کد خبر: ۳۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال 25 هزار فرهنگی بازنشسته می‌شوند گفت: 150 هزار دانش‌آموز اول ابتدایی امسال اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه شب آفتابی شبکه پنج سیما در سخنانی اظهار داشت: آموزش و پرورش در کل کشور باید به کیفیت قابل قبولی دست یابد که ما با آن کیفیت فاصله داریم.

وی ادامه داد: 12 میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی داریم و امکانات و تجهیزات 1.5 برابر شده است و این نشان می دهد باید روی کیفیت کار کنیم و کاهش جمعیت دانش آموزی را یک فرصت بدانیم.

فانی در خصوص نظام رتبه بندی معلمان یادآور شد: این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است و در اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور نیز بحث رتبه بندی معلمان را از رئیس جمهور خواستار شدیم چرا که در سند تحول نظام آموزشی رتبه بندی معلمان آمده است.

وزیر آموزش و پرورش یکی از راهکاری سند تحول آموزشی را رتبه بندی معلمان دانست و گفت: در رتبه بندی به دو هدف می رسیم که یکی افزایش انگیزه در معلمان و دیگری ارتقا سطح علمی آنها است و ارشدیت فعلی معلمان بر حسب سنوات خدمت آنهاست در حالی که معتقدیم غیر از سنوات خدمتی معلم بر اساس تلاش هایی که می کند و روش های نوین تدریس باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: حدود 700 هزار معلمی که الان در کلاس تدریس فعالیت می کنند معلمانی داریم که به روش سنتی تدریس می کنند و معلمانی نیز هستند که به جای نوشتن فرمول در همان ابتدای کار از دانش آموزان می خواهند خودشان به فرمول دست پیدا کنند.

فانی در خصوص روش مهندسی معکوس در موسسات کنکور گفت: روش مهندسی معکوس در موسسات کنکور چند سال پیش در تبلیغات کنکور وجود داشت اما دیگر با سوالات عمیق کنکور این روش جواب نمی دهد.

وی با اشاره به قانون کنکور گفت: هر سال نقش کنکور کمتر می شود و امسال 25 درصد قبول شدن کنکور مربوط به نمرات امتحانات نهایی سوم متوسطه بوده است و این روند هر سال در حال افزایش است.

وزیر آموزش و پرورش مهمترین مسئله در شش ماه گذشته را که توسط وزارت آموزش و پرورش دنبال شده 5 سیاست این وزارتخانه برشمرد و گفت: بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی از جمله آنهاست که امسال حدود 25 هزار فرهنگی بازنشسته می شوند و 150 هزار دانش آموز اول ابتدایی نیز امسال اضافه می شود که اگر این تعداد به هر کلاس 30 نفری تقسیم کنیم 5 هزار نیروی انسانی که با مجموع 25 هزار نیروی بالا جمعا 30 هزار نیروی انسانی می شود.

فانی ادامه داد: در کنار آن نیز تعدادی درخواست بازنشستگی پیش از موعد کردند که آن را نیز از طریق معاونت ریاست جمهوری پیگیری می کنیم که حدودا تعداد تا 3 هزار نفر است که باید در مجموع 32 هزار نیرو وارد سیستم کنیم که به ما یک نفر نیرو هم وارد سیستم نکردیم و از ساماندهی نیروی انسانی استفاده کردیم و بهره وری نیروی انسانی را افزایش دادیم و از همکاران فرهنگی به نحو درست استفاده کرده ایم یعنی همکاری که در سال گذشته شاغل بود اما کاری نداشت و در سال گذشته 30 هزار نیروی بیکار داشتیم یا شاید هم بیشتر از این تعداد باشد.

80 مدرسه تک دانش آموزی داریم

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امسال تلاش کردیم همه دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهیم و مدرسه ای را بازگشایی می کنیم که یک دانش آموز دارد و برای آن یک نفر نیز معلم می گذاریم و 4 هزار و 600 مدرسه داریم که فقط یک تا 5 دانش آموز دارد و حدود 70 تا 80 مدرسه تک دانش آموزی داریم که برای نمونه در آذربایجان شرقی 19 کلاس تک دانش آموزی وجود دارد.

وی اضافه کرد: امسال مصمم هستیم بی سواد تولید نکنیم و تمام مناطق ولو یک دانش آموزی مدرسه داشته باشد و مدارسمان را به خاطر 32 هزار کسری معلم تعطیل نمی کنیم و 32 هزار کسری معلممان را به وسیله برنامه ریزی و مدیریت صحیح نیروی انسانی دنبال می کنیم و مدارس را بازگشایی کرده و برای بازگشایی مدارس هیچ مشکلی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش به طرح شهاب اشاره کرد و افزود: دو رویکرد برای شناخت هدایت و رشد استعدادها وجود دارد، اول این که دانش آموزان را جدا کنیم و با گرفتن آزمون آنها در مدارس استعدادهای درخشان درس بخوانند و روش دوم آن است که دانش آموزان را جدا نکنیم و آنها در داخل مدرسه استعدادیابی شوند و رشد کنند.

فانی اضافه کرد: خوبی روش اول آن است که این روش ساده است اما ضعف آن جدایی دانش آموزان از بدنه سایر دانش آموزان است و این که آنها خود را تافته جدا بافته می دانند و وقتی دانش آموز جدا شود دیگر رقابتی وجود ندارد و ما امسال هم مدرسه تیزهوشان داریم و آزمون امسال نیز غیر از سال های گذشته بود و سوالات فنی و حساب شده طراحی شد.

70 هزار دانش آموز استثنایی داریم

وزیر آموزش و پرورش با تاکید به اهمیت توجه به دانش آموزان استثنایی افزود: حدود 70 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی داریم و در روش تلفیقی نیز برای دانش آموزان در مرز عادی و استثنایی انجام می شود باید به این دانش آموزان که در مدرسه عادی درس می خوانند توجه بیشتری شود که امسال نیز ما با قوت آن را دنبال می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش انجام می دهد که هدفش افزایش بهره وری خواهد بود و بحث ساماندهی نیروی انسانی و توسعه مشارکت را دنبال می کنیم در این راه موفق شویم اما نیاز به حمایت بیشتری داریم چرا که هزینه کردن در آموزش و پرورش بهترین سرمایه گذاری است و پیشنهادات خود را برای سال آینده و برنامه ششم شروع کرده ایم و امید داریم دولت و مجلس نیز حمایت بیشتری کند. ( فارس )

نام:
ایمیل:
* نظر: