آخرین اخبار
کد خبر: ۴۸۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
رویوران کارشناس مسئل خاورمیانه:
حزب الله اعلام کرده از حالت تدافعی به تهاجمی تغییر رویکرد می دهد، یعنی این که در جنگ، یک منطقه ایی از فلسطین اشغال شده را عملا آزاد کند و چنین اتفاقی به معنای این است که یک تحول جدی در بحث تقابل با صهیونیست ها صورت خواهد گرفت.
به گزارش تنویر، همچنان که اوضاع آشفته رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 51 روزه علیه غزه نشان می داد، قابل پیش بینی بود که صهیونیست ها از تحرکات کور علیه سوریه و لبنان استفاده کنند تا اوضاع سیاسی، امنیتی و اجتماعی آشفته در سرزمین های اشغالی را سامان دهند. از همین رو نظامیان صهیونیست بعد از حمله نقطه ای و کور به سوریه که چند هفته قبل بود، دور روز قبل به روی نیروهای حزب الله در قنیطره سوریه، آتش گشودند و شماری از آن ها را به شهادت رساندند. البته این موضوع ارتباط عمیق صهیونیست ها با تروریست های تکفیری را نشان دهد.

دکتر حسین رویوران در گفتگو با خبرنگار سایت بصیرت چرایی بیشتر این حمله و آثار آن را توضیح می دهند که در ادامه می آید:

بصیرت: علت حملات اخیر نیروهای صهیونیستی به نیروهای حزب الله لبنان در قنیطره چیست؟

رویوران: حمله نیروهایی اسرائیلی به دو عامل اصلی بر می گردد:

عامل اول: رژیم اسرائیل در آستانه انتخابات است و در نظرسنجی های داخلی سرزمین های اشغالی، الان رأی حزب لیکود پایین آمده است و ائتلاف حزب کار و حرکت بیشتر شده است. در نهایت دنبال این هستند که فضا را امنیتی کنند و اگر فضا امنیتی شود احتمال اینکه راستگرایان ( که حزب لیکود نتانیاهو بخشی از آنان است) در انتخابات پیروز شود وجود دارد.

عامل دوم: رژیم صهیونیستی و در کل غرب از همان ابتدا از ناامنی در سوریه حمایت کرده اند و در مقابل حزب الله نیرویی است که برای یکسره سازی و از بین بردن ناامنی در سوریه، به دولت سوریه کمک می کند تا نیروهای تروریستی تکفیری از بین ببرند و نیروهای حزب الله در شهر قنیطره جهت برنامه ریزی برای عملیات علیه تروریست ها مستقر شده اند، اما حملات اسرائیل به نیروهای حزب الله در منطقه جولان و شهر قنیطره نشان می دهد اسرائیل نمی خواهد شرایط سوریه حل و فصل شود و آرامش به این کشور برگردد.

 پاسخ حزب الله به حملات صهیونیست ها چگونه خواهد بود؟

 چون این بار حملات شکل جدیدی خواهد داشت، خیلی در این زمینه پیش بینی ندارم، ولی حزب الله قطعا به صهیونیست ها پاسخ خواهد داد، اما شکل و شمایل آن، این که آیا در سوریه و لبنان خواهد داد یا خارج از این دو، این ها معلوم نیست. و اینکه حزب الله چگونه پاسخ خواهد داد این به تاکتیکی که حزب الله امتحان خواهد کرد، برمی گردد.

سخن سیدحسن نصرالله که اعلام کرد در جنگ بعدی وارد خاک سرزمین های اشغالی خواهیم شد را چگونه باید تحلیل کرد؟

 تا الان حزب الله در مقابل صهیونیست ها تدافعی عمل می کرد و هرگاه عملیاتی می شد از خودش دفاع کرده است، در حالی که این بار حزب الله قول داده است از حالت تدافعی به تهاجمی تغییر رویکرد دهد، یعنی این که در جنگ، یک منطقه ایی از فلسطین اشغال شده را عملا آزاد کند و چنین اتفاقی به معنای این است که یک تحول جدی در بحث تقابل با صهیونیست ها صورت خواهد گرفت.

چشم انداز این درگیری را چگونه ارزیابی می کنید؟

 حزب الله پاسخ صهیونیست ها را خواهد داد به دلیل این که سیدحسن نصرالله در گفتگو با المیادین اعلام کرد ما پاسخ می دهیم، ولی در عین حال این مسئله وجود دارد و این است که حزب الله کی، کجا و چگونه پاسخ خواهد داد. پاسخی برای آن وجود ندارد. چرا؟ چون حزب الله به خودش اجازه نمی دهد ابزاری در اختیار دشمن صهیونیستی و جناح راست رژیم اسرائیل ( که نتانیاهو و حزب لیکود است و منتظر بهانه ای برای امنیتی کردن فضا هستند تا در انتخابات پیروز شوند) قرار دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: