شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۳۰:۱۰
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۳۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
در حال حاضر حدود10 تا 15 درصد ترک ایجاد شده است که به صورت صددر صد مرمت خواهد شد.

مرمت محراب مسجدجامع کبیر یکی از قدیمی‌ترین مساجد سطح کشور انجام شد. زمانی تصمیم به مرمت گرفته شد که خبر وجودترک‌هایی در محراب رسانه‌ای شد و مسئولین را به واکنش واداشت.
در همین رابطه هادی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نی‌ریز گفت: اعتباری که برای این مرمت در نظر گرفته شده است 15 میلیون تومان می‌باشد و از اعتبارات ملی است.

در حال حاضر حدود10 تا 15 درصد ترک ایجاد شده است که به صورت صددر صد مرمت خواهد شد.
وی تأثیر احداث پارک نماز در ایجاد این ترک‌ها را رد کرد و گفت:  این پارک با نظارت اداره‌ی کل میراث فرهنگی و صنایع دستی فارس احداث شده است و اصول فنی در آن رعایت گردیده و هیچ اثری بر محراب مسجد نداشته است. وی بهترین راه محافظت از این محراب تاریخی را فرهنگ‌سازی خواند و گفت:  نمی‌توان با نصب شیشه و موانع حفاظتی مانع حضور مردم و بازدیدکنندگان شد چرا که به عنوان مثال نصب شیشه باعث می‌شود که عکس‌برداری از آن مشکل گردد. به نظرمن باید فرهنگ‌سازی شود و مردم به این واقعیت دست  یابند که این تنها مکان با قدمت شهرستان است و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.
در ادامه به سراغ 4 مرمت‌کاری که بر روی محراب کار می‌کردند رفتیم. استاد حمید چمن به همراه سه نفر از دانشجویانش به نام‌های انسیه شیری کارشناس ارشد مرمت، راضیه سرپوش بومی ‌نی‌ریز و کارشناس ارشد مرمت، الهام خسروی کارشناس معماری داخلی بر روی محراب کار می‌کردند.
این افراد از سازمان میراث فرهنگی فارس برای این مأموریت به نی‌ریز آمده بودند.
چمن گفت: محراب با توجه به قدمتی که دارد آسیب‌های متعددی دیده است و در تاریخ‌های مختلف مرمت‌های گوناگونی بر روی آن انجام گرفته است. با توجه به اینکه سازه‌ی  اصلی ما سنگ است، باعث شده تا نمای گچکاری به خاطر خیابان و پارک‌جدید الاحداث کمی جدا شود. ما در ابتدا، کار پاک‌سازی از کلیه‌ی آلودگی‌ها را در دستور کار داریم و سطح آن را  با یک‌سری  مواد خاص که ساخت کشور سوئیس است برای پوشش‌دهی استفاده می‌کنیم و در ادامه قسمت‌های جدا شده از دیوار را سعی می‌کنیم با استفاده از تزریق گچ و چسب پولیمری پیوستگی بین سنگ وگچ  ایجاد کنیم.
در ادامه سعی کردیم تمام کمبودها را برطرف نماییم البته تا آنجایی که به ظاهراش لطمه نخورد. متأسفانه بخشی از محراب را به خاطر تبرک جدا کرده‌اند که من درخواست دارم که این کار انجام نشود. در حال حاضر مشغول پرکردن ترک‌ها و شکاف‌ها هستیم و در نهایت پس از رفع ایرادات موزون‌سازی رنگی خواهیم داشت.
وی در خصوص ترک‌های ایجاد شده در محراب گفت: با توجه به مرمت‌های انجام شده و همچنین احداث پارک با توجه به ارتعاشاتی که ایجاد گردیده ترک‌هایی به وجود آمده است. ما برای اینکه اطلاع از پیشرفت ترک‌ها داشته باشم یک‌سری شاهدهایی ایجاد کرده‌ایم که البته قدمت چندانی نداشته اما با توجه به اینکه من 3 سال پیش هم از این محراب بازدید کرده‌ام به نظر می‌رسد این ترک‌ها زنده نیستند وحرکتی ندارند.
این استاد دانشگاه برای اینکه کمترین آسیب به این بنا نرسد پیشنهاداتی هم  داشت و گفت: اگر این خیابان را به مسیر دیگری انتقال دهید بسیارخوب است. من پیشنهاد داده‌ام که این نرده‌ها را از محراب فاصله دهند. البته پیشنهاد شیشه داده شد که من مخالفم چون ظاهر ناخوشایندی به اثر می‌دهد. من از مردم می‌خواهم که حفاظت از این اثر را در سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند. ما تا 50 سال آینده نفت نخواهیم داشت و این بناهای تاریخی هستند که می‌توانند توریست‌ها را جذب کنند.
وی همچنین درخواست نمود از به‌کار بردن بلندگوها در ایوان که محراب در آن قرار داد خودداری شود چرا که به کلیت آن آسیب وارد می‌کند.
وی محراب مسجد را در سطح استان فارس منحصر به فرد خواند و گفت: اولین تاریخی که برای احداث مسجد داریم مربوط به 363 هـ . ق می‌باشد. بخش محراب و ایوان جنوبی قدیمی‌ترین بخش مسجد می‌باشد و اگر این طاق که ارتفاعی حدود 12 متر دارد مربوط به همان سال 363 هـ . ق باشد کاملاً منحصر به فرد است. این مسجد  یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است.  این مرمت‌کار بناهای تاریخی، در پایان بار دیگر از مردم درخواست نمود که در حفظ این بنا کوشا باشند. این محراب در مدت 12 روزمرمت شد.

 کانون بسیج مهندسین شهرستان نی ریز

/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: