کد خبر: ۴۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
نباید اجازه داد از عواطف مسلمانان به قصد نیت شوم آنها استفاده شود. باید واکنش‌ها را مدیریت کرد.

به گزارش بسیج اساتید فارس،گفتگوی زیر با دکتر مهرزاد منصوری (عضو هیات علمی دانشگاه شیراز) پیرامون دسیسه استکبار در اهانت به ساحت پیامبر نور و رحمت در نشریه موهن فرانسوی تنظیم شده است.

 گفتگوی بسیج اساتید فارس با عضو هیات علمی دانشگاه شیراز

س : لطف کنبد به عنوان مقدمه کمی در خصوص اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو توضیحاتی برای مخاطبان ارائه کنید.

  س: شما شروع جریانات ترورهای اخیر و مسائل بعد از آن در فرانسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

      شروع جریانات اخیر با چاپ تصویری از سرکرده داعش در مجله طنز شارلی ابدو آغاز شد. پیش بینی می‌شد که واکنشی نسبت به آن رخ دهد. البته شاید نه به این اندازه ولی هرچه که می‌شد می‌توانست بهانه را برای برنامه‌های بعدی از جمله چاپ تصویر موهن از پیامبر به دست دهد. ماحصل این جریان در ظاهر این شد که چند نفر کشته شدند. ، اذهان عمومی در فرانسه عملا به سمتی رفت که اختلاف اسلام و مسیحیت پر رنگ‌‌تر ، و زمینه واکنش‌های شدید دولتی در قبال مسائل خاور میانه را فراهم کند. و تا حدودی مسیحیان را به واکنش علیه مسلمانان تشویق کند. با پایان یافتن غائله ترورهای خونین که از طرف مجامع مختلف محکوم شد  وقت آن بود که فضا به سمت آرامش هرچه بیشتر پیش رود. ولی متاسفانه با چاپ تصویری موهن از پیامبر رحمت بر روی جلد این نشریه و انتشار آن با تیراژ سه میلیون آن را وارد مرحله جدیدی کردند که این خود نشان می‌دهد دسیسه ای در کار است .

 

  س: چرا شما فکر می‌کنید این یک توطئه است؟

چرا که هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد در این شرایط برای آرام کردن شرایط پیش آمده باید تحریک بیشتری صورت داد. همیشه کارگزاران یک کشور در شرایطی که کشورشان با شرایط مشابه مواجه می‌شوند سعی می‌کنند کانون بحران را شناسایی و به هر شکل ممکن آن را خاموش کنند. ولی در این قضیه کانون بحران فعال‌‌تر شده است. نشریه ای که با تیراژ شصت هزار نسخه چاپ می‌شده است، با سه میلیون یعنی پنجاه برابر  تیراژ معمول و صرفا به دلیل اینکه روی جلد آن اهانت به پیامبر اسلام صورت داده است چاپ می‌شود. همزمان آمریکا و انگلیس نیز  در قالب آزادی بیان به دفاع از نشریه موهن می‌پردازند. این‌ها نشان می‌دهد که غرب دنبال هدف دیگری است.

 

   س: آیا واقعا معنای آزادی بیان این است که هر کسی می‌تواند به خود اجازه دهد که به مقدسات بیش از یک میلیارد نیم مسلمان اهانت کند؟

    قطعا معنای آزادی بیان این نیست. خودشان خوب می‌دانند که در همین کشورها خط قرمزهایی وجود دارد که به هیچ وجه عبور از آن اجازه نمی دهند. در همین کشورها اگر اندیشمندی در خصوص هولوکاست تحقیقی انجام دهد و بخواهد آن را  اعلام کند، مجاز نیست. در همان حقوق بشری که مرتب از آن دم می‌زنند باورهای انسان‌ها محترم است. چگونه می‌توان به بهانه آزادی بیان مقدسات این جمعیت عظیم را نادیده گرفت.

 

  س: چیزی که عجیب به نظر می‌رسد این است که چرا علی رغم این که می‌دانند مسلمانان واکنش شدیدی نشان می‌دهند باز دست به چنین اهانت‌هایی می‌زنند.

    سابقه چنین اهانت‌هایی که مستقیما شخص پیامبر نشانه رفته است حداقل در دوران اخیر به بیست و پنج سال می‌رسد. آن زمانی که مولف آیات شیطانی کتاب شیطانی خود را انتشار داد. با برخورد حکیمانه و مقتدرانه امام عزیز با سلمان رشدی تا سال‌ها ابتکار عمل را از آنها گرفته شد. امام خوب تشخیص داده بود که در آن شرایط باید چگونه عمل کرد. در سال‌های اخیر مجددا دست‌هایی دیده می‌شود که آتش اهانت را شعله‌ور‌‌تر کنند.

 

  س : شما فکر می‌کنید هدف برنامه ریزان استکبار جهانی از این مهم چیست؟

   تحقیقاتی که انجام شده است غربی‌ها را متقاعد کرده است که در آینده نه چندان دور اسلام در اروپا بسیار قدرتمند خواهد شد. برای اینکه بتوانند جلوی نفوذ اسلام را بگیرند باید آن را دین خشونت ، غیر متمدن و رفتارهای قرون وستایی نشان دهند. برای اینکار باید به گونه ای مسلمانان را تحریک کنند که بتوانند چنین رفتارهایی را به حساب اسلام و مسلمانان بگذارند. به همین دلیل علی رغم پیش بینی واکنش‌های مسلمانان دست به چنین کارهایی می‌زنند.

 

  س: به نظر شما باید در مقابل چنین حرکت‌هایی چه برخوردهایی صورت گیرد.

در برخورد با این حرکت‌ها باید زیرکی  به خرج داد. باید دید دشمنان اسلام چه می‌خواهند و چه نمی خواهند و درست آنچه که نمی خواهند انجام داد. آنها می‌خواهند چهره ای خشن از اسلام معرفی شود بنابر این نباید دست به حرکت‌های خشونت آمیز زد. یادم هست در دفعه قبل که چنین اقدام موهنی انجام دادند در جلسه ای عنوان کردم که آنها می‌دانند مسلمانان عصبانی می‌شوند و دست به خشونت می‌زنند. کسی گفت شما می‌گویید نباید به این بی حرمتی‌ها پاسخ داد. گفتم نه باید اقدام کرد ولی  اقدامی که آنها می‌خواهند نه. باید کاری کرد که آنها نمی خواهند.

 

  س: چه کاری هست که آنها نمی خواهند؟

   هر چیزی که باعث تقویت اسلام و مسلمانان شود، آنها نمی خواهند.  مثلا آنها نمی خواهند مسلمانان با هم متحد شوند. پس باید از این شرایط به وجود آمده استفاده کرد و به نحو مطلوب مسلمانان را با هم همراه کرد. الان فرصت طلایی است که مسلمانان با هم متحد شوند چرا که پیامبر متعلق به همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است. باید از فضای پیش آمده به نفع وحدت اسلامی استفاده کرد. باید مسمانان از خود بپرسند که آیا وقت آن نرسیده است که واقعا به داد اسلام برسند امروز کیان اسلام در خطر است. امروز نخبه گان کشورهای اسلامی باید همدیگر را پیدا کنند و اجازه ندهند اسلام در پرتو افراطی گری افرادی جاهل آسیب ببیند. نباید اجازه دهند افرادی ساده لوح ، افراطی ، کم اطلاع بازی گران جوامع اسلامی باشند. امروز بیش از هر زمان دیگر باید روشنفکران واقعی جهان اسلام فعال باشند. امروز باید جوانان با بصیرت در جهان اسلام در هر فرقه و مذهبی که باشند دست به کار شوند و اجازه ندهند جهل و تعصب بی مورد به اسلام صدماتی را وارد کند

 کار مهم دیگری که باید صورت گیرد این است که عطوفت ، انسان دوستی و عقلانیت در دین را ترویج دهیم. دشمنان اسلام می‌خواهند همواره چهره ای که در رفتارهای تروریستی دیده می‌شوند به حساب اسلام بگذارند. پس نباید گذاشت استکبار به این هدف برسد. در مقابل باید اسلام را که دین رافت و محبت است. این گونه باید معرفی کرد. آنها می‌خواهند اسلام را دین افراد کم ظرفیت و عصبانی و غیر متمدن معرفی کنند. در مقابل باید اسلام را دین تدبیر و منطق معرفی کرد. خیلی مصداق داریم که معرفی کنیم.امروز باید میدان مبارزه را خوب شناخت و ابتکار عمل را به دست گرفت. این شدنی است. باید معارف نبوی را به زبان‌های مختلف به سطح رسانه‌ها کشاند. دنیای امروز تشنه معارف اسلامی است. امروز باید جهاد و مبارزه به صورت متناسب با نیاز امروز تعریف شود. امروز رسانه‌ها عرصه میدان مبارزه است. البته همیشه جنگ و مبارزه بر روی زمین با مبارزه  و جنگ روی کاغذ و در رادیو تلوزیون ارتباط داشته است و از هم به نوعی تغذیه می‌کرده اند ولی امروز این تناسب بیشتر به نفع رسانه‌ها است. شاید علت آن تنوع پذیری و  گسترش پذیری رسانه‌ها باشد.

 

   س: اگر ممکن است کمی در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

    غربی‌ها ضعف‌های فرهنگ خود را می‌شناسند، می‌دانند اگر اسلام آنگونه که هست معرفی شود در آینده ای نزدیک گرایش به سمت اسلام شدت خواهد یافت. چرا که در دنیای امروز نمی شود مردم را در غفلت قرار داد. متاسفانه کشورهای اسلامی خود را برای این نقش آماده نکرده اند. در کشور ما آموزش زبان‌های خارجی برای این هدف طراحی نشده است. باید فضای مجازی را میدانی برای انتقال معارف نبوی به دنیای غرب کرد. این همتی است که باید صورت گیرد. این چیزی است که آنها نمی خواهند. باید آنچه که در جنگ نرم امروز تهدید به حساب می‌آید به فرصت تبدیل کرد.

  امروز باید عرصه نبرد که عرصه نبرد جنگ نرم است مدیریت کرد. نباید گذاشت آنها با مدیریت احساسات در جهان اسلام به اهداف خود که اسلام هراسی است برسند. آنها متاسفانه در این پروژه خوب کار می‌کنند. با انتشار تصاویر صحنه‌هایی از قمه زنی شیعه را انسان‌هایی بی منطق که به خود زنی روی آورده اند معرفی می‌کنند و با پرورش داعش سنی‌ها را افرادی خشن که کشتن انسانها برایشان عادی و آسان است معرفی می‌کنند. می‌خواهند از اسلام وحشت در دل اروپایی‌ها ایجاد کنند. این خواسته آنهاست. باید در مقابل  اسلام را که دین برادری و عطوفت است این گونه معرفی کرد. در آموزه‌های دینی ما مسیحیت از ادیان الهی و حضرت عیسی از پیامبران بزرگ و بسیار مورد احترام به حساب می‌آید. ما مسیحیان را پیروان ادیان الهی می‌دانیم و بین آنها و کسانی که مثلا خدا را قبول ندارند فرق می‌گذاریم. اگر بدانند ما به آنها و پیامبر آنها چگونه فکر می‌کنیم صحنه عوض خواهد شد. می‌خواهم بگویم تا حدودی در این عرصه باید شبیه جعفر بن ابی طالب عمل کرد.

 

  س : جالب است اگر می‌شود کمی بیشتر توضیح دهید شیوه جعفر بن ابی طالب در دنیای امروز یعنی چی؟

  زمانی که مسلمانان به حبشه مهاجرت کردند با قرائت آیایه‌هایی از قرآن که در خصوص حضرت مریم بود بر مشترکات بین اسلام و مسیحیت انگشت گذاشتند. پادشاه حبشه که مسیحی متدین بود متوجه شد که این دین جدید بسیار نزدیک‌‌تر است به آیین آنها تا مرام بت پرستی و امثال آن. این می‌گویند به دست گرفتن ابتکار عمل. در دنیای امروز هم باید به مشترکات بین اسلام و مسیحیت فکر کرد. نباید اجازه داد اهداف استکباری و صهیونیستی در قالب جنگ ادیان معرفی شود. چیزی که از یازده سپتامبر این نقشه رو شد. بوش با عنوان جنگ صلیبی این نقشه را عملا لو داد. در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری بوش پسر با تکیه بر دین ، بوش بر رقیب خود پیروز شد. تا جایی که عملیات در عراق را ماموریتی الهی خواند. نباید اجازه داد اختلاف مسیحیت و اسلام پر رنگ شود. پر رنگ شدن این اختلاف می‌تواند جبهه غرب را علیه اسلام متحد کند. ما ادیان ابراهیمی را در امتداد هم می‌بینیم و همه پیامبران الهی را پیغام رسان این امتداد می‌بینیم که هر کدام با توجه به شرایط زمان و آمادگی انسان برای دریافت، رسالت خود را انجام داده اند. در مقابل استکبار سعی می‌کند خلاف این حرکت کند و با اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام ، اجازه ندهد این امتداد تبلیغ شود. چون اگر اسلام در امتداد مسیحیت تبلیغ شود گرایش به اسلام آسان خواهد شد، چون از یک جنس هستند ولی اگر از دو جنس تبلیغ شد انتقال از یکی به دیگری مشکل خواهد شد. شیوه پیامبر در برخورد با پیروان ادیان الهی این چنین بوده است. ماجرای صحبت با عداس غلامی که در طائف خوشه انگوری برای وی آورد از این نمونه است.

 

یک سئوال دیگر اینکه چرا فرانسه ؟

  به دلیل اینکه به لحاظ جمعیت مسلمانان ، فرانسه دارای جمعیت قابل ملاحظه ای است و دیگر اینکه در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد فرانسه می‌خواهد نقش پر رنگ‌‌تر در خاور میانه ایفا کند ، کما اینکه در قضیه هسته ای دیدیم فرانسه نقش کاسه داغ‌‌تر از آش ایفا می‌کرد. یک نکته ای اهم نباید فراموش کرد اینکه امنیتی کردن قضیه می‌تواند کمک قابل توجهی به فرانسه بکند و زمینه ایفای این نقش پر رنگ‌‌تر را  در مسائل خاور میانه ایفا کند. تا کنون در کنار آمریکا نقش انگلیس بسیار پر رنگ‌‌تر از کشور‌های دیگر اروپایی بوده است و همواره کشورهای دیگر با یک فاصله معنی دار ایفای نقش می‌نموده اند ولی این بار به نظر می‌رسد فرانسه می‌خواهد این فاصله را از بین ببرد. امنیتی شدن مسئله می‌تواند فرانسه را در مداخله بیشتر در خاور میانه خصوصا در اعزام نیرو و تجهیزات به منطقه کمک کند. 

 

   س : سئوال آخر اینکه اگر بخواهید بحث امروز را خلاصه کنید درچند جمله خلاصه بفرمایید؟

     باید نیت آنها را از اهانت به پیامبر اسلام شناخت. آنچه استکبار و صهیونیزم می‌پسندد و نمی پسندد. شناخت و درست مقابل خواسته آنها حرکت کرد. آنها می‌خواهند اسلام را دین خشونت معرفی کنند. باید در مقابل اسلام را دین رافت و برادری معرفی کرد.

   نکته دیگر اینکه باید از این فرصت بوجود آمده به نفع وحدت اسلامی استفاده کرد و مسلمانان را گردهم آورد.

  نکته دیگر اینکه فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره ای را عرصه ای برای ترویج معارف نبوی تبدیل کرد. می‌بایست برای این کار ابزارهای لازم فراهم شود. مهمترین ابزار تربیت نیروی انسانی توانمند هم به لحاظ بصیرت سیاسی و دینی و هم به لحاظ تسلط به زبان‌ها و فرهنگ‌های خارجی است.

  نکته دیگر اینکه نباید اجازه داد از عواطف مسلمانان به قصد نیت شوم آنها استفاده شود. باید واکنش‌ها را مدیریت کرد. نمی گویم نباید واکنش نشان داد نباید در چهار چوب نقشه ای که آنها طراحی کرده اند پبش رفت. تحلیل نقشه‌ها و خواب‌هایی که برای خاور میانه دیده شده است بسیار پیچیده به نظر می‌رسد. حداقل به نظر می‌رسد که غرب تصمیم گرفته است برای سال‌های طولانی می‌خواهد فضای بحرانی را در منطقه خاور میانه حفظ کند که امیدواریم همت ملت‌ها و دولت‌های منطقه این شرایط را فراهم نکند.

  

 پایان خبر/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: