کد خبر: ۳۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
ریشه تشکیل داعش به 15 اکتبر 2006 باز می‌گردد. در این زمان، اتحاد گروه‌های مختلف القاعده در بین‌النهرین به سرکردگی ابو مصعب الزرقاوی، سازمانی تروریستی را با نام دولت اسلامی عراق به وجود آورد.
      به گزارش خبرنگار ناحیه مقاومت بسیج سپاه خرم بید به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، ریشه تشکیل داعش به 15 اکتبر 2006 باز می گردد. در این زمان، اتحاد گروه های مختلف القاعده در بین النهرین به سرکردگی ابو مصعب الزرقاوی، سازمانی تروریستی را با نام دولت اسلامی عراق به وجود آورد.

  دولت اسلامی عراق، شهر بعقوبه را به عنوان پایتخت برگزید و ابوعمر البغدادی را در سمت امیری دولت منصوب کرد. نام حقیقی بغدادی، حامد داود محمد خلیل الزاوی است که در سال 1959 به دنیا آمد.

  وی تا مدتی در سازمان های امنیتی عراق فعالیت داشت اما با روی آوردن به تبلیغ تفکرات سلفی در سال 1985 ، از آن ها فاصله گرفت. او به عنوان رهبر جیش الطائفه المنصوره با القاعده در بین النهرین بیعت کرد.

ابوعمر البغدادی

 

پس از مرگ زرقاوی، ابوعبدالله راشد البغدادی به عنوان امیر شورای مجاهدین عراق برگزیده شد. سپس ریاست دولت اسلامی عراق را برعهده گرفت.

 

ابومصعب الزرقاوی

 

در سال 2010 ، وزارت امور شرعیه دولت اسلامی عراق از کشته شدن راشد البغدادی خبر داد و ابوبکر البغدادی را به عنوان امری جدید دولت اسلامی عراق معرفی کرد.

 

راشد البغدادی

 

بر اساس گزارش واشنگتن پست، البغدادی فارغ‌التحصیل دوره دکترای علوم اسلامی از دانشگاه اسلامی بغداد است

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است: بغدادی در سال ۲۰۰۵ توسط نیروهای آمریکایی دستگیر و به مدت ۴ سال در اردوگاه بوکا واقع در جنوب عراق بازداشت بوده است. گفته‌های برخی از منابع عربی حاکی از آن است که او در همین محل به تمرین با القاعده پرداخته است. ابوبکر البغدادی نقش کلیدی در تشکیل جبهه النصره داشت.

 ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر اسناد طبقه‌بندی شده این آژانس در تیر ماه امسال فاش کرد ابوبکر البغدادی، رهبر داعش ساخته و پرداخته همکاری‌های امنیتی میان سازمان اطلاعات انگلیس، آمریکا و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) است. همکاری میان این سه سازمان شرایط را برای ظهور پدیده‌ای به نام دولت اسلامی عراق و شام (داعش) فراهم کرد.

 

ابوبکر البغدادی


پس از آغاز بحران در سوریه در سال 2011، "ابوبکر بغدادی" جولانی را مأمور فرماندهی عملیات داخل سوریه کرد. جولانی پس از ورود به سوریه، عملیات تروریستی در مناطق مختلف را آغاز کرد. وی دیگر تابع دستورات رئیس خود نبود، بنابراین بغدادی فرمان انحلال جبهه النصره و تشکیل دولت اسلامی شام و عراق (داعش) را صادر کرد.

 

 

ابو محمد جولانی

 

پس از اعلام رسمی تشکیل گروه موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" و ادغام جبهه النصره در آن، اختلافات بین جولانی و بغدادی عمق بیشتری یافت. داعش عملیات نظامی خود را در سوریه آغاز کرد و کنترل مناطق وسیعی را در اختیار گرفت.

 

گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد، حدود 65 درصد از اعضای جبهه النصره با داعش بیعت کردند که بسیاری از ایشان تروریست های غیر سوری بودند. بسیاری از تیپ های النصره، از جمله شورای مجاهدین به رهبری ابو الاثیر – که به عنوان امیر داعش در حلب برگزیده شد- جیش المهاجرین و النصار به رهبری عمر الچچنی به داعش پیوستند.

 

 

عمر الچچنی يا عمر الشيشاني

 

پیوستن یاران جولانی به داعش، سبب شد تا بسیاری از مناطق رقه، بخش هایی از حومه و شهر حلب بدون کمترین مقاومت به دست داعش افتد. 

 

به گزارش المانیتور، تا کنون داعش درگیری مستقیم با ارتش سوریه نداشته است بلکه بیشتر با گروه های مسلح و معارض در نبرد بوده است. در گزارش المانیتور آمده است: داعش به شدت در پی عضوگیری است و برای هر جنگجو 200 دلار در ماه حقوق پرداخت می‌کند.

 

به گزارش السفیر، داعش هیچ گروهی را نه تنها در سوریه بلکه در کل دنیا، به رسمیت نمی شناسد مگر اینکه با خلیفه داعشی بیعت کرده باشد. عملیات مشترک نظامی تنها با گروه هایی ممکن است که خود را پیرو داعش بدانند. مبلغان داعشی می توانند ائمه جماعت تمامی مساجد را تعیین و تغییر دهند. تمامی اموال و منابع مالی به خزانه داعش تعلق داشته و سایر گروه ها حق هیچگونه تملک ندارند.

 

تشکیلات سازمانی داعش

 

سران اصلی داعش:


اول: "ابوبکر بغدادی" که نام واقعی او ابراهیم البدری است.


نفر دوم: "ابومسلم الترکمانی" که نام واقعی او "فاضل الحیالی" است که در دوران صدام از افسران اطلاعاتی بود.
 

 


ابومسلم الترکمانی

 

وزرای داعش:

اول: "عدنان اسماعیل نجم" ملقب به "ابوعبدالرحمن البیلاوی" افسر سابق ارتش صدام و مسؤول نظامی اول در خلافت. وی در ۵ ژوئیه گذشته در موصل از پای در آمد.
دوم: "عبدالله احمد المشهدانی" ملقب به "ابوقاسم" مسؤول جذب اعراب و تأمین تروریستها.
سوم: "محمد حمید الدلیمی" ملقب به "ابوهاجر العسافی" مسؤول ارتباطات و انتقال آموزشها و هماهنگی با بخشهای دیگر داعش
چهارم: "موفق مصطفی الکرموش" ملقب به "ابوصلاح" مسؤول امور مالی.
پنجم: "عبدالواحد خضیر أحمد" ملقب به "ابو لؤی"، مسؤول کل امور امنیتی.
ششم: "بشار اسماعیل الحمدانی" ملقب به "ابو احمد" مسؤول پرونده زندانیان.
هفتم: "شوکت حازم الفرحات" ملقب به "ابوعبدالقادر" مسؤول کل امور اداری.

 

دفتر جنگ:

اول: "خیری عبد حمود الطانی" ملقب به "ابوکفاح" مسؤول بمبگذاری.
دوم: "عوف عبدالرحمن العفری" ملقب به "ابو سجی" مسؤول امور اجتماعی داخل دولت خلافت.
سوم: "فارس ریاض النعیمی" ملقب به "ابو شیماء" مسؤول انبارهای سلاح.

مسؤولان استانی:

اول "احمد عبدالقادر الجزاع" ملقب به "ابو میسره" مسؤول داعش در بغداد.
دوم "عدنان لطیف السویداوی" افسر سابق ارتش صدام ملقب به "ابومهند السویداوی" مسؤول داعش در الانبار.
سوم "رضوان طالب الحمدونی" ملقب به "ابوجرناس" مسؤول داعش در مرزهای عراق و سوریه.
چهارم "احمد محسن الجحیشی" ملقب به "ابوفاطمه" مسؤول داعش در استانهای فرات مرکزی.
پنجم "نعمه عبد نایف الجبوری" ملقب به "ابو فاطمه" مسؤول داعش در استان کرکوک.
ششم "وسام عبد زید الزبیدی" ملقب به "ابونبیل" مسؤول داعش در استان صلاح الدین که چندی پیش در درگیری با نیروهای ارتش عراق به هلاکت رسید.

 

 

 

این در حالی است که منابع رسمی از مشارکت عناصر گروهک تروریستی منافقین در سازماندهی تشکیلاتی گروه تکفیری داعش و تجهیز لجستیک و زرهی تروریست‌های این گروهک خبر می‌دهند.

 

لازم به ذکر است که داعش در زمان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی شکل گرفت، زیر نظر آنان نزج یافت و با کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایشان و دلارهای نفتی ارتجاع منطقه به سوریه و سپس شمال عراق حمله کرد.

 

جالب اینکه در روزهای اخیر، ایالات متحده با ژست مبارزه با داعش و تروریسم، قصد دخالت در امور عراق و تغییر موازنه قدرت در این کشور را دارد.

 

چنانچه "راند پاول" سناتور آمریکایی با انتقاد از سیاست های این کشور در قبال داعش می گوید: ما در جنگ سوریه، با داعش متحد بودیم و در حقیقت در صف این گروه در جنگ مقابل بشار اشد بودیم، آیا حالا می خواهیم با دخالت نظامی در عراق، مقابل متحد خود در سوریه بایستیم؟ این یک تناقض است 

 
نام:
ایمیل:
* نظر: