کد خبر: ۳۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
مصاحبه با رمضانعلي طالبي، مسئول سازمان بسيج كارگري كشور
تجربه عمر 35 سال انقلاب اسلامي نشان مي‌دهد اگرچه استكبار جهاني همواره نظام اسلامي را با چالش‌هاي گوناگون اعم از اقتصادي، فرهنگي، سياسي، نظامي و. . . مواجه كرده است، اما همواره ملت ايران به پشتوانه ولايت فقيه راهكارهاي لازم براي مقابله با اين چالش را به دست آورده است.

در شرايط خاص اقتصادي كنوني نيز، طرح«اقتصاد مقاومتي» كه اصول آن توسط رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌اي ارائه شد قادر خواهد بود تا نظام جمهوري اسلامي را در نبرد اقتصادي جديد دشمن سربلند خارج كند. سازمان بسيج كارگري به عنوان يكي از دستگاه‌هاي مرتبط در جهت تبيين سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در حال فعاليت‌هاي گسترده در سطح كشور است كه براي آشنايي با گوشه‌هايي از اين فعاليت‌ها گفت‌وگويي را با رمضانعلي طالبي مسئول سازمان بسيج كارگري داشته‌ايم كه مشروح آن را پيش رو داريد.

از نظر شما معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتي چيست؟

تعاريف زيادي از اقتصاد مقاومتي مي‌توان داشت اما آنچه براي ما مهم است، ديدگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به اين موضوع مي‌باشد. پويا كردن و تحقق و تلاش آحاد جامعه و حاكميت براي استفاده بهينه از ظرفيت موجود در جامعه، يك مفهوم برجسته از اقتصاد مقاومتي مي‌تواند باشد.

اقتصاد مقاومتي راهكار ديرينه جمهوري اسلامي ايران است، در 35 سال انقلاب مردم به خوبي معناي مقاومت و اقتصاد مقاومتي را درك كرده‌اند، مردم ما هرگاه از فرمول مقاومت كه توسط رهبر انقلاب آموزش داده شد استفاده كردند، توانستند با موفقيت از موانع و چالش‌هايي همچون تحريم‌هاي اقتصادي عبور كنند.

بسيج به عنوان اصلي‌ترين حامي انقلاب، چه نقشي را مي‌تواند در تبيين اقتصاد مقاومتي ايفا ‌كند؟

دشمنان ما طي تاريخ انقلاب راه‌هاي بسياري را براي ضربه زدن به نظام پاك و مقدس ما امتحان كردند و به نتيجه نرسيده‌اند، اين بار نيز استكبار جهاني با حربه تحريم اقتصادي و ديگر تحركاتي كه موجب تضعيف اقتصاد جمهوري اسلامي ايران مي‌شود، قصد ضربه زدن به بدنه انقلاب را دارد اما بسيج همچون گذشته براي مقابله با اين نقشه شوم دشمن اعلام آمادگي كرده و تا به حال نيز اقدامات مثبتي انجام داده است.

با توجه به كمي امكانات، بسيج چطور مي‌تواند به اين امر مهم ورود پيدا كند؟

بسيج يك نيروي مردمي و از آن مهم‌تر انقلابي است، به دليل عدم وجود محدوديت‌هاي اداري و حركت جهادي در بسيج، اين نيرو به آساني مي‌تواند با خلاقيت و ابتكار عمل چاره‌اي براي بحران‌هاي اقتصادي بينديشد.

به فرموده امام خامنه‌اي «بسيج كليد طلايي حل مشكلات است»، بسيج اصلي‌ترين و محوري‌ترين نقش در تبيين اقتصاد مقاومتي را مي‌تواند ايفا كند، اين موضوع در صحنه‌هاي مختلف انقلاب ثابت شده و ورود بسيج يعني ورود خودجوش مردم.

نقشه راه بسيج براي ورود به اقتصاد مقاومتي چيست؟

بخش زيادي از وظايفي كه بر دوش سازمان بسيج مستضعفين بود با تأسيس اقشار مختلف بسيج، به صورت تخصصي‌تر در اقشار و سازمان‌هاي بسيج در حال انجام است. سازمان بسيج كارگري نيز به صورت ويژه به موضوع اقتصاد و حمايت از توليدات داخلي كه مقام معظم رهبري نيز بر اجراي اين كار تأكيدات بسياري داشتند و همچنين ارتقاي سطح توليد مي‌پردازد.

نقشه راه سازمان بسيج كارگري، هماهنگ كردن توليد و توزيع در سطح كشور با سطح نياز مردم است كه اين كار موجب ساماندهي شدن توليدات داخلي و مصرف بهينه كالا خواهد شد.

ساماندهي نيازها بر اساس افزايش توانمندي توليد در سطح كشور از اولويت‌هاي سازمان بسيج كارگري است، به اين معنا كه ما ابتدا تمام منافذي كه امكان استفاده از آن براي افزايش توليد در كشور وجود دارد را شناسايي و سپس با مطالعه و تحقيق ميزان نياز كشور را بررسي كرده و با استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي موجود آن نقاط، توليد را افزايش مي‌دهيم. بسيج كارگري وكارگران بسيجي اصلي‌ترين نقش در اقتصاد مقاومتي را ايفا مي‌كند.

كاهش وابستگي به ذخاير نفت و گاز بسيار مورد تأكيد امام خامنه‌اي قرار گرفته است، براي تحقق اين امر تا به حال فعاليتي داشته‌ايد؟

همان طوركه اشاره كرديد رهبر معظم انقلاب بسيار بر موضوع كاهش اتكا به منابع و ذخاير نفت تأكيد داشته‌اند، اين كار موجب افزايش ضريب مقاومت اقتصاد ما خواهد شد، بر همين اساس يكي ديگر از اهداف ما كاهش وابستگي به انرژي‌هاي فسيل پذير است. كاهش اتكا به منابع مالي نفت با افزايش توليد داخلي و ايجاد منابع مالي مثل جاذبه‌هاي گردشگري صورت مي‌گيرد، سازمان بسيج كارگري به صورت ويژه‌اي به موضوع ارتقاي توليد داخلي و ملي مي‌پردازد.

خود شما در بسيج كارگري چه ميزان به حمايت از كارگران و كارآفرينان اهميت مي‌دهيد؟

حمايت از اشخاص مؤثر در صنعت و اقتصاد امري مهم است، بسيج كارگري در دوسال اخير از افرادي كه ايده و طرح‌هاي خلاق اقتصادي داشته‌اند حمايت كرده و تا حد امكان آنها را به واحد‌هاي توليدي معرفي كرده است.

امكان حمايت منطقي از افراد كارآفرين و توليدكنندگان ممتاز در مراجع مختلف اعم از دستگاه قضا يا دولت يكي ديگر از اهداف و اولويت‌هاي ما مي‌باشد؛ شخصي كه سايه حمايت دولت يا نهادي را بر روي سر خود ببيند قطعاً بازدهي كار خود را نيز افزايش مي‌دهد و اين مستقيماً ارتقاي سطح اقتصاد كشور را به دنبال دارد.

البته ايجاد همگرايي بين بسيج و واحد‌هاي توليد صنعتي نيز در همين جهت مي‌باشد، راهبرد ما در بسيج كارگري همسو با اهداف كارفرمايان و كارگران است و بر اين اساس بسيجي در عرصه صنعت و توليد به معناي كسي است كه قادر به بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي فني و تخصصي براي ارتقاي وضعيت كار و توليد مي‌باشد.

با توجه به اعلام آمادگي كمك بسيج و سپاه به دولت از سوي فرمانده كل سپاه، به نظر شما دولت تدبير و اميد به خوبي از ظرفيت‌هاي بسيج و سپاه استفاده كرده است؟

سپاه و بسيج در عرصه‌هاي مختلف با دولت‌هاي پيشين همكاري داشته‌اند، در حال حاضر نيز سپاه و بسيج در برخي از زمينه‌ها مثل پروژه‌هاي كشاورزي و محروميت‌زدايي با نهادهاي دولتي همكاري پيوسته‌اي دارند. با توجه به درخواست كمك رئيس‌جمهور از سپاه و بسيج براي رفع برخي از معضلات موجود در كشور، همان طوركه سردارجعفري فرمانده محترم كل سپاه آمادگي سپاه و بسيج براي ياري رساندن به دولت را اعلام كرد، بسيج و سپاه با ظرفيت بسيار بالايي كه دارند مي‌توانند با ورود به حوزه‌هاي مختلف، موجب رفع معضلات و مشكلات شوند. بخشي از ميليون‌ها نيروي بسيجي را نيروهاي متخصص تشكيل داده‌اند، با شناسايي و استفاده بهينه از اين نيروها مرتفع كردن مشكلات سرعت بيشتري خواهد گرفت، در تاريخ انقلاب هرگاه بسيج در زمينه‌هاي اقتصادي ورود پيدا كرده است، در اندك مدتي توانسته هزينه‌هاي ملي را به طور شگفت‌آوري كاهش دهد. اما با اين اوصاف تا به حال استقبال جدي از سوي دولت براي ورود بسيج جهت رفع معضلات جامعه نديده‌ايم، اميدواريم كه در آينده‌اي نزديك، دولت به صورت جدي از ظرفيت بسيج در مسائل مختلف جامعه به خصوص در اقتصاد و فرهنگ استفاده نمايد.

ستاد اقتصاد مقاومتي در سازمان بسيج كارگري چه اهدافي را دنبال مي‌كند؟

قرارگاه جهاد اقتصادي چند سالي است كه در حال پيگيري پروژه‌هاي جهادي مي‌باشد و به شكر خداوند تا به حال بازتاب خوبي داشته است. بيشترين توجه ما بر روي عرصه صنعت و توليد است، در واقع ارتقاي توانمندي واحد توليدي و پيشگيري از تحقق اهداف دشمن در اقتصاد كشور و مهم‌تر از آن فرهنگ‌سازي براي مصرف و افزايش كيفيت توليد مهم‌ترين اهداف ما مي‌باشند كه اينها همگي در قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج كارگري طرح‌ريزي شده و به اجرا در مي‌آيند.

و سخن پاياني.

متأسفانه واردات بي‌رويه برخي اجناس بر خلاف موازين اقتصاد مقاومتي است كه مسئولان به اين موضوع توجه كافي ندارند، مسئولان بايد از واردات بي‌مورد كالاهاي خارجي ممانعت كنند و حمايت از توليدات ملي را در دستور كارشان قرار دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: