سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
berooz
۱۲:۳۷:۰۶
کد خبر: ۴۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
با هدف ترویج فرهنگ تفکر، نوآوری وکارتیمی
در راستای اهداف پژوهشی و ظهور خلاقیت ها و ارتقای توان ذهنی و مهارتی و همچنین با هدف ایجاد رقابتی مفید و سالم در میان دانش آموزان، اولین جشنواره تفکر خلاق، در قالب مسابقات چندگانه در رشته های مختلف با رویکرد فکری آموزشی برگزار می گردد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی فارس با توجه به نیاز سنجی جوامع پیشرفته پیرامون فعالیت ذهن، شاهد گسترش روزافزون فعالیتهای فکری و آموزشی در سطوح مختلف هستیم، لذا این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این رشته ها باعث تقویت فکر و ذهن منطقی در انسان می گردد و در بسیاری از مسابقات به منظور سنجش قابلیت تعقل استفاده می شوند. همچنین این رشته ها به عنوان یکی از روش های موثر برای بهبود کارایی مغز شناخته شده است. از طرفی می توان نتیجه این فعالیتها را در زمینه های درسی، پژوهشی، فعالیتهای روزمره زندگی و ... مشاهده کرد.

برگزاری مسابقات چند گانه ضمن ایجاد فضایی مناسب برای رقابت علمی دانش آموزان ، فرصتی مناسب برای سنجش توان علمی و مهارتی علاقه مندان به وجود می آورد و همچنین می تواند سبب کشف استعداد و تقویت روحیه ی کارگروهی و تیمی شود.
از طرفی این مسابقات با فراهم آوردنشرایطی مناسب برای عملی کردن دروس تئوری، علاقه ی افراد را مضاعف و آگاهی آنان را نسبت به کاربرد این دروس افزایش می دهد.
لذا سازمان بسیج علمی فارس ، با میزبانی این مسابقات، سعی دارد تا در حد توان در ارتقای توان مهارتی و ذهنی دانش آموزان عزیز گام بردارد.

اهداف

1. تحریک و تقویت قوه تخیل و خلاقیت

2. تقویت انواع مهارت های ذهنی (به ویژه مهارت های پایه هندسی) و مهارت های عملی

3. ایجاد روحیه مشارکت و همکاری دانش آموزان در یک کار گروهی علمی

4. ایجاد رقابت علمی سالم و هیجان انگیز میان دانش آموزان

5. کمک به ظهور و شکوفایی قوه ی ابتکار و انواع خلاقیت در دانش آموزان

ماموریت ها

1. شناسایی استعدادهای بالقوه و هدایت و حمایت آنها

2. ترویج فرهنگ تفکر به ویژه تفکر واگرا

3. فراگیر کردن برنامه های پژوهش محور در کشور

4. معرفی استان به عنوان پایگاه فعالیتهای علمی پژوهشی با رویکرد تفکر و خلاقیت

بخش های مسابقه

سازه های ماکارونی

این سازه ها در مقیاس کوچکتر نسبت به سازه های واقعی طراحی و توسط ماکارونی و چسب ساخته می شوند و پس از ساخت بارگذاری می شوند، و در واقع سازه ای که بار بیشتری را تحمل می کند، موفق تر خواهد بود.

اهداف برگزاری این مسابقات، آشنایی دانش آموزان با رشته های مهندسی، نحوه باربری سازه ها و نیروهای کششی و فشاری، عملیاتی کردن دانش مهندسی سازه از مهم ترین اهداف برگزاری این مسابقات است.

در واقع برگزاری چنین مسابقاتی باعث می شود دانش آموزان با حداقل کردن وزن سازه و بهینه کردن سازه ها با پروژه های پل سازی آشنا بهتری پیدا کنند و همچنین این مسابقات باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری در ساخت سازه ها می شود.

مکعب روبیک

مکعب روبیک یک جورچین (پازل) مکانیکی است که در سال 1974 توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد و با استفاده از فرمول هایی، قابل حل است.

از فواید این بازی فکری می‌توان به افزایش هوش هیجانی و قدرت حل مسئله، ایجاد هماهنگی بین دو نیم کره مغز، ایجاد حس هیجان و لذت در انسان، بالا بردن کاریی مغز و حافظه اشاره کرد.

دومینو

یکی از سرگرمی های خلاقانه که طی سالهای اخیر در کشور رواج پیدا کرده، رشته دومینو است، در این دوره از مسابقات برای اولین بار مسابقه چیدمان برج دومینو به صورت استاندارد اجرا می گردد.

این رشته، ضمن تاکید بر بالا بردن قدرت تمرکز ذهنی و مهارت هایپایه هندسی، قدرت تشخیص شکل و اندازه در چیدمان مهره های دومینو ، سایر مهارت های شنیداری و هماهنگی ذهن با حرکات چشم و دست را بهبود بخشیده و گام موثری در جهت تحکیم حس همکاری، بردباری و افزایش اعتماد به نفس را در بردارد.

ظهور و شکوفایی قوه ی ابتکار و خلاقیت، افزایش توانمندی های علمی دانش آموزان در زمینه طراحی مکانیزم ها، تقویت انواع مهارت های ذهنی (به ویژه مهارت های پایه هندسی)، افزایش قدرت تمرکز و هماهنگی های ذهن و اعضا (به ویژه چشم و دست)، ایجاد روحیه مشارکت و همکاری دانش آموزان در یک کار گروهی علمی نیز از اهداف این رشته جذاب و جدید است.

بازیهای فکری و ورزشهای ذهنی

فعالیتهای ذهني در کوتاه‌مدت باعث ايجاد نشاط و شادابي مي‌شود و حتي مي‌تواند خستگي کار روزانه را دور کند و در دراز مدت باعث پويايي ذهن و تيزهوشي خواهد شد.

از خواص بازی های فکری آموزشی می توان به تقویت حافظه، استراتژی و برنامه ریزی، فعالیت خانوادگی و گروهی، درک و شناخت، مهارتهای حرکتی، تمرکز، دقت، قدرت حل مسئله، قدرت تجسم و پیش بینی اشاره کرد.

در این رشته، مسابقات بازی اتللو، بلاک آس و پنتاگو به عنوان سه بازی طراز اول، با محتوا و شناخته شده در کشور، و جهان برگزار خواهد شد.

ایده پردازی

این بخش در قسمت اول به صورت غیر حضوری انجام می شود و از برگزیدگان به صورت حضوری دعوت به عمل می آید.

با هدف گسترش اشاعه فرهنگ تفکر خلاق و جذب ایده های برتر و هدایت و حمایت صاحبان ایده ها

علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در مسابقات به پایگاه اطلاع رسانی www.chandgane.ir مراجعه نمایند.
 و یا به دبیرخانه جشنواره، به آدرس شیراز مجتمع فرهنگی شلمچه مرکز رشد شهدای بقیه الله اعظم مراجعه و یا به شماره 32315825-071،  09015651892 تماس بگیرند.


برگزاری مسابقات چندگانه علمی پژوهشی تفکر خلاق

نام:
ایمیل:
* نظر: