جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۲۶:۳۱
کد خبر: ۴۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
در یک مطالعه بین‌المللی بررسی شد
گروه دانشگاهی «کامپوستلا»، کنسرسیوم دانشگاه‌های جهان و آکادمی جهانی علم و هنر، بیانیه ترویج اخلاق و مقابله با فساد در آموزش عالی را به تصویب رساندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی پژوهشی فارس به نقل از سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گروه دانشگاهی «کامپوستلا» متشکل از 68 دانشگاه عضو، کنسرسیوم دانشگاه‌های جهان و آکادمی جهانی علم و هنر که شبکه‌ای متشکل از 700 استاد دانشگاه جهان است، بیانیه‌ای را با هدف ترویج اخلاق و مقابله با فساد در آموزش عالی به تصویب رساندند. این بیانیه که «بیانیه پوزنان» ‌نام دارد نخستین گام اساسی و جدی آموزش عالی در کشورهای عضو، تجار و جامعه مدنی با هدف مبارزه با فساد محسوب می‌شود. از زمان مطرح شدن دستور جلسه مقابله با فساد در اواسط دهه 90 میلادی، گزارشات گسترده،‌ معاهدات و قوانین بسیاری با هدف ترویج و الزام به شفافیت، درستی و پاسخگویی مناسب ارائه شده است. در این بین می‌توان به معاهده ضدارتشاء مصوب کشورهای عضو پیمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه (OECD)، کنوانسیون مقابله با فساد مصوب سازمان ملل متحد و گزارش اخیر اتحادیه اروپا با موضوع «ضد فساد» اشاره کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز، با وجود اعمال تمام این اصلاحات گسترده در موضوع مقابله با فساد در جهان، ‌از سال 1996 میلادی تاکنون تنها 21 کشور به طور جدی در این زمینه وارد عمل شده‌اند در حالی که در 27 کشور نیز وضعیت به جای بهبودی رو به وخامت گذاشته است. مطالعات جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO)،‌ سازمان جهانی کارگران و اتحادیه اروپا تاثیر جدی برخی عوامل اجتماعی بر سلامت و رفاه جامعه را نشان می‌دهد. برای داشتن یک رویکرد موفق در مقابله با فساد و رفتارهای اخلاق مدار، علاوه بر اعمال سیاست‌های تنبیهی و قانونی نیاز به شناخت چالش‌ها و عوامل فساد و رفتارهای غیراجتماعی و غیرقانونی نیز هست. بی‌تردید نقش دانشگاه‌ها در اعمال این موارد پررنگ تر است و باید این مسائل در سطح دانشگاهی مدنظر قرار گیرند. ضعف در توجه به این موضوعات مهم در مواردی منجر به عدم پذیرش این گونه رفتارها می‌شود.

بنابراین آموزش عالی می‌تواند از جنبه‌های مختلفی به کمک مقابله با فساد بیاید. نخست اینکه، فساد در سطح جهانی به عنوان یکی از موانع اصلی برای رسیدن به یک دموکراسی، ثروت اقتصادی و رفاه هدفمند محسوب می‌شود و دوم اینکه فارغ از هزینه‌های مستقیمی که فساد بر جامعه تحمیل می‌کند، ضمن فرو ریختن دیوار اعتماد، رفتارهای ناکارآمد در جامعه را تقویت می‌نماید. در نهایت سیستم‌های فاسد دولتی و رفتارهای غیراخلاقی، بستر را برای بحران اقتصادی مستعد می‌کنند.

با شناخت ظرفیتهای بخش دانشگاهی در این عرصه، نظیر مسئولیت پذیری آنها در کمک به شکل گیری دورنمای اخلاقی جامعه برای داشتن جامعه‌ای بهتر دانشگاه‌ها می‌توانند اقدامات ذیل را انجام دهند.

- اعمال رویکرد بین دانشکده‌ای برای گنجاندن موضوعات مرتبط با اخلاق و مبارزه با فساد در محتوای درسی

- آموزش استادان برای ترویج و تسهیل در تلفیق مسائل اخلاقی در کلاس‌های درس

- مغتنم شمردن فرصت‌ها برای شکل‌گیری هویت حرفه‌ای و ایجاد حدومرزهایی با هدف انجام رفتارهای اخلاقی و منطقی

نام:
ایمیل:
* نظر: