سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۰۵:۰۸
کد خبر: ۳۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۴
سبک زندگی اسلامی:
اخلاق اداري در زندگي کاري، کار کردن را شيرين وبا رضايت شغلي توأم مي کند و احساس رضايت مندي و خود شکوفايي از يک سو و رضايت مردم و پيشرفت امور و شکوفايي کار از ديگر سو را فراهم مي نمايد.
به گزارش تنویر؛  رشد و شکوفايي استعدادهاي انسان و جامعه در جهت کمال مطلق، در عرصه کار و عمل بر پايه اخلاق اداري است. فقدان اخلاق اداري يعني محور زمينه و بستر شکوفايي انسان و جامعه در جهت کمال مطلق. زوال اخلاق اداري يعني ظهور احساس ناخشنودي از خود و احساس بطالت و سقوط و هلاکت که به صورت نمودهايي چون ترشرويي، برآشفتگي؛ بدرفتاري؛ بي حوصلگي؛ سست پيماني؛ کارگريزي و بيماري هاي روان تني، بروز مي کند.



امام علي(ع) در نامه اي به مالک اشتر او را به دقت در مجموعه اي از ويژگي ها و خصوصيات در گزينش افراد سفارش مي کند که حاصل اين دقت گزينش عاملاني است متخلق به اخلاقي نيک و انسان هايي گرامي تر، با آبرو و با طمعي کمتر. همچنين در بخش ديگري از اين برنامه مي فرمايد: «پس دربارة کاتبان و دبيران خود بنگر و بهترينشان را بر سر کار بياور و نامه هايي را که در آن تدبيرها و رازهايت نهان است از جمع کاتبان و دبيران به کسي اختصاص ده که به اخلاق از ديگران شايسته تر است»

و در سخني بلند به جابر بن عبدالله انصاري فرموده است: «اي جابر! دين و دنيا به چهار چيز برپاست: دانايي که دانش خود را به کار برد و ناداني که از آموختن سرباز نزند و بخشنده اي که در بخشش خود بخل نکند و درويشي که آخرت خويش را به دنياي خود نفروشد. پس اگر دانشمند، دانش خود را تباه سازد، نادان به آموختن نپردازد و توانگر در بخشش خويش بخل ورزد، درويش آخرتش را به دنيا دربازد»

اخلاق اداري نزد امام علي(ع) از چنان جايگاهي برخوردار بود که آن حضرت در نخستين خطبة حکومتي خود، اساس اداره امور را بر آن معرفي مي نمايد و صداقت و صراحت در کار را از جمله مهمترين مسائل اخلاقي در چنين عرصه اي مطرح مي نمايد اميرمؤمنان علي(ع) آنچه را سفارش نموده خود پيش از بيان آن به ساحت عمل در آورده است و آنچه را پرهيز داده خود پيش از به زبان راندن در عرصه عمل از آن دوري نموده است و از اين رو سخنان ايشان حقايقي به عمل درآمده و راه رسمي قابل پيروي است چنانچه حضرتش فرموده است:

«مردم، به خدا سوگند شما را به هيچ طاعتي وادار نمي کنم مگر اينکه پيش از شما خودم به آن عمل مي کنم و شما را از معصيتي نهي نمي کنم مگر اينکه پيش از شما خود از آن گناه کناره گيري مي نمايم».

انتهای متن/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: