009 میلادی، تعدادی از این پهپادها به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام منتقل شده و به انجام پروازهای شناسایی بر فراز چین و کره شمالی پرداخته‌اند.

پهپاد روح چقدر هزینه دارد؟+عکس
پهپاد RQ-170 در افغانستان

"نهایتاً تنها در دسامبر سال 2009 میلادی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به وجود این پهپاد اعتراف می کند اما پس از آن تقریبا به طور کامل در مورد آن سکوت کرده و در بودجه های این نیرو و نه در چارچوب سازمانی آن اشاره ای به هزینه ها و یا محل خدمت آن نمی شود."

بر اساس بخشی از اطلاعات منتشره، تعدادی از این پهپادها مدتی در سال 2010 میلادی به پایگاه هوایی Al Dhafra امارات متحده عربی رفته و به احتمال زیاد تلاش داشته اند از آن پایگاه به سمت جنوب ایران رفته و انجام پروازهای شناسایی در مورد سایت های اتمی کشورمان بپردازند. در می 2011 میلادی نیز یک فروند RQ-170 وظیفه نظارت بر عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان برای کشتن اسامه بن‌لادن، سرکرده سابق شبکه تروریستی القاعده را بر عهده داشت.

پهپاد روح چقدر هزینه دارد؟+عکس
RQ-170 غنیمتی در نمایشگاه سپاه


Combat Aircraft افزوده است: اما یکی از جدیدترین اخبار در مورد این پهپاد که اولین سند رسمی در مورد هزینه های این پهپاد است توسط شرکت Engility که مرکز آن در ایالت ویرجینیای آمریکا است منتشر شده است. این شرکت با امضاء قرار دادی با نیروی هوایی آمریکا برای مدت سه سال امور مدیریت شبکه، طرح ریزی نقشه ها و امنیت مدیریت امور مربوط به این پهپاد را بر عهده گرفته است.

این مجله همچنین تاکید کرده است که البته این هزینه تنها بخش کوچکی از هزینه های این پهپاد است.

"بر اساس اعلام نیروی هوایی آمریکا یک فروند پهپاد غیر پنهان کار مثل "ریپر" برای پرواز ، سوخت گیری و تعمیر و نگهداری هر سال هزینه ای در حدود 5 میلیون دلار دارد. می توان این گونه تخمین زد که ناوگان فعلی پهپادهای RQ-170 آمریکایی که شامل 20 فروند است حداقل هزینه ای در حدود 100 میلیون دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی خواهند داشت."


نام:
ایمیل:
* نظر: