کد خبر: ۳۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
معاون سوادآموزي آموزش و پرورش فارس:
معاون سواد آموزي آموزش و پرورش فارس گفت: عملكرد سواد آموزي استان در شش ماهه اول سال 93 نسبت به وضعيت مشابه در سال گذشته 250 درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از ایسنا، ناصر قجري شنبه پانزدهم شهريورماه در كنفرانس خبري كه به مناسبت روز جهاني مبارزه با بي سوادي برگزار شد، فارس را در جذب و آموزش بي سوادان يكي از 3 استان برتر كشور محسوب كرد و گفت: در سال گذشته از بين 31 استان كشور رتبه بيست و نهم به فارس رسيد اما در شش ماهه اول سال جاري در حوزه سواد آموزي به عنوان سومين استان برتر شناخته شده ايم.

وي با اشاره به نرخ 94 درصدي با سوادان فارس تصريح كرد: تا زمان پايان برنامه پنجم توسعه يعني تا ابتداي سال94 آمار باسوادان به98.5 درصد خواهد رسيد.

قجري اضافه كرد: تعداد 40 هزار نفر بي سواد از آمار 170 هزار بي سواد كشور در كلانشهر شيراز سكونت دارند كه درصد قابل توجهي از اين آمار را جامعه عشاير تشكيل مي دهد.

وي دولت را به ارائه برنامه اي در خصوص سوادآموزي به جامعه هدف متشكل از افراد بي سواد 10تا 49 ساله، موظف دانست و افزود: ايران با 10 ميليون بي سواد در ميان 136 كشوري كه براي رفع اين معضل در جهان متعهد شده اند، رتبه 86 را به خود اختصاص داده است.

قجري با ابراز تاسف از رتبه پانزدهم ايران در بين 24 كشور منطقه، تاكيد كرد: افراد بي سواد به عنوان اشخاصي آسيب ديده مي توانند آسيب رسان نيز باشند.

وي در خصوص مزاياي سواد آموزي يادآور شد: ايجاد فرصت دوم براي آنهايي كه از فرصت نخست خود استفاده نكرده اند موجب تقويت وحدت ملي و مشاركت اجتماعي همچنين منجر بهفقر زداييخواهد شد.

قجري افزود: حفاظت از محيط زيست و مراقبت از بهداشت هاي فردي و اجتماعي نيز از ديگر دستاوردهاي توسعه سواد آموزي در كشور است.

وي افراد بي سواد 10 تا 20 ساله را در اولويت فراگيري سواد دانست و تصريح كرد: سازمان آموزش و پرورش كودكان واجب التعليم را تحت پوشش قرار داده و ورود بي سوادان را به عرصه فعاليت هاي اجتماعي مسدود خواهد كرد.

قجري خواستار جايگزين شدن تقاضا مداري به جاي عرضه مداري در امور آموزش بي سوادان شد و گفت: بايد شرايطي مهيا شود تا بي سوادان در قبال واگذاري امتيازات ويژه جهت سواد آموزي مراجعه كنند.

وي ادامه داد: پيش نويس اين طرح كه ايجاد انگيزه را به دنبال دارد، به مجلس ارائه خواهد شد تا در قالب قانون اجرايي شود.

قجري پرداخت حق الزحمه به سواد آموزان را در راستاي تقويت انگيزه موثر توصيف كرد و افزود: حق الزحمه افرادي كه جهت سواد آموزي در ساعاتي محل كار خود را ترك مي كنند محاسبه و پرداخت مي شود.

وي از برون سپاري موارد آموزشي به عنوان امري ضروري ياد كرد و گفت: دولت براي سواد آموزي هر نفر معادل 600 هزار تومان هزينه مي كند اما اگر آموزش به بخش خصوصي و تشكل هاي مردم نهاد سپرده شود ضمن تسريع مراحل هزينه ها نيز كاهش مي يابد.

قجري اضافه كرد: در اين صورت پالش و نظارتبر عهده آموزش و پرورش خواهد بود.

وي در خصوص موانع سواد آموزي در سطح استان فارس خاطر نشان كرد: عدم انگيزه و اراده بي سوادان و مسئولين تاثير گذار همچنين پراكندگي جمعيت قابل توجه عشاير، بايد به عنوان عوامل راه بند در فارس مورد بررسي قرار گيرند.

قجري از سواد آموزي 50 هزار نفر از اولياي دانش آموزان فارس خبر داد و اذعان داشت: بيش از 80 درصد افرادي كه توسط ثبت اطلاعات دانش آموزان بي سواد شناخته شده اند به همت آموزش و پرورش مراحل سواد آموزي را سپري كرده اند.

وي با ابراز خرسندي از همكاري دستگاه هاي مرتبط اضافه كرد: طي توافق نامه اي 29 دستگاه در راستاي مبارزه با بي سوادي گام برداشته اند كه از اين بين صدا و سيما نقش ويژه اي دارد.

قجري با بيان اينكه طرح تعليم و تربيت اجباري شده است تاكيد كرد: با اجراي طرح خانه به خانه، كودكان 6 تا 9 ساله اي كه توسط والدين از تحصيل منع شده اند توسط آموزش و پرورش شناسايي شده و به سواد آموزي مي پردازند.

معاون سواد آموزي آموزش و پرورش فارس همچنين از برگزاري مسابقه وبلاگ نويسي در حوزه سواد آموزي تا پايان شهريورماه خبر داد و متوليان سواد آموزي فارس را به لحاظ تامين محتواي پژوهش در گروه استان هاي محور دسته بندي كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: