آخرین اخبار
کد خبر: ۴۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
رزمندگان اسلام در ماه های محرم به تأسی از سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) هفت عملیات بزرگ و کوچک انجام دادند که عبارتند از: «شکست حصر سوسنگرد»، «طریق القدس»، «محرم»، «والفجر۴»، «میمک»، «فتح۱۰» و «ظفر۱».
به گزارش تنویر به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم خبرگزاری دفاع مقدس در نظر دارد عملیات هایی که طی این ماه در دوران دفاع مقدس روی داده را به ترتیب زمان رویداد، به اختصار معرفی کند. لذا آنچه در ادامه آمده مربوط به اولین عملیات صورت گرفته در ماه محرم است.

اولین عملیاتی که توسط رزمندگان در ماه محرم صورت گرفت، عملیات «آزاد سازی سوسنگرد» در ۲۶ آبان ۵۹ مصادف با نهم محرم بود. درباره این عملیات داود کریمی مسئول عملیات سپاه خوزستان در گزارشی عنوان می کند: « در ساعت ۱۲ شب، طی تماس تلفنی با استاندار خوزستان مطلع شدم که به دستور رئیس جمهور از حرکت تیپ دو جلوگیری شده است؛ حذف نیروی مذکور تمامی ارتش و سپاه را ضربه پذیر می کرد لذا با توجه به قتل عام روز گذشته سپاه، مردم و ارتش و سهل انگاری مسئولین، تلفنی با آقای خامنه ای تماس گرفتم و نسبت به حذف تیپ دو به شدت اعتراض کردم و گفتم اگر مساله از طرف بنی صدر به این صورت عمل شود، مطالب را به اطلاع تمام فرماندهان سپاه ایران و علما خواهم رساند و افزودم آقای بنی صدر با این وضع حتی نماز جمعه تهران را متلاشی و خط امام را از بین خواهد برد».

به همین خاطر دخالت شجاعانه حضرت آیت الله خامنه ای در ماجرا و ارسال نامه ای به فرمانده وقت لشکر ۹۲ زرهی اهواز، که در ذیل آن، دکتر چمران وزیر دفاع وقت، نیز مطالبی نوشته بود؛ مسیر جنگ را عوض کرد و ارتش عراق که آماده می شد تا با فتح سوسنگرد به گام بعدی خود یعنی تصرف کامل استان خوزستان بپردازد، در این منطقه زمین گیر شد و خوزستان از خطر سقوط نجات یافت.

این که چگونه غربت مدافعان غیور سوسنگرد ناگهان با حمله تیپ دوم از لشگر ۹۲ زرهی اهواز شکسته شد؟ سوالی بود که پاسخ آن تا سال ۱۳۸۷ فقط از زبان این و آن شنیده می شد! اما در این سال ، فرمانده وقت تیپ دوم لشکر ۹۲ نامه ای را از بین اسناد شخصی خود تحویل  مقام معظم رهبری داد و این سند تاریخی مهر تاییدی بود بر آنچه تا پیش از آن از ناقلان اخبار شنیده می شد!

در این نامه که به دستخط و امضای حضرت آیت الله خامنه ای ( نماینده وقت امام در شورایعالی دفاع) است، ماجرای کوتاهی ها و بی تفاوتی های رخ داده در صحنه دفاع از خاک میهن اسلامی از یک سو و جانفشانی ها و غیرت ورزی های جوانان این مرز و بوم از سوی دیگر به روشنی نقل گردیده است.

«شب دوشنبه ۲۶ /۸ /۵۹ ساعت ۱:۱۰

سرکار سرهنگ قاسمی فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز

با سلام

شنیدم تیمسار ظهیرنژاد به شما تلفن کرده‌اند که تیپ ۲ فردا وارد عمل نشود مگر بنا به امر. منظورشان امر آقای رئیس جمهور است. من این عدول از تصمیم عصر را قابل توجیه نمی‌دانم. این به معنای تعطیل یا به ناکامی کشاندن عملیات فردا است.

استعداد دشمن چنان است که آن دو گروهان پیاده یارای کار درستی در برابر آن ندارند و اگر تیپ وارد عمل نشود در حقیقت تک انجام نگرفته است. صبح اگر برای تصمیم نهایی بخواهیم منتظر آمدن تیمسار ظهیرنژاد بمانیم وقت خواهد گذشت.

جوانان ما در سوسنگرد حداکثر تا صبح مقاومت خواهند کرد و صبح زود اگر ما قدری بار دشمن را سبک نکنیم همه نابود خواهند شد و شهر کاملاً سقوط خواهد کرد. خلاصه اینکه به نظر و تشخیص ما کار باید به همان روال که عصر صحبت شد پیش برود و تیپ آماده باشد که صبح وارد عمل شود در غیر این صورت مسئولیت سقوط سوسنگرد با هر کسی است که از این تصمیم عدول کرده است. سیدعلی خامنه‌ای»

حملــه نیـروهای خـودی به خط مقـدم و نیـز اجـرای آتـش روی عقبه های دشمن باعث شد تا اولین دسته از تانک های عراقی شامل ۸ تانک از سوسنگرد گریخته و تا آن سوی «پل کرخه کور» عقب نشینی کنند بدین ترتیب با این اقدام، سوسنگرد از محاصره اشغالگران بعثی رهایی یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر: