جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۱۱:۲۰
کد خبر: ۳۳۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۸
دولت یازدهم در حالی با شعار عقلانیت و اعتدال بر سر کار آمده که هنوز تعریف روشنی از دولت اعتدال ارائه نشده است. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، چندین بار در سخنان خود به بیان دیدگاه‌های خود در این باره پرداخته‌اند. این گزارش، مروری است بر مفهوم اعتدال در سخنان رهبر انقلاب در ده سال اخیر.
به گزارش تنویر به نقل از تابناک؛دولت یازدهم در حالی با شعار عقلانیت و اعتدال بر سر کار آمده که هنوز تعریف روشنی از سوی دولت اعتدال ارائه نشده است. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، چندین بار در سخنان خود به بیان دیدگاه‌های خود در این باره پرداخته‌اند. این گزارش، مروری است بر مفهوم اعتدال در سخنان رهبر انقلاب در ده سال اخیر.

به گزارش «تابناک»، رهبر انقلاب در دیدار هیأت دولت در آبان ماه ۱۳۸۳ بر پایه حدیثی از امیر مؤمنان، صبر، یقین، عدل و جهاد را چهار پایه معرفی کرده و اظهار داشتند: پایه سوم ایمان عدل است. عدل یعنى هر چیزى در جاى خود قرار گرفتن. معناى لغوى عدل هم یعنى میانه. اعتدال هم که مى گویند، از این واژه است؛ یعنى در جاى خود، بدون افراط و بدون تفریط، بدون چپ روى و بدون راست روى. این هم که مى گویند عدل یعنى قرار دادن هر چیزى در جاى خود، به خاطر همین است. یعنى وقتى هر چیز در جاى خود قرار گرفت،‌‌ همان تعادلى که در نظام طبیعت بر مبناى عدل و حق آفریده شده، به وجود مى آید. در رفتار انسان، عدل لازم است. براى حکمران، عدل لازم است. در موضعگیرى، عدل لازم است. در اظهار محبت و نفرت، عدل لازم است.

پس از روی کار آمدن دولت نهم و هشت سال پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، مهم‌ترین اشاره‌های رهبری به مفهوم عدل به صورت زیر است؛

نماز جمعه تهران در آبان ماه ۱۳۸۴

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از خطبه دوم نماز، با اشاره به مسأله هسته‌ای، سیاست جمهوری اسلامی ایران را اعتدال، منطق، تفاهم، مذاکره و تقویت اعتماد اعلام و تأکید کردند: البته سیاست اعتمادسازی باید دوطرفه باشد و اگر غرب به ویژه اروپایی‌ها به دنبال اطمینان یافتن از ایران هستند، باید خود آن‌ها نیز اقداماتی برای جلب اعتماد ایران انجام دهند.

دیدار با کارگزاران نظام در شهریورماه ۱۳۸۷

بعضی‌ها با نام عقلانیت، با نام اعتدال، با نام پرهیز از جنجال و دردسر بین المللى، می‌خواهند از مبانى انقلاب و اصول انقلاب کم بگذارند! این نمی‌شود؛ این نمی‌شود. این نشانه بى صبرى و نشانه خسته شدن است. گاه این خسته شدن را ـ که خودشان خسته شده‌اند ـ به مردم نسبت می‌دهند: مردم خسته شده‌اند! نه، نخیر. مردم آن وقتى که احساس کنند مسئولین کشور با سربلندى مسلمانى و عبودیت خودشان را اعلام می‌کنند، خوشوقت می‌شوند؛ خوشحال می‌شوند. این مردم، مسلمانند. حرکت مردم هم به خاطر همین بود. این مردم مگر‌‌ همان مردمى نیستند که انقلاب کردند؟ شعارهاى انقلاب چه بود؟ این مردم مگر‌‌ همان مردمى نیستند که هشت سال این جنگ مظلومانه را اداره کردند؟ همین مردم اداره کردند. مگر مردم دیگرى هستند؟

بیانات در دیدار دانشجویان‌ مردادماه ۱۳۹۲

یکى از دوستان به مسأله اعتدال اشاره کردند و از من خواستند «اعتدال» را معنا کنم، چون دولت منتخب، شعار اعتدال می‌دهد. به نظرم این تکلیف من نیست که اعتدال را معنا کنم. بالاخره هر کسى یک نیتى، یک فکرى پشت سر حرف و شعارش هست. رئیس جمهور منتخبِ محترم حتماً این کار را خواهد کرد و اعتدال را معنا خواهد کرد و عرصه براى قضاوت‌ها باز است. ما هیچ کس را از قضاوت کردن درباره مطالبى که گفته می‌شود، منع نمی‌کنیم.

دیدار با کارگزاران نظام تیرماه ۱۳۹۳

اعتدال شعار بسیار خوب و مورد تأیید است، زیرا افراط همواره محکوم است.

مراقب باشید که برخی در صحنه سیاسی کشور، با شعار اعتدال، جریان‌های مؤمن را کنار نزنند، زیرا همین جریان مؤمن است که در مواقع خطر زود‌تر از همه سینه سپر می‌کند و در مشکلات نیز، دولت را به طور واقعی کمک می‌کند.

اعتدال‌‌ همان اسلام است؛ یعنی مقابله شدید با کفار و مهربانی با یکدیگر، یعنی امر به معروف و نهی از منکر. اعتدال به این معنا نیست که از کارهایی که جریان مؤمن، احساس وظیفه می‌کند، جلوگیری کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: