آخرین اخبار
کد خبر: ۵۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
اختتامیه دور اول مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد عصر امروز با استقبال ۱۷ ساله‌ها و چهره‌های فرهنگی برگزار شد.
به گزارش تنویر به نقل از فارس، آیین اختتامیه دور اول مسابقه کتابخوانی کتاب و زندگی عصر امروز با حضور غلامعلی حداد‌عادل، حجت‌الاسلام علی شیرازی، معصومه آباد، سعدالله زارعی، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، لوریس چک ناواریان، حجت‌الاسلام رائری، صفار هرندی، حجت الاسلام امرودی، احمد مسجدجامعی، محسن مومنی‌شریف و جمعی از نویسندگان و فعالان حوزه نشر و فرهنگ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

*توزیع و ترویج کتاب با ورود نیروی مردمی حل می‌شود

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن خوش‌آمد گویی به حضار گفت: تولید کتاب خوب از نظر کمی و کیفی و افزایش حجم برنامه‌های ترویجی تولیدی کتاب از عواملی است که می‌تواند در افزایش میزان کتابخوانی مؤثر باشد. البته علاوه بر اینها هر کدام از ایرانیان نیز باید یک رسانه شوند تا کتاب به مخاطبان معرفی شود.

وی افزود:‌ برای اولین دور از مسابقه کتاب و زندگی کتابی بسیار خوب، شریف و با ادبیات گیرا انتخاب شده بود البته در حوزه توزیع و ترویج ضعف‌هایی داریم که با ورود نیروهای مردمی برطرف خواهد شد. حدود 210 هزار نسخه در مدت 2ماه 17 روز از این کتاب به فروش رفت که اگر بتوانیم در مورد کتاب‌‌های دیگر نیز این اتفاق را رقم بزنیم مشکل کتاب نخواندن جامعه تا حدودی برطرف خواهد شد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: شبیخون دشمن واقعی و دقیق است و هجمه دشمن به سمت ما است. اگر ما معنای دین و زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت را درست تعریف کنیم باید گفت که دشمن درصدد تغییر نگرش ما به این تعریف صحیح است و ما با حرکت‌های فرهنگی باید با هجمه‌های دشمن مقابله کنیم اما آیا با روش‌های غیر فرهنگی و ترویج سبک‌های زندگی غیر دینی و غیر مؤمنانه می‌توان به سعادت دست یابیم که باید گفت خیر تنها راه ایجاد سبک زندگی دینی ورود به این حوزه از طریق مباحث فرهنگی میسر خواهد شد.

وی افزود:‌ مؤسسات فرهنگی و مردمی هم عهد شدند و موفقیت امروز کتاب «من زنده‌ام»‌را رقم زدند در آن زمان که ما کتاب «من زنده‌ام» را برای این مسابقه انتخاب کردیم عده‌ای گفتند که مردم این کتاب 500 صفحه‌ای را نمی‌خوانند اما امروز می‌بینیم که این کتاب خوانده شد.

نیلی در ادامه ضمن اشاره به تذکرات رهبر انقلاب پیرامون کتابخوانی گفت:‌ ما به خاطر بی‌توجهی به رهنمودهای ایشان در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار ضرر کرده‌ایم رسیدن به شمارگان ممتاز در قواعد بازار، فرهنگ‌سازی در تولید کتاب‌های پرخواننده، تقویت کارهای جمعی و جهادی برای احیای معروف مهمی چون کتابخوانی در سطح کشور، تعظیم فرهنگ جهاد و شهادت و مقاومت در برابر دشمن از طریق کتاب و اضافه شدن یک کتاب به فهرست‌ کتاب‌های پرفروش از جمله مباحثی است که در رهنمودهای رهبر انقلاب پیرامون امر کتابخوانی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی در پایان از دست‌اندرکاران و کسانی که به اولین دور از مسابقه کتاب و زندگی توجه کردند قدردانی کرد و گفت:‌ در پایان باید از شهید برونسی، نورالدین عافی، خانم حسینی، شهید بابانظر و... که این جاده را باز و مسیر پرفروش‌ها را هموار کردند، تشکر کنم.

*سال 75 آرزو می‌‌کردیم کسی کتاب‌های جنگ را بخرد

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در سال 75 با آقای سرهنگی در دفتر ادبیات حوزه هنری حرف می‌زدیم آن زمان کتاب‌های جنگ با تیراژ هزار نسخه منتشر می‌شد و ما افسوس می‌خوردیم که ای‌ کاش این کتاب‌ها را کسی می‌خرید.

وی گفت:‌ بارها جلسه گذاشتیم تا برای این کتاب‌ها کاری بکنیم رهبر انقلاب از سال 69 بر این کتاب‌ها تقریظ می‌زد ولی اجازه انتشار آنها را نمی‌داد تا اینکه وقتی تعداد این تقریظ‌ها از 20 گذشت نمایی از آنها را در روزنامه جمهوری اسلامی معرفی کردیم. از آن سال‌هایی که کتاب‌های دفاع مقدس وارد بازار نشر شد مشوق اصلی آنها رهبری بوده‌اند و اگر حمایت رهبر انقلاب نبود آقای سرهنگی نمی‌توانست پشت دفتر ادبیات را بگیرد تا امروز شاهد باشیم که پرتیراژترین کتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس قرار دارد.

* «فرهنگ جبهه» را رهبری خواند و با خانواده جمع‌خوانی کردند

وی افزود: وقتی «فرهنگ جبهه» منتشر شد رهبری آن را خواند و فرمودند که کتاب را خواندم اما قانع نشدم به خانواده دادم خواندند باز هم قانع نشدم تا اینکه کتاب را با خانواده جمع‌خوانی کردیم ایشان سال 74 فرمودند ای کاش کتاب «فرهنگ جبهه» در همه خانه‌ها بود. به نظرم باید بزرگترین مدال را به رهبر انقلاب داد که اگر تلاش ایشان نبود این فرهنگ امروز در جامعه پررنگ نبود.

* هدیه ویژه سپاه قدس به میثم نیلی و کازرونی

حجت‌الاسلام شیرازی در ادامه گفت:‌ رهبر انقلاب فرمودند اگر این کتاب‌ها را ترجمه کنیم و در خارج منتشر کنیم انقلاب صادر خواهد شد و دیگر نیازی نیست کاری بکنیم همچنین مسابقات کتابخوانی در سطح کشور از تدبیرهای رهبری است در سال‌های پیش بسیاری از مسئولان فرهنگی را جمع کردیم تا این تدبیر رهبری را عملیاتی کنیم اما آن طور که باید موفق نشدیم تا اینکه این طرح را به آقای کازرونی و آقای نیلی دادیم و این دو عزیز موفق شدند آن را اجرایی کنند و این افتخار حاصل تلاش این دو نفر و مجموعه کنار آنها است تا کتاب «من زنده‌ام»‌با یک تیراژ گسترده منتشر شود از همین‌رو هدیه ویژه نیروی قدس به کازرونی و نیلی که یک سفر کربلای معلی در معیت خانواده‌هایشان است را اهدا می‌کنم تا با دعای سیدالشهدا (ع) بتوانند مرحله بعد این مسابقه را اجرا کنند. همچنین یک سفر کربلا به خانم آباد، همسر و فرزندانش به خاطر نوشتن این کتاب تقدیم می‌کنیم.

*رباعی‌های «من زنده‌ام» در قالب کتاب منتشر خواهد شد

در ادامه این مراسم عبدالرحیم سعیدی‌راد به مسابقه رباعی مرتبط با کتاب «من زنده‌ام» اشاره کرد و گفت:‌ بعد از اینکه قرار شد برای این کتاب مسابقه رباعی برگزار شود در سایت شاعران فارسی زبان فراخوان آن اعلام شد سپس 70 رباعی از ایران با محوریت این کتاب به دست ما رسید که این اشعار در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

وی افزود: در مجموع 8 خانم شاعر و 90 شاعر آقا برگزیده شدند که 17 نفر معادل سن خانم آباد در زمان اسارت است. عبدالحمید ضیایی، آرش پورعالی‌زاده، رضا نیکوکار، حسن بهرامی، سیداکبر سلیمانی، حسین عبدی، سجاد سعیدنژاد، وحید طلعت، مهدی علیزاده، مریم حقیقت، مریم زارع، شبنم فرضی‌زاده، عارفه دهقانی، فاطمه ناظری، زهرا آراسته‌نیا، شکیبا غفاریان و آزاده سالمی اسامی برگزیدگان مسابقه رباعی «من زنده‌ام»‌ است.

*فتنه بزرگ سال 98، که زائری از آن هشدار داد

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در ادامه مراسم اختتامیه مسابقه کتابخوانی «من زنده‌ام‌»،گفت:‌خداوند سنت‌هایی دارد که برای همه جاری است، فارغ از این که در کجا باشیم و به چه اعتقاد داشته باشیم، سنت‌های الهی جاری است. یکی از سنت‌های الهی این است که هر کس روایت خود را ماندگار نکند باخته است، خداوند نیز اگر قرآن نداشت ماندگار نمی‌شد. اگر غربت‌های نسل اول انقلاب نوشته نشود نیز ما خواهیم باخت، خانم آباد با نوشتن خاطرات خود اقدام تحسین‌برانگیزی انجام داده‌اند.

وی افزود: اگر بنیان‌های اساسی در جامعه تحکیم نشود ما نیز می‌بازیم و خانواده یکی از بنیان‌های جامعه است اگر به خانواده نمی‌رسیم می‌‌بازیم و با شعار جامعه را نمی‌شود حفظ کرد. کسانی که امروز از فتنه حرف می‌زنند اگر حواس‌شان نباشد سال 98 فتنه بزرگتری خواهیم داشت و با تلاش می‌توانیم از این فتنه پیشگیری کنیم هر کس تلاش کند موفق می‌شود و این سنت الهی است و جزو قوانین الهی به شمار می‌رود.

*اگر می‌خواهیم کاری کنیم باید به خانواده برسیم

این فعال فرهنگی در ادامه گفت: امروز خانواده از هر زمان دیگری در کشور بیشتر در معرض تهدید است. اگر بخواهیم جمهوری اسلامی را حفظ کنیم باید تعقل و تدبیر پیشه سازیم. عده‌ای می‌خواهند برای حفظ انقلاب فقط خون بدهند ولی خون دادن مرحله آخر است اگر می‌خواهیم کاری کنیم باید به خانواده برسیم.

وی هشدار داد: خطر تهدید خانواده تا پشت در خانه همه ما آمده است. گفتمان اسلام قوی است؟ بله، دلیلش اینکه در غرب امروز بی‌حجاب‌ها باحجاب می‌شوند همچنین گفتمان انقلاب اسلامی نیز از قوت بالایی بهره‌ می‌برد که دلیل آن انقلاب‌های مردمی در منطقه است اما حفظ امانت انقلاب و اسلام با شعار و تعارف نمی‌شود و برای حفظ آن باید کار کرد و برای تحکیم خانواده باید برنامه‌ریزی داشت.

*رهبر انقلاب به اندازه 100 وزارتخانه برای خانواده کار کرد

حجت‌الاسلام زائری گفت: رهبر انقلاب مثل همیشه باز هم و به تنهایی به اندازه 100 سازمان و وزارتخانه برای خانواده کار کردند کار برای خانواده باید عبادت تلقی شود و عبارت «من خانواده‌ام را دوست دارم» باید ذکر شود. روزی در این کشور مرگ بر آمریکا نوعی ذکر به حساب می‌آمد ولی امروز باید عبارت «من خانواده‌ام را دوست دارم» اینطور شود.

*دلم می‌خواهد برنده شوم

در ادامه این مراسم غلامعلی حدادعادل ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مسابقه گفت: من از جمله کسانی هستم که توفیق مطالعه کتاب «من زنده‌ام» را داشته‌ام و در مسابقه نیز شرکت کرده‌ام و دلم می‌خواهد برنده هم شوم البته همه کسانی که کتاب «من زنده‌ام» را مطالعه کرده‌‌اند برنده شده‌اند.

وی افزود: این کتاب من را تحت تأثیر قرار داد «من زنده‌ام» داستان یک نفر نیست بلکه بیان روزگار یک نسل است که در زندگی یک نفر مجسم شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه گفت: کسانی که انقلاب و دوران انقلاب را ندیده‌اند با خواندن این کتاب می‌توانند تصویری از نسل انقلاب ببینند. به سبب زندگی هدف‌دار، مکتبی و پاک و توفیق نوشتن این کتاب به خانم آباد تبریک می‌گویم.

*«من زنده‌ام» جزو سرمایه‌های ادبیات انقلاب است

حدادعادل در انتها گفت: این کتاب یک حرف از هزاران حرف ناگفته و ناشنیده انقلاب را به گوش نسل جوان رسانده است. ادبیات فقط برای پر کردن اوقات فراغت نیست بلکه ادبیات واقعی برای بیان حقایق است این کتاب جزو سرمایه‌‌های ادبیات فارسی و ادبیات انقلاب است و اگر اتفاقات آن سال ها در این کتاب بازگو نمی‌شد دیگر جایی مهلت بیان شدن پیدا نمی‌کرد و این کتاب اتفاقات آن روزگار را جاودانه کرده است. سال 57 سال تولد حقیقی همه ما است که ما به این جامعه تعلق داریم.

این مراسم دارای حواشی جالب توجهی بود که ذکر آنها خالی از لطف نیست.

*17 ساله‌ هم آمده بودند

اولین نکته‌ای که در این مراسم توجه همه را به خود جلب کرد حضور جمع کثیری از دختران 17 ساله و نوجوان در تالار اندیشه بود. جمعیتی که شور و حال نوجوانی را در سالن تزریق کرده بودند.

*چکناواریان هم آمد

چهره‌هایی که در این مراسم حضور داشتند هرکدام در نوع خود جالب توجه بودند. لوریس چکناواریان سازنده سمفونی «رسول عشق و امید» در سالن برگزاری مراسم بود. همچنین چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدحسین صفارهرندی، احمد مسجدجامعی، حجت‌الاسلام زائری، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی، حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب، سعدالله زارعی، نادر قدیانی، محسن مومنی شریف، حجت الاسلام امرودی، محمد حمزه‌زاده، محمد علی گودینی، اکبر خلیلی، عبدالرحیم سعیدی‌راد و ... از جمله چهر‌ه‌هایی بودند که در سالن حضور داشتند.

*قاسم سلیمانی نیامد

پیشتر شنیده شده بود که سرلشگر قایم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زینب مغنیه خواهر شهید عماد مغنیه در این مراسم شرکت خواهند کرد، اما این اتفاق رخ نداد.

*خطبه‌خوانی رهبر انقلاب در اختتامیه «من زنده‌ام»

کتاب «خانواده» که انتشارات موسسه جهادی (صهبا) آن را منتشر کرده به عنوان کتاب دور دوم این مسابقه معرفی شد. با توجه به موضوع این مسابقه که با محوریت خانواده است، فیلم قرائت خطبه عقد زوج جوان کرمانی توسط رهبر انقلاب برای حضار پخش شد.

*قرائت غزل به جای رباعی برگزیدگان

در بخشی از مراسم عبدالرحیم سعیدی‌راد به نمایندگی از علیرضا قزوه که در سفر شمال بود! برای ارائه گزارشی از مسابقه شعر در قالب رباعی با موضوع کتاب «من زنده‌ام» پشت تریبون رفت. وی پس از توضیح در مورد مسابقه بدون اینکه رباعی از اشعار سروده شده شرکت‌کنندگان را بخواند غزلی از خود را برای حضار خواند و میکروفون را به مجری مراسم سپرد!

*رونمایی از ترجمه‌های «من زنده‌ام»

در بخشی از این مراسم از ترجمه انگلیسی، عربی و اردو کتاب «من زنده‌ام» رونمایی شد تا در آینده نزدیک به صورت گسترده وارد بازار بین‌المللی کتاب شود.

*امضای آباد برای 17 ساله‌ها

یکی از نکات جالب توجه در این مراسم حضور دختران 17 ساله همراه با کتاب بود. آنها کتاب‌هایشان را نزد معصومه آباد برده بودند تا وی برایشان امضا کند و این اتفاق تا پایان مراسم ادامه داشت و اطراف آباد را شلوغ کرده بود.

*هرکس حرف بزند باید شماره اعلام کند

همچنین در بخشی از این مراسم، قرعه‌کشی 50 سفر عتبات عالیات برگزار شد. نکته توجه برانگیز آن عدد گفتن حضار در مراسم بود، به نحوی که مجری مراسم هرکدام از چهره‌ها که سخن می‌گفت را مخاطب قرار می‌داد تا شماره‌ای اعلام کنند.

*جایزه 17 ساله‌ها فراموش نشود!

همچنین در این مراسم جمعی از دختران 17 ساله حضور داشتند ولی جایزه‌ای که از طرف خانم آباد برای دختران 17 ساله در نظر گرفته شده بود اهدا نشد و احتمالا در آینده از سوی برگزار‌کنندگان برگزیدگان آن اعلام خواهد شد. همچنین نکته دیگر این بود که برگزدیگان این مسابقه در این مراسم مودر تقدیر قرار نگرفتند و حتی اسمی از آنها به میان نیامد.

*تشویق ویژه آباد

در بخشی از مراسم از چند چهره از جمله معصومه آباد برای رونمایی از ترجمه‌های اردو، انگلیسی و عربی کتاب دعوت شد. وقتی مجری نام معصومه آباد را برای این بخش قرائت کرد با تشویق ویژه 17 ساله‌ها روبرو شد و این نشان از علاقه‌مندی به وی داشت.

*تشکر از شهید برونسی

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانش بعد از تشکر از همه کسانی که در این برنامه همکاری داشته‌اند از شهید برونسی، نورالدین عافی، خانم حسینی، شهید بابانظر و... که این جاده را باز و مسیر پرفروش‌ها را هموار کردند، تشکر کرد.

* حداد هم می‌خواست برنده شود

در بخشی از این مراسم که غلامعلی حداد عادل برای حاضرین به سخنرانی پرداخت به مسابقه «کتاب و زندگی» نیز اشاره کرد و گفت: من از جمله کسانی هستم که توفیق مطالعه کتاب «من زنده‌ام» را داشته‌ام و در مسابقه نیز شرکت کرده‌ام و دلم می‌خواهد برنده هم شوم.

*اشک حداد عادل در آمد

حداد عادل در بخشی از سخنانش بخش‌هایی از کتاب «من زنده‌ام» را برای حاضرین قرائت کرد. وی در حین قرائت بخشی از کتاب که مربوط به لحظات ابتدایی اسارت آباد است بغض کرد و اشک ریخت.

*تذکر معلمانه حداد عادل

وقتی غلامعلی حداد عادل مشغول سخنرانی بود به خاطر طولانی شدن مراسم دانش‌آموزان 17 ساله حاضر در برنامه با یکدیگر حرف می‌زدند که این موجب ایجاد همهمه در سالن شده بود. در همین حین حداد عادل ضمن تذکر دادن به 17 ساله‌ها گفت: لطفا سکوت را رعایت کنید. من معلم هستم و شما دانش‌آموز و باید سکوت را رعایت کنید.

*«محض اطلاع» به آباد رسید

حداد عادل پس از پایان سخنرانی‌اش کتاب جدیدش موسوم به «محض اطلاع» را که در آن یادی از معصومه‌ آباد نیز کرده است را به معصومه آباد تقدیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: