کد خبر: ۳۷۶۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱
چندروز دیگر تا شروع مدارس باقی مانده و بسیاری از ما آموزگاران به این فکر هستیم که چطور کلاسمان را برای یک سال تحصیلی آماده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس وبلاگ "لذت معلمی"نوشت: از تزیین و زیباسازی کلاس که بگذریم بخش آموزشی اهمیت ویژه ای دارد.اینکه بر روی دیوار کلاس چه اشکال هندسی و با چه رنگ هایی نصب کنیم مسئله است که آگاهی از آن مخصوصا برای پایه های بالاتر مثل پنجم و ششم که معلم اشکال کودکانه و فانتزی را زیاد به کار نمی برد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رنگ عاملي نيرومند است که مي تواند برانگيزد يا تسکين بخشد به هيجان آورد يا آرامش دهد، حسّي از گرمي يا سردي ايجاد کند يا موجب تعالي معنوي گردد.

انتخاب رنگ مناسب در بعضي از مکان ها بسيار مهم است. اين مساله زماني اهميت بيشتري مي يابد که فرد دائماً با مکان مورد نظر در تماس باشد يا براي مدتي طولاني مجبور باشد در آن مکان اقامت گزيند. «مدرسه و کلاس» يکي از همين مکان هاست.هر یک از اشکال هندسی نیز برای انتقال پیام و اطلاعات آموزشی کاربرد خاصی دارند. 

مدرسه یا کلاس درس دارای قسمت های مختلف آموزشی و تربیتی می باشد:

1-ایستگاه های آموزشی تربیتی

2-ایستگاه های خبری

3-ایستگاه های خلاقیت و هنری و...

 ایستگاه های آموزشی تربیتی: با توجه به اهمیت بردهای آموزشی تربیتی در یادگیری و تاثیر آن در زندگی دانش آموزان ، سهولت دسترسی به مطالب نصب شده بر روی این ایستگاه ها اهمیت فراوانی دارد.

 بهتر است در طراحی ایستگاه های آموزشی از شکل مستطیل یا مربع که بیانگر نظم و ترتیب است و رنگ های آبی،صورتی،سبز و زرد که در پیشرفت تحصیلی و بالا بردن اعتماد به نفس تاثیر زیادی دارد استفاده گردد. ایستگاه های خبری: خبرهای مربوط به تاریخ آزمون ها را که معمولا استرس آور می باشد بهتر است از مربع های آبی و صورتی که آرامش بخش است استفاده گردد. خبرهای جشن و شادمانی ، مسابقات ورزشی ،هنری و ...که برای دانش آموزان بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است را می توانید در مربع های زرد و نارنجی اطلاع رسانی کنید.

 ایستگاه های خلاقیت و هنری: شکل هندسی دایره و بیضی برای این ایستگاه ها بسیار مناسب است و استفاده از انواع رنگ ها به ویژه رنگ آبی که محرک خلاقیت می باشند پیشنهاد می شود.رنگ آبی تداعی گر آسمان، آزادی و آرامش است، ذهن انسان را بیشتر به سمت اکتشاف سوق می دهد. به همین علت، رنگ آبی موجب خلاقیت بیشتر در ذهن می شود.

 گاهی معلم نیاز می بیند نکات آموزشی مهم و فرار را در مکان مناسبی از کلاس نصب و هر روز آن را برای داش آموزان تکرار کند.این مطالب و نکات مهم دروس را می توان در مثلث های قرمز نوشت. رنگ قرمز برای به خاطر سپردن مسائل مهم مانند یادگیری کلمات جدید در یک زبان خارجی و ... استفاده کرد.

 توصیه می شود از رنگ های قهوه ای ،بنفش ،خاکستری و کرم به تنهایی استفاده نگردد. این رنگ ها را می توان در کنار رنگ های دیگر به کار برد.

 

منابع: روانشناسی شخصیت - روزنامه ایران نواندیش سايت آموزش و پرورش استان قم چندین سایت در مورد روانشناسی رنگ ها و اشکال هندسی.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 2
عسل
|
Iran, Islamic Republic of
|
09:22 - 1395/06/06
0
0
اخه بابا مى خوايد ما كه تازه امسال مى ريم سوم دبستان رو خفه كنيد مگه❓❔بابا تابستون تموم شد اخه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
15:12 - 1396/06/09
0
0
سلام من میخواسم بگویم که پنجشنبه ها مدارس باز هست در سال 96-97- باتشکر
نام:
ایمیل:
* نظر: