پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۳۵:۵۹
کد خبر: ۴۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
جانشین سازمان بسیج اصناف کشور:
ما در یکی دو سال اخیر شاهد آن بودیم، جریانی برای وابسته کردن پوشاک کشورمان به خارج از کشور تلاش می کند که نمونه آن واردات انبوه پوشاک از چین و اخیرا هم برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج اصناف استان فارس،غلامرضا حسن‌پور جانشین رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی این سازمان ، درباره برپایی نمایشگاه پوشاک ترکیه و تهدید آن برای صنف پوشاک کشور، گفت: ستون فقرات هر کشور توجه به اقتصاد و تولید بومی است لذا اگر مسئولان از این موضوع غفلت کنند ضربات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بعضا جبران ناپذیری را جامعه متحمل خواهد شد پس با لحظ کردن این نکته که یکی از پایه اصلی اقتصاد در هر کشوری توجه به تولیدات داخلی است، چنانچه به این مسئله توجه نشود، وابستگی کشور را در پی خواهد داشت.
وی افزود: یکی از عرصه های مهمی که بازار مصرفی بزرگی هم دارد، صنف پوشاک است به همین جهت باید از دو جهت فرهنگی و اقتصادی به این صنف توجه داشته باشیم زیرا چنانچه تولیدات ما در این بخش مطابق با نیاز داخلی و الگوهای ایرانی ـ اسلامی نباشد، نمی توانیم به اهداف مد نظر در صنعت پوشاک کشورمان دست یابیم.
جانشین رئیس سازمان بسیج اصناف کشور با اشاره به تلاش هایی چهت وابستگی صنعت پوشاک به خارج، ادامه داد: در این رابطه می توان به واردات انبوه پوشاک از چین اشاره کرد که این هم از طریق مبادی اصلی کشور و هم از طریق قاچاق صورت می گیرد اما در کنار واردات از چین، موضوعی که این روزها مطرح است، واردات از ترکیه آن هم با تخفیفی که برای آنها لحاظ کردند، است.
وی اظهار داشت: زمانی که ما از صنعت پوشاک غافل بودیم، دولت ترکیه به صنعت پوشاک خود بها داد و از تولیدکنندگان این صنعت حمایت های لازم را به عمل آورد ولی دولت ما بجای اینکه فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل را ترویج دهد و از تولیدی های ایرانی حمایت به عمل آود، با ارایه تسهیلاتی اقدام به وارد کردن پوشاک از کشورهایی مانند چین و ترکیه می کند.
حسن پور در ادامه بیان داشت: این کار نه تنها موجب رقابت نشده بلکه نتیجه این سیاست دولت، ضربه خوردن صنعت نساجی و پوشاک ما است به نحوی که اغلب تولید کنندگان این بخش از صنایع کشورمان با حداقل نیروی انسانی و تولید درحال فعالیت هستند و در این راه با ضررهایی نیز مواجه شده اند.
وی سپس عنوان کرد: در واقع به نظر می رسد برخی از مسئولان عزم خود را جزم کردند تا تولید را در کشورمان به ورشکستی سوق دهند و در این میان مسایل پشت پرده و سودجویی های شخصی بسیاری مطرح است که در جای خود باید به آن پرداخت.
جانشین رئیس سازمان بسیج اصناف کشور تصریح کرد: به هرحال در راستای حمایت نکردن از تولید داخل، نمایشگاه تولیدات صنایع پوشاک ترکیه با تبلیغات بسیاری در تهران برگزار شده؛ نمایشگاهی که در نگاه به آن می توان فهمید که دولت ترکیه برای برپایی این نمایشگاه تسهیلات لازم را برای تولیدکنندگان خود قرار داده است.
وی یاد آور شد: البته در این بین برخی ها هدف از برگزاری هم زمان نمایشگاه تولیدات پوشاک ایران و ترکیه را ایجاد رقابت عنوان می کنند اما رقابت در حالی معنا پیدا می کند که در شرایط برابر صورت گیرد.
حسن پور گفت: به هر جهت تصمیم مسئولان در برگزاری این نمایشگاه مغایر با اهداف اقتصاد مقاومتی و توجه به صنعت داخلی است و حتی زمانی هم که برای این نمایشگاه اتخاذ کردند باز به نفع تولید کنندگان کشورمان نیست زیرا تولیدکنندگان کشورمان به امید فروش پایان سال، تولیداتی را انجام دادند ولی با برگزاری این نمایشگاه و عرضه محصولات ترکیه، باید شاهد ضررهای بیشتری باشند.
وی با تأکید بر اینکه تخفیفی که برای واردات پوشاک ترکیه اعمال شده، خطری جدی برای صنعت پوشاک کشورمان است، ادامه داد: از سوی دیگر نکته دیگری که می توان در رابطه با برگزاری نمایشگاه مورد اشاره ذکر کرد، وضع پوشش غرفه داران است زیرا در بازدید از این نمایشگاه مشاهده شد که غرفه داران از پوشش مناسب جامعه اسلامی کشورمان برخوردار نبودند.
جانشین رئیس سازمان بسیج اصناف کشور تأکید کرد: اینکه در دهه شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی چنین نمایشگاهی آن هم با وضعیت پوششی غرفه داران، برگزار می شود و هیچ نظارتی هم وجود ندارد؛ نشان می دهد که مسئولان ما در عمل تا چه حد به آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران، پایبند هستند.

انتهای پیام/224224
برچسب ها: حسن پور ، پوشاک ، وابسته ، صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر: