آخرین اخبار
کد خبر: ۳۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
در ساختارِ رزمی این لشکر، گردانی وجود داشت که شهرت و آوازه‌ی آن، گاه از خودِ لشکر هم فراتر می رفت. اولین فرمانده‌ی این گردان، جوانی به نام «مرتضی جاویدی» است
به گزارش تنویر، مشرق نوشت:«تیپ33 المهدی» در اواسط سال 1360 توسط «حاج علی فضلی» تاسیس شد. این تیپ (که در مقاطعی از دفاع مقدس، به لشکر ارتقاء یافت) پس از مدتی، به یکی از یگان‌های اختصاصی پاسداران و بسیجیانِ استان فارس تبدیل شد و فرماندهی آن را «حاج محمد‌جعفر اسدی» بر عهده گرفت.

در ساختارِ رزمی «لشکر 33 المهدی» گردانی به نام «فجر» وجود داشت که شهرت و آوازه‌ی آن، گاه از خودِ لشکر هم فراتر می رفت. موسس و اولین فرمانده‌ی این گردان، جوانی از اهالی روستای «جلیان»(تابعه ی شهرستان «فسا») به نام «مرتضی جاویدی» بود. این گردان، به علت روحیاتِ شخصِ «مرتضی جاویدی» و دقت و وسواس او در گزینش نیروهای کادر و بسیجی گردان، عملا، گلِ سرسبدِ یگان های رزمی استان فارس به شمار می رفت و کارنامه عملیاتی درخشانِ گردان، سبب شده بود که حضور درآن، آرزوی رزمندگانِ استان فارس باشد. «مرتضی جاویدی» تاکید داشت که مسئولان گردان را از میان نیروهای واجد روحیات معنوی قوی انتخاب کند و معروف بود که «نماز شب در میان بچه های گردان فجر واجب است» و گرچه «مرتضی جاویدی» هیچ گاه به صراحت چنین مطلبی را اظهار نکرد اما این باور در میان رزمنده‌گان استان فارس اشتهار داشت که شرط پذیرش در «گردان فجر»، بعد از شجاعت و توان رزمی، اثباتِ التزام دائمی به اقامه نماز شب  است.

 بسیاری از بسیجیان شیرازی، جهرمی، فسایی، کازرونی و ... هنوز هم اعتقاد دارند که خط شکن بودن «گردان فجر» در محورهای عملیاتی که یه دشواری و استحکام شهرت داشتند، مرهونِ همین امر است.

در هر حال، «مرتضی جاویدی» به تاریخ 18 بهمن 1365شمسی در 26 ساله‌گی، طی «عملیات کربلای5» مزد جهاد اکبر و جهاد اصغر خود را گرفت و بر ایوانِ عرش جلوس کرد. 9 روز پیش از شهادت «مرتضی جاویدی»، قائم‌مقام 23 ساله‌ی او «محمد‌رضا بدیهی» در همان عملیات خلعت شهادت پوشید. پیکر این دو فرمانده، با هم تشییع شد.

«جلیل آریانژاد»
نیز از فرماندهان «گردان فجر» بود. وی (که شهرتش را به «اسلامی» تغییر داد) از عشایرِ طایفه «لبوحاجی» به شمار می رفت و در زمان شهادتش به تاریخ 26 اسفند 1363 شمسی در «عملیات بدر»، تنها 23 سال سن داشت.

نمایی که پیش رو دارید، سه فرمانده‌ی «گردان فجر» را با رز‌جامه، در یک قاب به ثبت رسانده است. این تصویر احتمالا در اواسط سال 1363 شمسی به ثبت رسیده است.


 افراد حاضر در عکس، به این قرار هستند:
از راست، شهید «مرتضی جاویدی» - شهید «محمد‌رضا بدیهی» - شهید «جلیل اسلامی (آریانژاد)»


کاکوهای خاکی+عکس
نام:
ایمیل:
* نظر: