آخرین اخبار
کد خبر: ۳۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان شیمیایی فارس:
چوبینی گفت: با تأسیس انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی فارس حدود ۵ هزار جانباز شیمیایی در استان شناسایی شدند.

 به گزارش تنویر، غلام‌حسین چوبینی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: من جانباز شیمیایی 70 درصد هستم و بیشتر جانبازان شیمیایی استان فارس و استان‌های هم‌جوار در عملیات والفجر 8 در منطقه عملیاتی فاو شیمیایی شدند.

وی با بیان اینکه در عملیات والفجر 8 به دلیل پیش‌روی ایران تا عمق خاک عراق از فاو دشمن مجبور به عقب‌نشینی شد، خاطرنشان کرد: وقتی دشمن مثل همیشه به استیصال رسید استفاده از سلاح شیمیایی را در دستور کار خود قرار داده و در سطح وسیعی از گاز شیمیایی خردل استفاده کرد.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان فارس از نحوه شیمیایی شدن خود گفت و افزود: روز سوم عملیات والفجر 8 که مصادف با بیست و سوم بهمن ماه سال 1364 بود زمان برگشت از مأموریت در کنار یکی از نهرهای اروندکنار دو هواپیمای عراقی که از نقطه کور رادار در ارتفاع پایین در حال پرواز بودند بمبی را نزدیک ما رها کرده و در اثر این بمباران 5 نفر از دوستان ما به شهادت رسیدند و دو نفر دیگر مجروح شدیم.

چوبینی با بیان اینکه بعد از شیمیایی شدن ابتدا به اورژانس منطقه و بعد از آن به بیمارستان شهید آقایی اهواز منتقل شدیم، تصریح کرد: پس از درمان‌های اولیه به تهران منتقل شده و در بیمارستان شهید لبافی‌نژاد تهران مورد مداوا قرار گرفته و حدود چهار روز در بیمارستان تهران بستری بوده و بعد از آن مرا به همراه تعدادی دیگر از مجروحان به خارج از کشور انتقال داده و ما را بین شش کشور تقسیم کردند.

وی با اشاره به بستری و تحت درمان قرار گرفتن خود در بیمارستان دانشگاهی شهر گنت کشور بلژیک، اظهار کرد: بعد از چندماه با یک درمان نسبی برای ادامه درمان به شیراز برگشتم و چون عامل شیمیایی من گاز خردل بود بعد از اینکه از محل بمباران به اورژانش منتقل شدیم ما را به استفاده از دوش آب سرد و صابون وادار کردند تا آثار گاز خردل از بین برود.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان فارس با بیان اینکه بعد از یک ساعت دچار تهوع شدید و خارش بدن شده و بعد از آن تاول‌های ریزی در بدن ما نمایان شد، افزود: تا رسیدن به اهواز تاول‌ها بزرگتر شده و روی چشم، ریه و پوست‌مان اثر شدیدی گذاشته و درمان‌های اولیه در بیمارستان اهواز انجام شده و بعد از اینکه به تهران منتقل شدیم تاول‌های روی دست و پاهایمان خیلی بزرگ‌تر شده بود و در تهران آب تاول‌هایی که هرکدام به اندازه یک توپ هفت‌سنگ بود را کشیدند و پوست‌ تاول‌ها را قیچی کردند.

چوبینی با اشاره به صحبت پزشکان بیمارستان بلژیک گفت: نباید پوست‌ تاول‌ها را قیچی می‌کردند زیرا خود این پوست‌ها محافظی برای زخم ما بوده و عارضه شیمیایی مشکلات بسیاری برای من و دیگر جانبازان شیمیایی ایجاد کرده و مشکلات جانبازان شیمیایی که در اثر گاز خردل به وجود آمده بین اکثرشان مشترک است.

وی با بیان اینکه در برخی از جانبازان از همان ابتدا این مشکلات خود را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در برخی دیگر از جانبازان ممکن است بعد از 10 سال یا بیشتر این مشکلات نمایان شده و می‌توان گفت گاز خردل روی چشم، پوست و ریه افراد اثر مستقیم گذاشته و همه این افراد در طول سال‌ها دچار مشکل بینایی و از دست دادن چشم خود می‌شوند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان فارس با اشاره به مشکلات خود مبنی بر چندین بار عمل چشم، تصریح کرد: بینایی من بعد از عمل برای مقطعی کوتاه برگشته و پس از مدتی یکی از چشم‌هایم را به طور کامل و چشم دیگرم تا 70 درصد از دست دادم و در حال حاضر نیاز به پیوند قرنیه دارم.

چوبینی با اشاره به مشکلات بینایی جانبازان شیمیایی اظهار کرد: این افراد باید مرتب و مداوم زیر نظر پزشک قرار گرفته و با استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی باید چشم را همیشه مرطوب نگاه دارند زیرا در اثر گاز خردل سلول‌های اشک چشم جانبازان شیمیایی از بین رفته و وقتی چشم خشک شود در اثر پلک زدن قرنیه چشم زخم شده و منجر به ایجاد لکه و از بین رفتن دید و چسبندگی پلک‌ها شده و خاصیت عدم چسبندگی چشم از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه احساس خارش همیشگی چشم و حس وجود جسم خارجی در چشم برای فرد و خانواده‌اش مشکل ایجاد می‌کند، افزود: جانبازان شیمیایی که ریه‌شان آسیب دیده به صورت مداوم و مستمر در حال سرفه شدید بوده و این سرفه‌ها عوارض جانبی داشته و در زمان استراحت هم خود فرد و هم خانواده‌شان معذب بوده و به همین دلایل از 30 سال گذشته تاکنون همه جانبازان شیمیایی تحت درمان هستند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان فارس از اثرات سوء گاز خردل بر پوست گفت و عنوان کرد: وقتی پوست متأثر از گاز خردل شود، در معرض عوامل خارجی مانند دود ماشین و آلودگی هوا قرار گرفتن موجب اختلالاتی در خون شده و هم روی چشم و هم روی ریه و هم روی پوست اثر گذاشته و با بالا رفتن سن مشکلات جانبی ایجاد شده با مشکلات کلیوی و قلبی شدیدتر شده و هرچه زمان پیش رود درمان سخت‌تر می‌شود.

چوبینی با بیان اینکه در حال حاضر تأثیر سلاح‌های شیمیایی بر روی نسل انسان‌ها در مؤسسه جانبازان شیمیایی در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: سلاح های شیمیایی که در طول دوران دفاع مقدس و حمله دولت بعث وقت عراق بر علیه ایران استفاده شد در سه محور و مقوله تعریف شده و گاز خردل، گاز اعصاب و گاز سیانور یا سیانیت این سه گروه گاز بودند.

وی با اشاره به اثرات مخرب گاز خردل تصریح کرد: گاز خردل از نظر علمی یک کوری اولیه برای نیروها ایجاد کرده این گاز با رطوبت چشم ترکیب شده و تبدیل به اسید شده و سوزش و کوری اولیه در طول خط ایجاد کرده و باعث وحشت می‌شود و بعد از آن تاول‌های تنفسی و بسته شدن راه تنفسی نای اتفاق افتاده و چون مسیر نای نیز مرطوب بوده و موجب این ترکیب می‌شود و بیشتر افرادی که در معرض بمب شیمیایی قرار گرفتند شهید شدند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان فارس با بیان اینکه گاز اعصاب گاز دیگری است که در زمان جنگ هشت ساله ایران مورد استفاده دشمن وقت قرار گرفت، اظهار کرد: این گاز با مختل کردن اعصاب حالت فلج برای فرد ایجاد کرده و دستگاه تنفسی افراد نیز فلج شده و لرزش‌های شدیدی به فرد دست می‌دهد.

چوبینی از گاز سیانور یا سیانیت نام برد و افزود: گاز سیانور گازی بود که دولت بعث وقت عراق به صورت خیلی کم و موردی به کار برد و به محض استفاده وارد خون شده و فرد در جا شهید شده و این گاز در عملیات بدر و عملیات والفجر 10 در سال 1366 زمانی که ایران به طرف سد دربندی‌خان عراق در کردستان عراق حمله ور شده و از شهرهای خرمال و حلبچه گذشته و نیروهای کرد عراق به استقبال ایرانیان آمدند و بعد از ظهر همان عملیات رژیم عراق برای انتقام از کردها هم گاز خردل و هم گاز سیانور را استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در استان فارس حدود 5 هزار نفر جانباز و مجروح شیمیایی شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: بیش از نصف این افراد درصد جانبازی گرفته و تشکیل پرونده دادند و وضعیت تعدادی از ایشان نیز  در دست بررسی و اقدام بوده و فقط به موضوع درمان این افراد انجام شده و باید تعیین درصد شوند و مشخص شود از چه نواحی دچار مشکل شدند تا برای درمانشان بتوانند اقدام کنند و خدماتی که متناسب با نیاز این افراد است ارائه شود.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی فارس دلیل تأسیس این انجمن را عدم آشنایی جانبازان با حقوق خود دانست و تصریح کرد: در این زمینه اطلاع‌رسانی صحیح انجام نشده و انجمن برای دفاع از حقوق جانبازان و آشنا شدن جانبازان با حقوق خودشان و ارائه خدمات مناسب و به موقع، ارتقای کیفیت سلامت جانبازان، حفظ حقوق ایشان و خانواده‌هایشان به طور خودجوش و به واسطه تعدادی از جانبازان شیمیایی با درصد بالا در سال 1385 تأسیس شد.

چوبینی با اشاره به فعالیت‌های انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی فارس اظهار کرد: این انجمن فعالیت خود را با توجه به اساس‌نامه‌ و با اهداف مشخص در زمینه درمانی، فرهنگی، معضلات اجتماعی و خدمات رفاهی طبق دستورالعمل‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه کرده و مانند حلقه واسطی بین جانبازان و بنیاد شهید و امور ایثارگران شیراز، شهرستان‌ها، سایر نهادها و مسئولان استان عمل کرده است.

وی یکی از مهم‌ترین کارهای این انجمن را اعتمادسازی دانست و گفت: امری که در رأس برنامه‌های انجمن قرار دارد ایجاد اعتماد متقابل بین جامعه هدف و مسئولان ذیربط بوده وچون شرایط به گونه‌ای بود که اعتماد طرفین نسبت به هم کمرنگ شده بود و این به نفع جامعه هدف و نظام نبوده و بعضی از افرادی که قصد سوءاستفاده از این فرصت و زیاده‌خواهی در این مسیر را داشتند کوتاه شده و از تضییع حقوق بسیاری از افراد جلوگیری شده و با تأسیس این انجمن زمان رسیدگی به مشکلات افراد از جمله کمیسون تعیین درصد و ارائه خدمات رفاهی و درمانی کمتر از گذشته شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: