آخرین اخبار
کد خبر: ۵۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
همتی که به بار نشست:
کارافرین بسیجی شهر علامرودشت دو سال است که در امر زنبورداری مشغول به کار و سالانه هزار و دویست کیلو عسل تولید می کند.
به گزارش تنویر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه لامرد، منصور رضایی کارافرین بسیجی شهر علامرودشت در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت:  بنده متولد 1368 با تحصیلات سیکل و ساکن شهر علامرودشت هستم و الان دو سال هست که در امر زنبورداری مشغول به کار هستم.

وی درباره چگونگی ورودش به عرصه زنبورداری گفت: نبود شغل مناسب و سرمایه زیاد باعث شد که با مشورتی که از دوستان گرفتم زنبورداری را با چند "کُلنی" شروع کردم و سپس با وامی که از بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج لامرد در راستای اقتصاد مقاومتی به ارزش یکصدو پنجاه میلیون ریال دریافت نمودم تعداد 110 کلنی به مجموعه ام اضافه نموده ام.

11
رضایی تولید عسل از مجموعه را سالانه هزار و دویست کیلو عنوان داشت و گفت: عسل گیری در طول سال در سه دوره زمانی انجام می گیرد که در هر دوره بطور میانگین چهارصد کیلو عسل تولید می شود.

این کار آفرین علامرودشتی در خصوص انواع عسل و زمان تولید آنها بیان کرد: انواع مختلفی از عسل وجود دارد که در منطقه ما عسل "گل کنگر"(خارشکر) در فروردین ماه عسل "گون" در خرداد و تیرماه و عسل "کنار" در مهر ماه تولید می شود.


وی ادامه داد: از نظر مرغوبیت عسل "کنار" به دلیل طعم و بوی خوبی که دارد مرغوبترین عسل منطقه است البته عسل "گون" نیز خواص دارویی خوبی دارد هر چند باعث کاهش و تلفات زنبورها می شود.

11

این جوان علامرودشتی در خصوص فواید عسل گفت: در قران کریم درباره عسل خداوند فرموده «فیه شفا للناس» خوردن عسل برای مردم شفا است از همین رو عسل دارای فواید بیشماری است که در درمان بسیاری از بیماری های قلبی و گوارشی مورد تاکید قرار گرفته و از عسل به عنوان یک غذای کامل یاد می شود.

رضایی درباره نحوه کار کردن زنبورها گفت: تولید مثل زنبورها از 15 اسفند تا 15 فروردین ماه است و سپس فعالیت بی امان آنها شروع می شود و این فعالیت تا آبان ماه ادامه دارد سپس زنبورها به مدت حدود سه ماه استراحت می کنند.

جوان بسیجی شهر علامرودشت زنبور عسل را حشره ای بسیار حساس دانست و گفت: زنبور با کوچکترین بی توجهی ممکن است بیمار شود و تعداد زیادی از آنها تلف شوند. آب و هوا نیز در میزان کار کارد زنبور نقش غیر قابل کتمانی دارد و ما به همین دلیل مجبوریم زنبورها را در فصل گرما به مناطق خنک انتقال دهیم.

11

رضایی بازار فروش و تامین تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز را دو مشکل موجود درحرفه زنبورداری دانست و بیان کرد: بازار فروش ما معمولا کارگاههای شهر میمند فیروزآباد و اصفهان است که با توجه به رونق زنبورداری در آنجا با قیمت خیلی ارزان تر از ما می خرندو همچنین فروشگاه تجهیزات و امکانات مورد نیاز زنبورداری در شهرستان لامرد موجود نیست نزدیک ترین شهر به ما شهر فیروزآباد است و ما مجبوریم برای تامین مایحتاجمان به آنجا و اغلب به شیراز و اصفهان مراجعه کنیم.

رضایی در خصوص اشتغال زایی زنبورداریی گفت: در حال حاضر به طور ثابت یک نفر و بعضا دو نفر هستیم  اما در زمان جابجایی، عسل گیری و سم پاشی تا 4 نفر نیز می رسیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: