کد خبر: ۳۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
گزارشی از فضای کوچک مدارس
فضای برخی مدارس برای کلاس درس و ورزش کوچک است و این به خاطر کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از پانا، زنگ تفریح که می خورد همه دانش آموزان دوست دارند که از چهاردیواری کلاس درس چند دقیه ای هم که شده بیرون بیایند و نفسی تازه کنند، این موضوع به ویژه برای دانش آموزان دوره ابتدایی بیشتر ضرورت دارد.زنگ ورزش هم دیگر جای خود را دارد. فضا آنقدر کوچک است که بچه های کلاس نمی توانند به صورت تیمی والیبال، بسکتبال بازی کنند. مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم کمبود فضای ورزشی را بزرگترین مشکل فعلی مدارس می داند و می گوید: دولت یازدهم معتقد است که اگر قطار ورزش دانش‌آموزی متوقف شود، قطار ورزش همگانی و قهرمانی نیز متوقف می‌شود برای همین برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش را به سمت تقویت المپیادهای ورزشی دانش‌آموزی سوق داده است.
وی ادامه می دهد: با اجرای برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش سه میلیون دانش‌آموز با آغاز سال تحصیل جدید در فعالیت‌های تربیت بدنی مشارکت خواهند داشت.

کلاسهای کوچک درسی

در برخی از مدارس کوچک قدیمی کلاسها آنقدر کوچک و تنگ هستند که معلم در آن  امکان راه رفتن ندارد  و دانش آموزان به طور فشرده در کنار هم نشسته اند. هرچند که در دوره جدید مدرسه سازی سعی شده به این موضوع توجه شود اما در برخی از شهرستانها و مناطق تهران به خاطر کمبود فضای آموزشی مدارس کوچک هستند. 


جا برای ورزش صبحگاهی نداریم
 

سالهاست که هر روز صبح قبل از رفتن به کلاس درس دانش اموزان یک نرمش ساده و سبک انجام می دهند همین باعث شادابی و سرحال شدن دانش آموزان می شود اما ورزش صبحگاهی در برخی از مدارس به خاطر کمبود فضا حذف شده است. اکرم فتحی کارشناس تربیت بدنی در این باره به خبرنگار پانا می گوید: کمبود فضا برای ورزش بیشتر در مدارس غیردولتی دیده می شود .
وی نرمش های صبحگاهی را عامل مهمی در افزایش سرعت یادگیری و تمرکز دانش آموزان می داند و می افزاید: اگر چه اجرای ورزش صبحگاهی در مدرسه زمان کوتاهی را به خود اختصاص می دهد و همان مدت هم بسیار مفید است اما بعضی از عوامل اجرایی مدارس تصور می کنند این فعالیت بی فایده و موجب هدر دادن وقت است.وی معتقد است که با پر رنگ تر کردن ورزش صبحگاهی در مدارس می توان دانش آموزان را از سستی و بی حوصلگی خارج کرد. او پیشنهاد می دهد که در شهرها مکانهای ورزشی که خالی هستند می تواند در اختیار مدارس قرار گیرد و بهتر است که مسئولان آموزش و پرورش در این زمینه اقدام کنند.


زنگ ورزش
 

کمبود فضا برای دویدن و بازی کردن در برخی مدارس سبب شده تا زنگ ورزش چندان جدی گرفته نشود و یا حداقل مدارس به گذاشتن یک میز برای پینگ پنگ بسنده کنند. به اعتقاد کارشناسان، ایام تحصیل در مدارس، به‌ویژه دوره ابتدایی دوران شکوفایی استعدادهای مختلف تحصیلی، هنری و ورزشی است و درحالی‌که در این دوره باید مربیان استعدادها را شناسایی و دسته‌بندی کنند. در دوره‌های راهنمایی و متوسطه هم زنگ ورزش یعنی زنگ بیکاری و موضوعی که در زنگ ورزش مورد توجه نیست ورزش است!
اما در سال تحصیلی جدید به نظر می رسد شرایط متفاوت است چون قرار است که المپیادهای درون مدرسه ای برگزار شود و دانش آموزان در روز پنج شنبه که تعطیل هستند به نشاط و تفریح بپردازند. از طرفی آموزش و پرورش هم پیشنهاد داده که در استانها مدیران از فضای ورزشی برای ورزش دانش آموزان استفاده کنند.
 


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: