آخرین اخبار
کد خبر: ۴۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کسانی که حقیقت را انکار می‌کنند امروز مدعی حقوق بشر شد‌ه‌اند گفت: در انگلستان یکی از سهام‌داران عمده شرکت برده‌داری به عنوان پدر آزادی معرفی شد.
به گزارش تنویر به نقل از فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم رونمایی از نخستین سند نقض حقوق بشر انگلستان در تالار انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه باید تعریف دقیقی از حق و حقیقت داشته باشیم تا بتوانیم حقوق انسان‌ها را مشخص کنیم گفت: آنچه می‌توان حیات و آزادی انسان‌ها را از طریق آن جهت داد حقیقت است زیرا با حقیقت می‌توان به مفاهیم مفهوم بخشید و تعالی و کمال ارائه کرد.

وی افزود: بسیاری از کسانی که اندیشه و هدف آنها انکار حقوق انسان است حقیقت را انکار می‌کنند، البته انکار حقیقت کار ساده‌ای نیست بنابراین مشاهده می‌کنیم بسیاری از کسانی که در صدد انکار حق انسان‌ها هستند لازمه آن را انکار حقیقت می‌دانند و این کار را به شیوه خاصی انجام می‌دهند.

جلیلی گفت: آنها به اظهار خودشان حقیقت را دست نیافتنی تلقی می‌کنند و می‌گویند چیزی به اسم حقیقت وجود ندارد. این رویکردی است که برخی مطامع خود را بر مبنای آن شکل داده‌اند بنابراین حداقل در 5 قرن گذشته اندیشه‌ای شکل گرفت که مبنای آن این بود که حقیقتی وجود ندارد و حقیقت چیزی است که ما می‌خواهیم و اگر ما مطامع استکباری داریم پس مبنا همین است.

وی با بیان اینکه این نگاه قدیمی مستکبران است گفت: مبنای آنها همین است که به حقوق انسان‌ها تعرض کنند، کسانی که می‌خواهند آزادی را محدود کنند به چنین مبنایی نیاز دارند زیرا آنها باید حق را انکار کنند بنابراین اگر تعریفی از حقیقت نباشد هر کس می‌تواند مدعی حقوق بشر شود.

وی گفت: در 5 قرن گذشته همین مسئله شکل گرفت و تمدنی بر مبنای نفی حقیقت انجام شد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: در همان 5 قرن پیش در جهان اسلام از سوی ملاصدرا اندیشمند اسلامی مطرح شد که جهان مبتنی بر حقیقت است که انسان باید به سمت آن سیر کند، در برابر این نظریه، امثال دکارت بودند که نگاهی را در قالب یک تمدن که تا امروز شاهد آن هستیم مطرح کردند که براساس آن حقیقت چیزی است که هر کس خودش فکر می‌کند و می‌گفتند با این نگاه به تعداد انسان‌ها می‌توان تولید حقیقت کرد و بر همین مبنا بنای حقیقت گذاشته می‌شود و هرکس می‌تواند ضمن تعریف حقیقت در زمینه انکار حقوق انسان‌ها گام بردارد و حتی به عنوان پدر آزادی معرفی شود.

جلیلی با ذکر مثالی عنوان کرد: ژان ‌لاک در انگلستان از افتخاراتش این است که یکی از سهامداران عمده شرکت‌های برده‌داری است و همین فرد پدر آزادی معرفی می‌شود و یکی از اظهارات وی این است که اگر دولتی شکل می‌گیرد برای دفاع از حقوق انسان‌ها نیست بلکه دولت برای حفظ مالکیت مالکان است و کسانی که در وضع بردگی قرار دارند حق هیچ مالکیتی ندارند.

جلیلی گفت: ژان ‌لاک هدف از جامعه مدنی را حفاظت از مالکیت مالکان می‌داند و هیچ ابایی هم ندارد که سهامدار شرکت بزرگ برده‌داری است و به عنوان پدر اندیشه آزادی هم معرفی می‌شود و تمدنی با این نگاه شکل می‌گیرد که حداقل 20 درصد ثروت جامعه در اختیار یک درصد جمعیت است و روند این تمدن استعمار و چپاول ملت‌های دیگر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در چند قرن اخیر براساس تاریخی که خودشان نوشته‌اند و به آن افتخار می‌کنند 60 واحد سیاسی در یک زمان مستعمره آنها شده است و مدعی اندیشه آزادی هم هستند و می‌گویند کتبی تدریس می‌کنیم که پدر آزادی باشیم.

وی اضافه کرد: تاریخ اینها نسبت به حقوق انسان‌ها این است و توقع دارند در جاهایی که به حقوق انسان تعرض می‌کنند برایشان کف هم بزنند.

جلیلی ادامه داد: در سال 1907 چه مسئله‌ای بوده است که یک کشور را با یکدیگر تقسیم کنند؟ این بر مبنای کدام حقوق انسان‌ها است؟ آن زمان که کسی ادبیات تند نداشته است پس چه حقی داشته‌اند که امتیاز بگیرند؟

همچنین در موضوع ملی‌ شدن صنعت نفت در کشور ما و پس از آن هم به همان صورت عمل کردند. چه کسانی ادعای حقوق انسان‌ها را دارند؟

وی گفت: البته امروز یک فرق پیدا شده و آن اینکه آنهایی که این رفتار را دارند مبنای خود را به جای مردم‌سالاری قدرت قرار می‌دهند، آیا بر مبنای قدرت حقیقت تامین می‌شود؟ آنها می‌گویند به خاطر زور بیشتر باید همه چیز داشته با شیم، منطق آنها قدیمی است ولی در سال 2015 هم همین رفتار را دارند و با همین صراحت هم بیان می‌کنند. بنابراین رفتارهای آنها چیزی نیست که فقط در تاریخ بوده و تمام شده باشد.

جلیلی  گفت: سند استراتژی امنیت ملی را در سال 2008 منتشر کردند و در همین سند برای خودشان چنین حقوقی را قائل هستند که در هر جای دنیا که احساس کنیم منافعی داریم باید در راستای منافع خود اعمال قدرت کنیم.

وی افزود: به صراحت به خودشان حق اعمال قدرت می‌دهند، در سال 2015 این نگاه را دارند که ما متفاوت هستیم و باید امتیازاتی داشته باشیم که دیگران نداشته باشند، این است که بررسی روند رفتاری آنها منطق استکباری را نشان می‌دهد که البته آن را تئوریزه کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کمتر از 20 سال پیش در یک کشور کوچک آفریقایی در کمتر از سه ماه  یک میلیون انسان کشته می‌شوند و نخست‌وزیر وقت بریتانیا می‌گوید حالا این کار صورت گرفت اگر یک بار دیگر انجام شد باید کاری کنیم که ادامه نیابد، اگر می‌گویند پدر آزادی هستند چرا یک میلیون انسان کشته شده و می‌گویند کاری است که صورت گرفته است؟

جلیلی ادامه داد: نماینده وقت انگلستان در سازمان ملل در همان زمان می‌گوید همان چند تا نیروی پاسدار صلح هم نباشند و فقط تمام سعیشان این بود که نسل‌کشی تلقی نشود.

وی افزود: اگر صحبت از حقوق انسان است چه فرقی بین کشته‌شدگان 11 سپتامبر با کشته شدگان دیگر وجود دارد که برای 11 سپتامبر حملات نظامی صورت می‌گیرد.

جلیلی اضافه کرد: خودشان آمار دادند در افغانستان از زمان سقوط طالبان در همین مناطق که تحت نظارت دولت انگلیس است کشت مواد مخدر 4 برابر می‌شود یعنی 2 میلیون به 8 میلیون افزایش می‌یابد و کسی نیست ادعای حقوق بشر کند و همین افراد خودشان بیان می‌کنند اگر ما بخواهیم در یک نظام لیبرال دموکراسی کار کنیم آن نظام رژیم صهیونیست است که هزاران کودک را می‌کشد و کسی نباید اعتراض کند حتی باید حمایت کنند.

وی اظهار داشت: این تمدنی است که 5 قرن بر مبنای انکار حقیقت شکل گرفته و مدعی حقوق بشر هم می‌شوند، در همین منطقه خودمان هر رژیمی فاصله بیشتری با دموکراسی حتی مطابق با تعاریف آنها داشته باشد متحد آنها می‌شود حتی بیان می‌کنند منافع ما به خطر افتاده و باید نیرو بفرستیم یعنی در ساز و کار خودشان هم بر مبنای حقیقت و عدالت رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: بر همین مبنا حوادث ساختگی ایجاد می‌کنند که منافعی را برای خود رقم بزنند و حادثه مشکوکی ایجاد می‌شود که 10 نفر کشته می‌شوند و تمام جهان باید بسیج شوند ولی اگر هزاران زن و بچه کشته شوند سکوت می‌کنند.

وی گفت: این مسائل در همین جهان مدعی تمدن لیبرال دموکراسی رخ می‌دهد نه اینکه بگوییم در 5 قرن پیش این مسائل بوده است.

وی افزود: رئیس حزب کارگر وقت انگلیس به صراحت بیان می‌کند که دموکراسی یعنی حاکمیت نیابتی اشراف و این مسائل در اسناد خودشان وجود دارد، چرا امروز این تمدن که به خیال خودش در 5 قرن بدون رقیب پیش رفته و به ظاهر هم با این رفتارها به نظر خودشان موفق بوده‌اند امروز این چنین علیه اندیشه اسلام بسیج شده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: